Curs BNR

1 EUR = 4.9763 RON

1 USD = 4.6625 RON

1 GBP = 5.8158 RON

1 XAU = 356.8680 RON

1 AED = 1.2695 RON

1 AUD = 3.0043 RON

1 BGN = 2.5443 RON

1 BRL = 0.8909 RON

1 CAD = 3.3895 RON

1 CHF = 5.1291 RON

1 CNY = 0.6441 RON

1 CZK = 0.1968 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0960 RON

1 HUF = 1.2637 RON

1 INR = 0.0558 RON

1 JPY = 3.0201 RON

1 KRW = 0.3392 RON

1 MDL = 0.2616 RON

1 MXN = 0.2750 RON

1 NOK = 0.4235 RON

1 NZD = 2.7635 RON

1 PLN = 1.1489 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0495 RON

1 SEK = 0.4281 RON

1 TRY = 0.1436 RON

1 UAH = 0.1177 RON

1 XDR = 6.1402 RON

1 ZAR = 0.2449 RON

Editia 8166 - 19 apr 12:51

Autostrada Braşov – Comarnic, 15 ani de istorie şi „istorii”. Doar preţul lucrărilor a crescut cu 500 de milioane de euro

Autor: Ionuţ DINCĂ

Publicat la 26 februarie 2020

Autostrada Braşov – Comarnic, 15 ani de istorie şi „istorii”. Doar preţul lucrărilor a crescut cu 500 de milioane de euro
Luna aceasta s-au împlinit 15 ani de la primele încercări de traversare cu o autostradă a Carpaţilor. Dacă proiectul „Autostrada Zăpezii”, cum a fost botezat proiectul Autostrăzii Comarnic – Braşov, lansat în 2005, avea 58 de kilometri şi costa 1,3 miliarde de euro, acum mai are doar 53 de kilometri şi costă 1,8 miliarde de euro. Cu toate că trebuia să fie în circulaţie de cel puţin trei ani, şoseaua de mare viteză a rămas pe hârtie şi doar un scurt tronson, între Râşnov şi Cristian, se află în construcţie efectivă.
Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) şi-a exprimat recent, cu ocazia unei reuniuni oficiale, disponibilitatea de a participa la finanţarea proiectului de autostradă Comarnic-Braşov. Acesta este ultimul episod dintr-o lungă telenovelă începută în urmă cu fix 15 ani, când apărea pe tapet primul proiect de traversare a Carpaţilor cu o şosea de mare viteză. A fost botezată „Autostrada Zăpezii” – un nume parcă predestinat, având în vedere cât timp a rămas îngheţată în proiect. Iniţiatorii preconizau, în 2005, că autostrada urma să se construiască în parteneriat public-privat.
 
2007: Orban vrea concesiune
După o perioadă în care proiectul a rămas într-un con de umbră, în 2007 a ieşit la rampă ministrul Transporturilor de la acea vreme, actualul premier Ludovic Orban, şi a anunţat că lucrările la tronsonul Comarnic-Braşov vor începe în toamna lui 2008. „Până la 1 iunie, vom semna contractul pentru tronsonul Comarnic-Braşov, care va fi realizat prin concesiune, în toamnă urmând să înceapă execuţia lucrărilor”, explica oficialul. Licitaţia pentru desemnarea constructorului a fost însă amânată de pe 24 decembrie 2007 pe 15 ianuarie 2008, din cauza mai multor solicitări făcute de companiile care intenţionau să participe, scrie Jurnalul.ro. „Dacă rămâneam ministrul Transporturilor în 2008, va garantez ca acest tronson era gata. Atunci s-au pornit lucrări, de atunci nu s-a mai făcut nimic”, declara Orban în ianuarie 2020.
 
2010: apare taxa de utilizare
După o altă perioadă de controverse şi contestaţii, statul mai face o încercare de relansare, în ianuarie 2010. Contractul de concesiune pentru tronsonul Comarnic-Braşov este semnat, iar ministrul de atunci al Transporturilor, Radu Berceanu, anunţă în premieră că va aplica taxa de utilizare a autostrăzii. Aceasta urma să fie de circa un euro pe autoturism. În luna martie, reprezentanţii Bîncii Europene de Investiţii (BEI) anunţau că negocierile pentru finanţarea construcţiei autostrăzii nici nu începuseră, pentru ca în aprilie Vinci-Aktor să renunţe la contract. Termenul de finalizare al Autostrăzii Zăpezii era, în 2010, anul 2014.
 
2011-2013: Ponta şi Şova se întrec în promisiuni
În 2011 a început un nou sezon din telenovela Comarnic-Braşov, proiectul revenind pe lista proiectelor de investiţii publice propuse pentru realizare prin parteneriat public-privat. Merită notat că între timp, în februarie 2012, Ministerul Transporturilor a organizat o licitaţie pentru revizuirea studiului de fezabilitate a proiectului abandonat în 2010, contractul fiind estimat la 23,6 milioane de lei, fără TVA.
În 2013, premierul Victor Ponta intră în scenă şi spune că s-a săturat de „şmecherile” contestatarilor care au blocat proiectul şi că nu va mai candida la parlamentare dacă autostrada Comarnic-Braşov nu va fi executată. „Pe 28 februarie se anunţă precalificarea probabil pentru Bucureşti-Braşov, nu e Comarnic-Braşov. Dacă nu este gata până în 2016, nu mai candidez. Am un fix cu Comarnic-Braşov şi cu Piteşti-Craiova”, spunea Victor Ponta, în luna februarie 2013.
În luna mai, ministrul delegat pentru Marile Lucrări de Investiţii, Dan Şova, anunţa că tronsonul de autostradă va fi gata până la alegerile din 2016. Câteva luni mai târziu, acelaşi Dan Şova spunea că se va semna contractul pentru construcţia Autostrăzii Zăpezii pe 30 octombrie 2013. El promitea, totodată, că lucrările urmau să înceapă în aprilie 2014. În cele din urmă, CNADNR a selectat din nou consorţiul Vinci-Aktor-Strabag, iar Victor Ponta îi transmite lui Dan Şova că în aprilie 2014 „trebuie să se urce pe excavator sau pe buldozer” şi să înceapă lucrările de construcţie la Autostrada Zăpezii.
La începutul lui 2014, premierul Victor Ponta anunţa că autostrada Comarnic-Braşov, acum cu cinci kilometri mai scurtă decât în proiectul iniţial, va fi finalizată în 2017, iar taxa pentru utilizarea ei va fi de 5,7 lei plus TVA.
 
2017-2018: Alba-neagra cu Banca Mondială
Guvernul instalat „la butoane” la finele anului 2016 şi-a trecut printre priorităţi lansarea lucrărilor la Comarnic-Braşov şi, într-o oarecare măsură, a şi reuşit. Doar că asistenţa din partea Băncii Mondiale (BM), acceptată iniţial, a fost ulterior respinsă prin vocea ministrului Lucian Şova. Asistenţa BM era menită să asigure doar identificarea surselor şi transparenţa cheltuielilor de proiectare şi execuţie a viitoarei autostrăzi, deci nu finanţarea efectivă a lucrărilor, lucru care n-a fost pe placul Bucureştiului.
 
2019: Încep lucrările
Data de 20 mai 2019 a intrat în istoria autostrăzii ca fiind ziua în care au pornit primele excavatoare pe şanierul Comarnic-Braşov, tronsonul dintre Cristian şi Râşnov. Lucrările au demarat în prezenţa ministrului Transporturilor de atunci, Răzvan Cuc (datorită căruia, în bună măsură, s-a şi deblocat înaintarea întregului proiect). Este vorba, mai precis, despre o bucată de 6,3 kilometri aflată între localităţile Râşnov şi Cristian, plus un drum de legătură de 3,7 kilometri. Din acel moment (luna mai 2019), constructorul are la dispoziţie 18 luni ca să termine lucrarea de peste 118 milioane de lei, ceea ce înseamnă că tronsonul ar trebui să fie gata la sfârşitul anului viitor.
Până în 2030, ar trebui să 2.200 de kilometri de drumuri expres şi cu 650 de kilometri noi de autostradă, potrivit Master Planului General de Transport, document al cărei unică realizare este că am depăşit toate termenele asumate.
 
Secţiunile Autostrăzii Comarnic-Braşov
Secţiunea 1: Comarnic Sud – Comarnic Nord (3,4 km), de la Km 111+875 la Km 115+300
Secţiunea 2: Comarnic Nord – nod rutier Buşteni (16,3 km), de la Km 115+300 la Km 131+600
Secţiunea 3: Nodul rutier Buşteni până la nodul rutier Predeal (12,8 km), de la Km 131+600 la Km 144+400
Secţiunea 4: Nodul rutier Predeal până la nodul rutier Râşnov (15,2 km), de la Km 144+400 la Km 159+645
Secţiunea 5: Nodul rutier Râşnov până la Cristian (5,4 km), de la Km 159+645 la Km 165+090 + drum nou de legătură între autostradă şi DN73 (Cristian) + reabilitare DN73B
 
+0 -1

Comentarii

Lazar

2020-02-26 16:29:37


A nu se uita promisiunea pesedeului lui Nastase ca autostrada Comarnic Brasov va vi gata in 2007.

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie