Curs BNR

1 EUR = 4.9754 RON

1 USD = 4.6739 RON

1 GBP = 5.8294 RON

1 XAU = 359.4100 RON

1 AED = 1.2727 RON

1 AUD = 3.0029 RON

1 BGN = 2.5439 RON

1 BRL = 0.8841 RON

1 CAD = 3.3857 RON

1 CHF = 5.1301 RON

1 CNY = 0.6459 RON

1 CZK = 0.1973 RON

1 DKK = 0.6669 RON

1 EGP = 0.0958 RON

1 HUF = 1.2669 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0239 RON

1 KRW = 0.3381 RON

1 MDL = 0.2628 RON

1 MXN = 0.2760 RON

1 NOK = 0.4260 RON

1 NZD = 2.7610 RON

1 PLN = 1.1462 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0495 RON

1 SEK = 0.4274 RON

1 TRY = 0.1437 RON

1 UAH = 0.1182 RON

1 XDR = 6.1501 RON

1 ZAR = 0.2467 RON

Editia 8166 - 19 apr 08:54

Ce opţionale ar mai putea avea liceenii: Inteligenţă ecologică, Teoria cunoaşterii sau Public Speaking

Autor: Adina CHIRVASÃ

Publicat la 04 ianuarie 2018

Ce opţionale ar mai putea avea liceenii: Inteligenţă ecologică, Teoria cunoaşterii sau Public Speaking

Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) şi Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE) au lansat o primă etapă a procesului de consultare publică privind planurile-cadru pentru învăţământul liceal, filiera teoretică, prin prezentarea a trei variante. Toţi cei interesaţi - cadre didactice, specialişti în curriculum, elevi, părinţi - sunt invitaţi să participe şi să-şi exprime punctele de vedere, sugestiile şi propunerile pe adresa de e-mail info@ise.ro, până la data de 26 ianuarie 2018, inclusiv. O altă formulă de colectare a feedback-ului va fi publicarea unui chestionar online, instrument disponibil în perioada imediat următoare, potrivit reprezentanţilor ministerului. „Toate cele trei variante supuse consultării au fost construite pornind de la competenţele ce urmează a fi dobândite de elevi la finalul claselor a X-a şi a XII-a, aşa cum sunt definite de profilul absolventului. Variantele de proiect urmăresc eliminarea unor incoerenţe/dezechilibre existente în actualele planuri-cadru şi dezvoltarea unor oferte educaţionale care să corespundă aşteptărilor elevilor ce au optat pentru un anumit profil/specializare. Principiul de bază a fost acela de a asigura un trunchi comun (TC) până în clasa a X-a, care să permită tuturor elevilor ce vor finaliza învăţământul obligatoriu deţinerea la nivel funcţional a celor opt competenţe-cheie. Fiecare variantă are o raportare specifică la rolul curriculumului diferenţiat (CD) şi al curriculumului la decizia şcolii (CDS), situaţie reflectată şi de ponderile orare diferite alocate acestora”, au precizat reprezentanţii ministerului.
Consultarea publică va include şi întâlniri cu elevi, părinţi, cadre didactice, reprezentanţi ai societăţii civile, organizate la nivel regional/judeţean. „Opiniile argumentate şi sugestiile participanţilor vor sprijini în mod esenţial luarea unei decizii pe acest subiect. Adoptarea noilor planuri de învăţământ va permite demararea procesului de elaborare a unor noi programe şcolare pentru liceu şi implementarea, în premieră, a unui model unitar de proiectare bazat pe competenţe la nivelul învăţământului primar, gimnazial şi liceal”, conform aceleiaşi surse.
Prima variantă propusă este cea mai apropiată de actualele planuri-cadru de învăţământ aflate în vigoare, dar echilibrează alocările la nivel de arii/discipline, conform sursei menţionate. Cea de-a doua variantă propune modificări mai ample faţă de actualele planuri-cadru de învăţământ aflate în vigoare, prin alocarea unui număr de ore diferit pe arii/discipline. Ultima variantă reprezintă varianta care acordă o mai mare putere de decizie şcolilor în definirea parcursului educaţional al elevilor, fiind indicat un număr minim-maxim de ore în cazul disciplinelor din CD/CDS.
Astfel, iniţiatorii propunerilor recomandă o serie de opţionale pentru specializarea Matematică-informatică şi Ştiinţele naturii precum Astronomie, Inteligenţă ecologică, Descoperiri ştiinţifice, Istoria ideilor şi descoperirilor, Repararea calculatoarelor, Producţie audio, Chimie şi alimentaţie, Inventică, Geologie, Spaţiu şi timp, Biologie marină/Ecosisteme marine, Multimedia sau Şah.
În cazul disciplinelor opţionale pentru specializarea Filologie şi Ştiinţe sociale se propun: Educaţie media, Teoria cunoaşterii, Design interior, Scriere ficţională/creativă, Dramă/teatru /teatru educaţional, Discurs public/Public speaking, Jurnalism, Elemente de etnografie şi folclor, Artă şi comunicare, Instituţii europene, Istoria ideilor religioase, Antopologie socială şi culturală, Cercetare şi documentare, Finanţe personale, Etică aplicată, Istoria Filozofiei, Dimensiunea de gen de-a lungul istoriei, Dezvoltarea umană, Tehnici de învăţare, Societate şi cultură, Statistică aplicată în ştiinţele sociale, Corpul uman în artă şi cultură, Arheologie.
Documentele pot fi consultate pe pagina web a Ministerului Educaţiei – edu.ro.

+0 -0

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie