Curs BNR

1 EUR = 4.9763 RON

1 USD = 4.6386 RON

1 GBP = 5.8067 RON

1 XAU = 346.8933 RON

1 AED = 1.2629 RON

1 AUD = 3.0283 RON

1 BGN = 2.5444 RON

1 BRL = 0.9012 RON

1 CAD = 3.3920 RON

1 CHF = 5.0843 RON

1 CNY = 0.6401 RON

1 CZK = 0.1974 RON

1 DKK = 0.6672 RON

1 EGP = 0.0968 RON

1 HUF = 1.2671 RON

1 INR = 0.0557 RON

1 JPY = 2.9797 RON

1 KRW = 0.3376 RON

1 MDL = 0.2601 RON

1 MXN = 0.2723 RON

1 NOK = 0.4234 RON

1 NZD = 2.7650 RON

1 PLN = 1.1532 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0503 RON

1 SEK = 0.4274 RON

1 TRY = 0.1430 RON

1 UAH = 0.1170 RON

1 XDR = 6.1159 RON

1 ZAR = 0.2442 RON

Editia 8171 - 26 apr 08:05

Braşov: oraşul unde Ceauşescu şi-a proiectat „camioanele gigant”, pe care le-a exportat şi în Australia

Autor:

Publicat la 20 august 2018

Braşov: oraşul unde Ceauşescu şi-a proiectat „camioanele gigant”, pe care le-a exportat şi în Australia

Pe străzile Braşovului, în ’82, a defilat pentru prima dată camionul gigant a lui Nicolae Ceauşescu. Cele 16 camioane „DAC 120 DE” au fost proiectate la ICPAT Braşov, iar construirea lor a avut loc la uzina mecanică Mârşa Sibiu, arată BizBrasov.ro. Ceauşescu a furat modelul de la americani. Inspiraţia a fost basculanta „Lectra Haul”. Braşovenii se închinau la mastodonţii lui Ceauşescu. „Când ne vedeau camionul, oamenii îşi făceau cruce şi coborau din trolee, ţinându-se după noi cu alai”, a spus Adrian Novac, unul dintre proiectanţi.
Majoritatea produselor româneşti fabricate în perioada lui Nicolae Ceauşescu erau cunoscute pe plan internaţional. Acest lucru s-a întâmplat şi în cazul camionului „DAC 120 DE“, care a fost achiziţionat şi de către australieni. Aceştia au fost dispuşi să plătească 1,5 milioane de dolari pentru 5 camioane, costul unuia fiind de 300.000 de euro. O singură anvelopă costa 10.000 de dolari, asta deoarece erau unele dinte cele mai rezistente din acea vreme.  Patru anvelope de acest tip trebuiau să susţină cele 90 de tone pe care le cântărea camionul, cât şi cele 120 de tone pe care acesta le putea transporta. „DAC 120 DE“ putea să ruleze cu 55km/oră încărcat şi cu 70 km/oră gol. Acesta a obţinut titlul de cel mai puternic camion construit vreodată în Sud-Estul Europei. Camioanele aveau aer condiţionat, servodirecţie şi servofrână hidraulică.
Ceauşescu a constatat în anii 80’ că şantierele se înmulţesc din ce în ce mai mult, iar în aceste condiţii, era necesar un autovehicul mai puternic. În acea perioadă, statul român a achiziţionat o basculantă „Lectra Haul” din America. Motivul de achiziţie a acestui autovehicul, pe care l-a susţinut Ceauşescu, a fost trasportarea cretei dintr-un munte din Basarabia. „De fapt, adevăratul motiv pentru care statul român a cumpărat camionul american n-a fost să transporte pământ, pentru că în final maşina a ajuns la Roman Braşov, unde a fost demontată şi analizată. Se pregătea producţia lui DAC 120 DE”, a susţinut Adrian Novac. Astfel camionul, a fost proiectat la Braşov.
Pentru a fi testat, DAC 120 DE a funcţionat pentru prima dată pe drumul dintre Rulmentul şi Tractorul. La vederea acestei creaţii, braşovenii au început să se închine. În prezent, câteva dintre aceste camioane mai pot fi văzute în Apuseni, la mina de cupru Roşia Poieni.

+1 -0

Comentarii

Costea Ion

2018-08-20 17:24:49


Pe atunci se putea. Ăștia, în „democrație”, nu au fost în stare să zugrăvească ce-a făcut Ceaușescu. Să fim cinstiți, cine să facă ceva la noi: semianalfabeți ca Scripcă, Oaia sau Veorica? Mara, EBA!? CINE!?

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie