Curs BNR

1 EUR = 4.9764 RON

1 USD = 4.6500 RON

1 GBP = 5.8180 RON

1 XAU = 344.1075 RON

1 AED = 1.2660 RON

1 AUD = 3.0368 RON

1 BGN = 2.5444 RON

1 BRL = 0.8953 RON

1 CAD = 3.3893 RON

1 CHF = 5.0964 RON

1 CNY = 0.6422 RON

1 CZK = 0.1980 RON

1 DKK = 0.6671 RON

1 EGP = 0.0968 RON

1 HUF = 1.2774 RON

1 INR = 0.0557 RON

1 JPY = 2.9944 RON

1 KRW = 0.3380 RON

1 MDL = 0.2617 RON

1 MXN = 0.2743 RON

1 NOK = 0.4198 RON

1 NZD = 2.7572 RON

1 PLN = 1.1482 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0504 RON

1 SEK = 0.4254 RON

1 TRY = 0.1436 RON

1 UAH = 0.1175 RON

1 XDR = 6.1277 RON

1 ZAR = 0.2497 RON

Editia 8174 - 02 mai 02:52

Avionul lui Vlaicu din 1909, reconstruit în 1982, în holul aeroportului de la Braşov în 2021

Autor: Ana ŢÎRCĂ

Publicat la 09 noiembrie 2020

Avionul lui Vlaicu din 1909, reconstruit în 1982, în holul aeroportului de la Braşov în 2021

Macheta avionului AUREL VLAICU-II 1910 va fi expusă în holul viitorului aeroport internaţional de la Braşov. Este vorba despre o machetă realizată la scara 1:5, cu o anvergură de 2 metri, care a fost realizată în contextul aniversării centenarului naşterii lui Aurel Vlaicu din anul 1982. Macheta va fi donată administraţiei judeţene de către reprezentanţii Secţiei de Aeromodelism din cadrul Asociaţiei Sportive „Aripile” Braşov.

3.000 de ore de lucru
În anul 1981, 15 pasionaţi de aeromodelism din Braşov au decis să realizeze cea mai fidelă machetă a avionului Vlaicu II. După mai bine de 3.000 de ore de muncă, aceasta a fost prezentată în 1982, Academia Română, la centenarul pionierului aviaţiei româneşti şi mondiale.
Unul dintre membrii echipei de atunci este inginerul Dumitru Georgescu. „Macheta s-a realizat din iniţiativa domnului inginer Constantin Gheorghiu. Dumnealui ne-a pus la dispoziţie planurile şi documentele pe care le avea în acea perioadă, am studiat, de asemenea, toate cărţile pe care le-am găsit despre Vlaicu şi, de asemenea, am mers la Bucureşti, la Muzeul Militar şi la Biblioteca Academiei, şi ne-am documentat cu ce am putut în legătură cu detaliile constructive ale acestui avion”, ne-a explicat Dumitru Georgescu.
Un ajutor extrem de important a venit din partea lui Ion Ciulu, primul mecanic al lui Aurel Vlaicu, care le-a donat celor care construiau macheta mai multe piese ale unei replici pe care începuse să o construiască.

Zborul din 1909, replicat în 1982
La dorinţa lui Ciolu, macheta a fost dusă, în 1983, la Liceul „Andrei Șaguna” din Braşov - locul unde Aurel Vlaicu a făcut primul zbor demonstrativ cu o machetă a viitorului său aeroplan, în toamna anului 1909.
De altfel, Dumitru Georgescu a şi zburat cu replica avionului realizat de Aurel Vlaicu. „Noi voiam să îndeplinim visul lui Vlaicu de a trece Carpaţii şi, spre sfârşitul anului 1982, am mers la Sânpetru, pe aerodrom şi, după câteva probe la sol, de rulaj, am trecut la zborul efectiv, care a constat într-o decolare foarte frumoasă şi, apoi, de pe la 5 metri, am decis să aterizăm ca să continuăm cu celelalte pregătiri, pentru un zbor mai bun”, şi-a amintit Dumitru Georgescu.

Primul exponat  
Acum, membrii Secţiei de Aeromodelism de la Aripile Braşov au propus ca macheta să fie amplasată în holul Aeroportului Internaţional Braşov Ghimbav, iar preşedintele Consiliului Judeţean Braşov s-a arătat încântat de idee, iar „în primăvara anului viitor - când vor fi finalizate lucrările de construcţie a terminalului de pasageri al Aeroportului Internaţional Braşov - va avea în vedere amplasarea, în interiorul clădirii, a machetei avionului AUREL VLAICU-II 1910, în semn de preţuire şi respect pentru istoria bogată a Braşovului aeronautic”.
„Ne bucurăm că proiectul Muzeului Aviaţiei, Ştiinţei şi Tehnicii, pe care dorim să-l construim cu fonduri europene, în zona Aeroportului Internaţional Braşov, atrage interesul pasionaţilor de aviaţie şi de istorie a Braşovului. Dorim să realizăm un complex muzeal în care să se regăsească cele mai multe din realizările deosebite ale industriei braşovene - fie că vorbim despre aviaţie, autocamioane, tractoare sau rulmenţi, care să fie păstrate şi puse în valoare pentru viitoarele generaţii”, a declarat Adrian Veştea.
Muzeul va fi îmbogăţit şi cu alte aparate de zbor. „Dorim să contribuim cu o serie de machete de avioane româneşti şi străine - hidroavion Ion Paulat-1911, ICAR-1, Fleet F10G, An-2, Zlin 50-L, IAR-93, precum şi o colecţie de documente legate de istoria aviaţiei şi de tradiţia aeromodelismului în Braşov”, a spus şi ing. Dumitru Georgescu.ţ

Comentarii

'Kemény'

2020-11-09 07:35:41


'Atat mai puteti face si voi, cate o macheta. De ce nu ati dezvoltat industria de avioane, daca va este atat de draga? Deoarece ati preferat sa le distrugeti si sa vindeti la fier vechi tot, deoarece asa v-ati imbogatit mai repede? '

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie