Curs BNR

1 EUR = 4.9763 RON

1 USD = 4.6625 RON

1 GBP = 5.8158 RON

1 XAU = 356.8680 RON

1 AED = 1.2695 RON

1 AUD = 3.0043 RON

1 BGN = 2.5443 RON

1 BRL = 0.8909 RON

1 CAD = 3.3895 RON

1 CHF = 5.1291 RON

1 CNY = 0.6441 RON

1 CZK = 0.1968 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0960 RON

1 HUF = 1.2637 RON

1 INR = 0.0558 RON

1 JPY = 3.0201 RON

1 KRW = 0.3392 RON

1 MDL = 0.2616 RON

1 MXN = 0.2750 RON

1 NOK = 0.4235 RON

1 NZD = 2.7635 RON

1 PLN = 1.1489 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0495 RON

1 SEK = 0.4281 RON

1 TRY = 0.1436 RON

1 UAH = 0.1177 RON

1 XDR = 6.1402 RON

1 ZAR = 0.2449 RON

Editia 8166 - 19 apr 17:13

Airbus i-a dus nota de plată lui Grindeanu pentru fabrica de la Braşov

Autor: Ovidiu VRÂNCEANU

Publicat la 15 februarie 2017

Grupul francez vrea ca statul român să cumpere elicoptere de 100 de milioane de euro anual

Airbus i-a dus nota de plată lui Grindeanu pentru fabrica de la Braşov

Francezii ar putea livra primul elicopter la finele anului viitor.



Airbus Helicopters va produce primul aparat la noua fabrică de elicoptere de la Ghimbav, inaugurată anul trecut, cel mai devreme la finalul anului viitor, dacă obţine suficient de repede numărul de comenzi necesar pentru lansarea producţiei, grupul francez vizând în special un contract pentru înlocuirea flotei de elicoptere Puma ale armatei, potrivit declaraţiilor reprezentanţilor grupului, făcute în faţa jurnaliştilor români, în cadrul uneui vizite oficiale în România. Olivier Michalon (foto stânga), vicepreşedinte senior pentru Europa în cadrul Airbus Helicopters, s-a întâlnit ieri cu premierul Sorin Grindeanu (foto dreapta), după ce şi o delegaţie a grupului american Bell Helicopter a avut, marţea trecută, pe 7 februarie, întâlniri cu oficialii români.
Principalul atu pe care francezii de la Airbus Helicopters îl scot în evidenţă este faptul că au construit deja o uzină nouă la Ghimbav pentru a contrui elicoptere atât pentru România, cât şi pentru export, ceea ce ar contribui la economia României.
În schimb, americanii de la Bell ar fi dispuşi, din informaţiile disponibile, să construiască în România doar unele părţi ale elicopterelor, aparatele fiind, practic, importate în mare parte de la producătorul american. Discuţiile cu americanii de săptămâna trecută, la care au participat şi oficiali ai Ambasadei SUA, au rămas un secret. „Ei (Bell Helicopters - n.r.) au încheiat un memorandum cu IAR Ghimbav anul trecut, dar acesta va fi pus în practică doar dacă statul român va achiziţiona aparate de atac ale companiei Bell Helicopters”, ne-a precizat Neculai Banea, directorul IAR Ghimbav, după întâlniri, precizând, totodată, că nu are cunoştinţă despre rezultatele întâlnirii dintre premierul Sorin Grindeanu şi reprezentanţii concernului Bell Helicopters. De atunci, nici Guvernul, nici compania nu au făcut nicio informare despre subiect.

Capacitate de 15 elicoptere pe an
Noua fabrică a Airbus Helicopters de la Ghimbav are o capacitate maximă de 15 elicoptere pe an. „Nu pare mult, dar în realitate este. 15 elicoptere (pe an-n.r.) reprezintă mult. Dacă iei în calcul următorii 30 de ani, pentru că investiţia este pe 30 de ani, sunt 450 de elicoptere. Este mult, mai ales în cazul unor elicoptere de această dimensiune şi complexitate. Pentru a produce 15 elicoptere, avem nevoie să avem vizibilitate pentru următorii patru-cinci ani", a declarat  Olivier Michalon, vicepreşedinte senior pentru Europa în cadrul Airbus Helicopters, într-o discuţie cu jurnaliştii români.
Reprezentanţii Airbus Helicopters spun că orice comandă din partea României poate fi o opţiune, fie din partea Armatei sau a Ministerului de Interne, dar se gândesc în primul rând la înlocuirea elicopterelor Puma ale aviaţiei militare, dintr-o generaţie veche de 45 de ani, chiar dacă unele au fost modernizate la standadul SOCAT.
„Dacă te uiţi la necesităţile din României - şi nimeni nu ştie mai bine decât ministerele despre numărul necesar de elicoptere -, estimarea noastră este că, pentru modernizarea întregii flote militare (a României n.r.), este nevoie de 40-50 de aparate", a spus Michalon.

Vor să vândă cinci elicoptere pe an României
Reprezentanţii Airbus Helicopters spun, însă, că modernizarea flotei de elicoptere militare se poate face în timp. „Poate fi un prim contract, de cinci elicoptere pe an pentru România, iar celelalte zece elicoptere pe an (din capacitatea uzinei, n.r.) vor fi acoperite de piaţa de export", a explicat Michalon.
Preţul unui aparat H215 este diferit în funcţie de dotarea cu echipamente, dar reprezentanţii producătorului scot în evidenţă flexibilitatea modelului, care poate fi folosit atât pentru transport de trupe, de personal civil sau de echipe de comando, cât şi pentru supraveghere aeriană, suportul infanteriei la sol sau chiar pentru lupta antisubmarin.

20 de milioane de euro bucata
Un nivel de 20 milioane euro pentru un aparat poate fi considerat un prim reper, dar preţul depinde de echipamentele instalate şi de numărul de aparate comandate.
„Preţul va fi proporţional cu cerinţele guvernului român. Nu ştim ce echipamente vor dori instalate. Pot fi foarte simple, şi vor costa mai puţin, dar pot fi echipamente foarte complexe, şi preţul va fi mai mare de 20 de milioane de euro", a subliniat Michalon.
Airbus consideră că, pentru România, avantajul proiectului ar fi atât militar, cât şi economic. „Avem oportunitatea de a începe un nou ciclu, un ciclu cu adevărat industrial, în jurul modelului H215. Ambiţia noastră nu este numai de a produce elicoptere în România pentru România, nici nu ştiu dacă afacerea ar fi foarte sustenabilă, ambiţia noastră este ca România să devină un centru de excelenţă pentru H215 şi să exporte acest model în întreaga lume", a declarat  Olivier Michalon.

H215 ar putea fi perceput ca un elicopter românesc
Reprezentanţii Airbus Helicopters scot în evidenţă avantajul producţiei pentru toată economia românească şi pentru balanţa comercială a României. „Un elicopter H215 fabricat în România poate fi vândut oriunde în lume şi va fi perceput ca un elicopter românesc", a menţionat Michalon.
Potrivit reprezentanţilor Airbus Helicopters, există  o cerere în creştere pentru elicoptere, şi nu doar în Europa. Astfel, compania are deja comenzi din întreaga lume pentru modelul H215, însă aceste comenzi nu implică deocamdată fabricqa de la Braşov.
Anul trecut, producătorul a semnat pentru modelul H215 contracte cu poliţia germană, cu aviaţia militară din Spania, cu Chile şi cu state din Orientul Mijlociu.
Însă o comandă din partea statului român este esenţială pentru lansarea producţiei la noua fabrică de la Ghimbav.
„Este foarte important ca România să dea un exemplu, pentru că atunci când vrei să exporţi, elicopterul nu este un produs obişnuit, prima reacţie a potenţialului cumpărător este: ţara în care se fabrică elicopterul îl cumpără?", a afirmat Michalon.
Totuşi, reprezentanţii Airbus se feresc să considere că ar fi vorba de o condiţie sine qua non.

„Nu este o condiţie. Totuşi, este foarte important ca România să cumpere”
„Nu este o condiţie, nu lucrăm în felul acesta. Totuşi, este foarte important ca România să cumpere (elicoptere).  Acest lucru va avea un impact asupra momentului în care vom lansa complet proiectul industrial. Timing-ul este legat de portofoliul de comenzi. Dacă avem destulă vizibilitate pentru planificarea industrială, atunci vom şti când este momentul potrivit pentru lansarea producţiei", a spus Michalon.
Vicepreşedintele Airbus Helicopters a afirmat că grupul vrea să lanseze producţia cât mai repede la Braşov.
Acum cinci luni, în 13 septembrie 2016, fabrica de elicoptere de la Ghimbav a Airbus Helicopters a fost inaugurată oficial, în prezenţa preşedintelui francez François Hollande şi a premierului român Dacian Cioloş.
Airbus Helicopters  a precizat că intenţionează să creeze în România un cluster de furnizori care să livreze soluţii şi echipamente pentru fabrica de elicoptere de la Ghimbav, finalizată recent, însă producţia nu va începe decât după ce compania va primi „o comandă semnificativă care să asigure fluxul minim de producţie", a anunţat luni subsidiara românească a constructorului european de elicoptere.

Întreaga piaţă mondială va fi deservită de la Braşov
Potrivit reprezentanţilor Airbus Helicopters, întreaga piaţă mondială va fi deservită de la Braşov pentru toate elicopterele din gama H215, care avea şi o denumire comercială distinctă. Șefii companiei ar putea chiar organiza o competiţie în România pentru găsirea unei denumiri pentru noul elicopter.
Ministerul Apărării din România, care deţine echipamente învechite la aproape toate capitolele, ar trebui să beneficieze de bugete mărite substanţial în următorii zece ani, de cel puţin 2% din produsul intern brut (PIB).
Elicopterele Puma ale Armatei, fabricate în anii '70 în România sub o licenţă cumpărată din Franţa, au motoare considerate de specialişti prea slabe pentru perioada actuală, iar tehnologia este depăşită.
Armata a modernizat 25 de aparate la standardul SOCAT în perioada 1999-2005, printr-un contract cu IAR Braşov şi firma israeliană Elbit.
Însă Airbus sugerează că o nouă modernizare a vechilor aparate Puma ale armatei nu ar fi o opţiune de dorit, în condiţiile în care procurarea pieselor de schimb, spre exemplu, este tot mai dificilă pentru un model ieşit din uz.
Totuşi, armata are deja mai multe proiecte prioritare care necesită sume importante, precum noul transportor de luptă al infanteriei, construirea de noi corvete la şantierul Damen Galaţi sau modernizarea fregatelor englezeşti.
Bugetul pe 2017, aprobat de Parlament, alocă Ministerului Apărării 16,3 miliarde lei (3,6 miliarde euro), echivalent cu 2% din PIB-ul estimat pentru acest an.
Airbus Helicopters este o companie la care participă Franţa, Germania şi Spania, însă francezii au cuvântul cel mai greu de spus în cadrul societăţii.
Principalii concurenţi ai Airbus Helicopters sunt americanii de la Bell, Sikorski şi Boeing şi italienii de la Leonardo (Agusta), însă în liga mare a producătorilor de elicoptere încearcă să intre şi companii din Rusia, China sau Coreea de Sud.

+4 -2

Comentarii

lichu

2017-02-15 08:27:14


Elicopterul H215 nu este produs in fabrica de la Brasov, el este numai asamblat!!! Este o mare diferenta si din punct de vedere bani si know how! Toate componentele sunt produse in fabrici din Franta sau Maroc sau China.

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie