Curs BNR

1 EUR = 4.9761 RON

1 USD = 4.6567 RON

1 GBP = 5.7878 RON

1 XAU = 346.6114 RON

1 AED = 1.2678 RON

1 AUD = 3.0265 RON

1 BGN = 2.5442 RON

1 BRL = 0.9073 RON

1 CAD = 3.4036 RON

1 CHF = 5.0938 RON

1 CNY = 0.6426 RON

1 CZK = 0.1971 RON

1 DKK = 0.6673 RON

1 EGP = 0.0972 RON

1 HUF = 1.2649 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0059 RON

1 KRW = 0.3389 RON

1 MDL = 0.2605 RON

1 MXN = 0.2744 RON

1 NOK = 0.4252 RON

1 NZD = 2.7633 RON

1 PLN = 1.1511 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0503 RON

1 SEK = 0.4287 RON

1 TRY = 0.1432 RON

1 UAH = 0.1179 RON

1 XDR = 6.1310 RON

1 ZAR = 0.2433 RON

Editia 8170 - 25 apr 16:49

Aceasta este Dacia despre care mulţi n-au ştiut că există. A rămas singura din România şi e a unui braşovean

Autor:

Publicat la 26 aprilie 2018

Aceasta este Dacia despre care mulţi n-au ştiut că există. A rămas singura din România şi e a unui braşovean

Maşina are acum culoarea roşie, specifică tractoarelor care se fabricau la uzina din Braşov, însă iniţial ea a fost vopsită verde şi pe urmă gri.

O singură Dacia nemaivăzută în ultimii aproape 30 de ani a supravieţuit până astăzi şi încă mai poate fi întâlnită circulând pe şoselele din România, fiind vorba de un model D Estafette, o dubiţă în care încap opt oameni şi care a fost salvată datorită unui pasionat de maşini de epocă, un inginer mecanic din Braşov, Levente Dudi. A cumpărat-o în 2011 şi a muncit timp de cinci ani să restaureze această maşină ajunsă acum unică la noi în ţară, deşi înainte de 1990 au fost fabricate în total 624 de astfel de modele.
Cea mai rară Dacia din România, singura astfel de autoutilitară fabricată la uzina de la Mioveni înainte de 1990, a avut ca model de plecare o autoutilitară Renault care mai poate fi întâlnită şi acum în Franţa, fiind gândită iniţial ca o maşină de marfă, însă cea de la Braşov, unde locuieşte Levente Dudi, fiind adaptată să poată transporta şi persoane.
Pasionat de maşini de epocă încă din copilărie, când a văzut o maşină veche la un unchi al mamei sale, Levente Dudi şi-a cumpărat prima maşină în 2004, odată cu primii bani. De atunci a reuşit să aibă o colecţie formată din şapte maşini de epocă.
„Acum am în total şapte maşini: o Dacia Estafette, o Dacia 1100, un Opel din 1962, un Opel din 1955, două Volkswagen-uri, la mine toate maşinile care au ajuns au rămas la mine, încă nu m-am îndurat să le dau. Eu stau la bloc, tatăl meu stă la casă, dar închiriez o hală imensă şi acolo le ţin pe toate. Avem o hală închiriată eu cu câţiva colegi. Cum a apărut pasiunea? E foarte greu de spus. Un unchi al mamei mele avea o maşină de epocă, de mult timp m-am virusat. Nu o pot justifica nici emoţional, nici… E foarte costisitoare această pasiune, dar dacă îţi place, nu mai simţi”, a declarat Levente Dudi (foto), pentru Agerpres.


Potrivit proprietarului şi organizatorului raliului de maşini de epocă de la Sibiu, Sorin Itu, această Dacia este unică în România, fiind singura funcţională din toate 642 de exemplare care au circulat înainte de 1990 pe drumurile de la noi. Pentru că este atât de valoroasă, cel puţin pentru colecţionarii de Dacii, Levente a mai cumpărat încă una din acest model, dar doar pentru piese. „În Franţa mai există şi acum această maşină, în România au fost 642 de exemplare. Este unica recondiţionată. Mai sunt câteva în stare de epave. Nu ştiu care va fi viitorul lor. Eu am cumpărat-o pe asta că ştiam că este cu acte şi am mai achiziţionat una, la un an diferenţă, doar pentru piese”, a spus Levente Dudi.
Faptul că este o dubiţă îi face pe mulţi care o văd azi să se gândească că această Dacia era în anii ’70 una care inspira spiritul hippie, semănând oarecum cu mult mai celebrul model de dubiţă Volkswagen, care a făcut istorie în acei ani. Pe timpul comunismului a circulat şi o legendă, potrivit căreia Elena Ceauşescu ar fi interzis fabricarea acestui model de Dacia care nu a ajuns niciodată la românii simpli, fiind produsă doar pentru instituţii de stat înainte de 1990. „Asta era o legendă urbană, că Elena Ceauşescu ar fi interzis fabricaţia, dar eu cred că argumentul cel mai valabil este că în anii 1970 era criza petrolului, asta era pe benzină, modelul TV mergea deja pe motoare diesel şi atunci cred că asta a fost cea mai plauzibilă explicaţie de ce s-a oprit fabricaţia. Toate aceste maşini au intrat în anii 1970 şi au fost destinate instituţiilor. Nu au intrat la particulari”, crede Levente Dudi.
El explică faptul că această Dacia are calitatea franţuzească, fiind asamblată în România din piese aduse din Franţa. „Sunt membru pe un forum din Franţa. În Franţa sunt unii care folosesc maşina zi de zi. Lumea nu ştie, dar Renault Estafette s-au fabricat mai multe decât Citroen hy, cealaltă utilitară franţuzească. Ea este folosită şi astăzi în Franţa. Asta este o maşină românească fabricată la calitate franceză. Practic ea a venit şi a fost doar montată în România, la fel ca şi Dacia 1100 sau primele Dacii 1300 care erau produse in integralitate cu piese franţuzeşti, dar montajul se făcea la noi”, explică proprietarul singurei Dacii Estafette funcţionale din România.
Fabricată la Mioveni, Dacia Estafette de la Braşov a fost înmatriculată prima dată în 1977 la o unitate militară din Bucureşti, care deservea Comitetul Central. După Revoluţie, maşina a ajuns în curtea unei alte unităţi militare, la Constanţa, de unde a fost cumpărată de un constănţean, de la care a fost achiziţionată de braşoveanul Levente Dudi. Se presupune că această Dacie a fost folosită pentru transportul cadourilor de protocol de la Ministerul Apărării, asta după ce actualul proprietar al maşinii a găsit o carte de vizită a fostului ministru Victor Babiuc atunci când a demontat autovehiculul.
Dacia unicat de la Braşov a făcut anul trecut 3.000 de kilometri, însă este scoasă din garaj doar la reuniuni ale colecţionarilor de maşini de epocă sau la parade. Dacia
Claxonată că merge prea încet de unii şoferi, Dacia unicat de la Braşov face senzaţie peste tot, pentru că majoritatea românilor se minunează de această maşină, numai cei mai în vârstă aducându-şi aminte că acest model a fost printre cele folosite în acei ani de Poşta Română. „În trafic reacţia? Sunt puţini care nu agreează astfel de vehicule mici şi spun că mergem încet şi că încurcăm circulaţia maşinilor moderne. Cei mai mulţi spun că ei nici nu ştiau că aceasta este o Dacie şi, când află, începe partea admirativă”, mai spune Levente Dudi.

 

+5 -0

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie