leasing@afiparkbrasov.ro leasing@afiparkbrasov.ro

Curs BNR

1 EUR = 4.6483 RON

1 USD = 4.0737 RON

1 GBP = 5.1896 RON

1 XAU = 155.6363 RON

1 AED = 1.1090 RON

1 AUD = 2.9775 RON

1 BGN = 2.3766 RON

1 BRL = 1.0413 RON

1 CAD = 3.1168 RON

1 CHF = 4.0891 RON

1 CNY = 0.5942 RON

1 CZK = 0.1808 RON

1 DKK = 0.6232 RON

1 EGP = 0.2274 RON

1 HUF = 1.4353 RON

1 INR = 0.0584 RON

1 JPY = 3.6815 RON

1 KRW = 0.3631 RON

1 MDL = 0.2447 RON

1 MXN = 0.2156 RON

1 NOK = 0.4817 RON

1 NZD = 2.6965 RON

1 PLN = 1.0808 RON

1 RSD = 0.0394 RON

1 RUB = 0.0607 RON

1 SEK = 0.4437 RON

1 TRY = 0.6697 RON

1 UAH = 0.1472 RON

1 XDR = 5.6593 RON

1 ZAR = 0.2806 RON

Editia 6786 - 21 aug 00:49

Birocraţi de weekend

Autor: Sorin ŢÎRCĂ, Adina CHIRVASĂ

Publicat la 16 mai 2018

În asta i-a transformat sistemul pe medicii de familie. Cei care nu vor să-şi refuze pacienţii sunt nevoiţi să „vâneze” acele puţine ore în care sistemul de carduri de sănătate funcţionează

Birocraţi de weekend

Deşi s-au plătit peste 200 de milioane de euro, sistemul de carduri de sănătate dă rateuri aproape săptămânal, uneori chiar de mai multe ori pe săptămână. Din acest motiv, medicii sunt obligaţi să vină la muncă atunci când sunt liberi, pentru să sunt singurele momente în care pot introduce datele pe care nu au reuşit să le treacă în sistem. O problemă foarte mare a medicilor este faptul că, atunci când sistemul nu funcţionează, dacă scriu reţete pe care le introduc ulterior, există riscul ca pacientul să nu fie asigurat, iar CNAS să îi ceară socoteală medicului pentru medicamentele prescrise, pe care acesta va fi obligat să le plătească. „Sistemul are două componente principele, adică SIPE şi SIUI. SIPE a mers, adică reţete am mai putut da, o dată s-a mai validat sau nu s-a validat, dar ne-am descurcat că le-am mai transmis offline, după aceea am încercat online. În schimb, problema serviciilor medicale, de două săptămâni, este o problemă adevărată: nu se pot valida serviciile medicale sau cele care s-au validat s-au devalidat, nu ştim prin ce sistem. Am avut probleme şi cu raportarea de sfârşit de lună, deci raportarea factorilor şi a serviciilor medicale pe luna aprilie şi chiar acum sunt probleme cu validarea serviciilor medicale pe ziua în curs şi pe zilele trecute”, a explicat Sorin Gârbacea (foto sus), medic de familie în Braşov.
Ca să reuşească să introducă toate datele în sistem, medicii vin de multe ori la muncă în timpul lor liber. „Se pune problema facturilor şi atunci am venit sâmbătă după-amiaza pe la ora 6 şi am prins o perioadă în care SIUI a mers şi am reuşit să fac factura, să o transmit, să o sincronizez, să o finalizez şi am primit confirmare de la Casa de Asigurări că factura este validă şi există în evidenţele Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate”, a mai explicat medicul de familie.

Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate, într-o continuă „resuscitare”
De la 1 mai nu mai există contract de mentenanţă sistemele informatice ale Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), care gestionează sistemul medical din România, astfel că medicii trebuie să lucreze în off-line. PIAS a început să „pice” încă de săptămâna trecută şi chiar şi aseară, CNAS a anunţat oprirea sistemului. Medicii se descurcă aşa cum pot, iar CNAS dă derogări. Pacienţii, la rândul lor, resimt blocajele prin ore de aşteptare sau reprogramări la medic.
Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate a „picat” în 3 mai, apoi a fost repusă în funcţiune – susţin reprezentanţii CNAS. Apoi a „picat” din nou şi este într-o continuă fluctuaţie. Problemele sunt cauzate şi de faptul că, de la 1 mai, a expirat contractul încheiat de CNAS cu Siveco România, care asigura mentenanţa. În lipsa mentenanţei sistemului, CNAS încearcă să „peticească” disfuncţionalităţile şi, în paralel, dă derogări pentru furnizorii de servicii medicale.
„Pentru perioada 3 mai, dar şi pentru perioada 7 mai şi până la remedierea fluctuaţiilor din PIAS va fi dezactivată regula de raportare în online a serviciilor medicale în termen de 3 zile lucrătoare, iar începând cu data de 10 mai şi până la remedierea fluctuaţiilor din PIAS va fi dezactivată şi regula: serviciul nu a fost semnat cu cardul naţional. Funizorii îşi vor putea desfăşura activitatea în condiţii normale, conform contractelor încheiate, pentru a nu prejudicia accesul asiguraţilor la medicamente şi servicii medicale”, a explicat, ieri, jr. Ancuţa Daisa (foto), purtător de cuvânt Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) Braşov.



Offline, dar... pentru cine?
Chiar dacă s-a dat derogarea, mai rămâne de rezolvat şi problema verificării calităţii de asigurat. „Nemergând sistemul, eu nu pot să verific calitatea de asigurat a pacientului respectiv. Pacientul vine la uşă, vine după reţetă, vine cu urgenţe, eu trebuie să-i dau o reţetă, să-i dau trimitere. Risc ca după o perioadă de timp să mă trezesc cu o hârtie de la casa de asigurări care să-mi spună că i-am dat domnului X o reţetă, iar domnul X nu era asigurat, eu neavând posibilitatea să accesez, culmea, nici Casa Judeţeană, nici site-ul naţional, unde există o portiţă prin care se poate verifica dacă un pacient este asigurat sau nu”, a punctat dr. Sorin Gârbacea. Medicul spune că problema este una foarte serioasă şi medicii sunt obligaţi să vâneze acele scurte intervale de timp în care sistemul funcţionează pentru a putea să-şi facă partea birocratică a activităţii şi să se asigure că nu vor trebui să plătească din buzunarul propriu reţete pe care le-au prescris cât timp sistemul nu era funcţional.

Închis şi luni, şi marţi
PIAS a fost oprită şi luni, şi marţi, între orele 19.00 – 24.00 „pentru lucrări tehnice de consolidare si optimizare a funcţionalităţilor, după ce în cursul zilelor de ieri (luni – n.r.) şi astăzi (ieri – n.r.) s-au efectuat măsuri de eliminare a fluctuaţiilor sistemului informatic, precum şi de operationalizare a acestuia”, au precizat marţi reprezentanţii CNAS.   
După reparaţiile de luni şi marţi, nu există însă nicio garanţie că situaţia nu se va repeta. Şi asta pentru că problema rămâne: nu există contract de mentenanţă şi, din câte se pare, în cazul sistemului informatic de sănătate, absenţa mentenanţei duce la prăbuşirea sistemului, care e instabil deja de câteva luni. Purtătorul de cuvânt al CNAS, Augustul Costache, a declarat că „se lucrează pentru a fi demarate procedurile pentru un nou contract de mentenanţă”, dar nu a putut să ofere un termen la care s-ar putea şi încheia acesta.
„Casa garantează că niciun medic de familie nu va rămâne cu serviciile nedecontate, dacă serviciile sunt corect efectuate”, a asigurat şi purtătorul de cuvânt al CNAS. Ţinând cont de informaţiile conform cărora corectitudinea datelor obţinute de medici când introduc cardul de sănătate nu mai este garantată din cauza problemelor sistemului, Augustul Costache a fost întrebat dacă nu vor fi probleme in stabilirea corectitudinii de care vorbeşte. Acesta a spus că nu a primit astfel de sesizări de la medicii de familie, ci doar legate de faptul că „durează mult, că nu reuşesc să raporteze servicii". Purtătorul de cuvânt al CNAS a mai declarat că „se lucrează pentru a fi demarate procedurile pentru un nou contract de mentenanţă”, dar nu a putut să ofere un termen la care s-ar putea şi încheia acesta.

Proteste la CNAS
Vineri, 11 mai, la Bucureşti, în faţa CNAS s-au adunat câteva zeci de medici de familie, nemulţumiţi de faptul că nu pot acorda reţete pacienţilor şi că nu pot valida serviciile. Medicii au explicat că platforma prin care se emit reţete este indisponibilă din data de 3 mai şi că deşi a fost emis un ordin de preşedinte CNAS pentru decontarea serviciilor afectate, nu dau reţete pentru a nu le fi imputate ulterior sumele, aşa cum s-a întâmplat în trecut.



 

 

+7 -0

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie

banner promotionalbanner promotional