Curs BNR

1 EUR = 4.9763 RON

1 USD = 4.6386 RON

1 GBP = 5.8067 RON

1 XAU = 346.8933 RON

1 AED = 1.2629 RON

1 AUD = 3.0283 RON

1 BGN = 2.5444 RON

1 BRL = 0.9012 RON

1 CAD = 3.3920 RON

1 CHF = 5.0843 RON

1 CNY = 0.6401 RON

1 CZK = 0.1974 RON

1 DKK = 0.6672 RON

1 EGP = 0.0968 RON

1 HUF = 1.2671 RON

1 INR = 0.0557 RON

1 JPY = 2.9797 RON

1 KRW = 0.3376 RON

1 MDL = 0.2601 RON

1 MXN = 0.2723 RON

1 NOK = 0.4234 RON

1 NZD = 2.7650 RON

1 PLN = 1.1532 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0503 RON

1 SEK = 0.4274 RON

1 TRY = 0.1430 RON

1 UAH = 0.1170 RON

1 XDR = 6.1159 RON

1 ZAR = 0.2442 RON

Editia 8171 - 26 apr 04:13

„Centură cicloturistică” a Zonei Metropolitane?

Autor: Radu COLȚEA

Publicat la 12 mai 2017

În Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană, aprobată de Consiliul Judeţean Braşov, sunt incluse mai multe trasee de legătură între zonele Braşov, Râşnov, Zărneşti, Predeal, Ghimbav, Săcele şi Cristian

„Centură cicloturistică” a Zonei Metropolitane?

În condiţiile în care, în ultimii ani, românii şi nu numai ei, au descoperit plăcerea mersului cu bicicleta în natură, autorităţile locale au început să ia în calcul dezvoltarea unor trasee turistice pentru ciclişti. De altfel, în Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană a Zonei Metropolitane, aprobată recent de Consiliul Judeţean, există o secţiune distinctă, „piste de biciclete”, în care sunt enumerate proiectele propuse de autorităţile locale, iar în multe cazuri este vorba trasee turistice. Problema este, însă, că în unele situaţii, în special atunci când traseul trece prin pădure, până la realizarea lucrărilor trebuie depăşită faza „birocratică”, extrem de complexă, având în vedere că pentru realizarea unor astfel de amenajări ar fi nevoie de scoaterea din domeniul forestier a terenului afectat de lucrări sau de schimbarea încadrării pădurii, în „pădure parc”.   
Practic, o astfel de pistă are o lăţime de 1,5 m- 2 m, pentru care nu este nevoie de defrişări trece printre copaci, intervenţiile sunt minime, în general nivelări ale terenului şi construirea unor podeţe şi, acolo unde este nevoie, de turnarea unui strat de pietriş.

Ministerul Mediului cere un studiu de impact pentru o „potecă pentru biciclete”
În SIDU este amintit şi un proiect al Regiei Locale a Pădurilor Krondtadt, respectiv, amenajarea în Poiana Braşov a unui traseu pentru biciclişti pe domeniul schiabil, investiţie evaluată la 200.000 euro, iar pentru finanţarea investiţiei este luat în calcul Programul Operaţional Regional (POR) 2014 – 2020. Despre acest proiect s-a discutat şi la începutul anului trecut şi ar fi trebuit să fie implemenat în parteneriat cu un ONG, care, însă, s-a retras.
Pentru a se putea realiza acest proiect, conducerea Regiei Locale a Pădurilor Kronstadt şi municipalitatea braşoveană (în calitate de proprietar al terenului) au început demersurile pentru transformarea pădurii în „pădure parc”, astfel încât să se poată realiza lucrările de amenajare a traseelor. „În urma solicitării noastre privind includerea terenului din Poiana Braşov în pădure parc, Ministerul Mediului ne-a cerut traseele şi un studiu de impact. Acum suntem în faza de preluare a proiectului ONG şi va trebui să verificăm pistele propuse, pentru a vedea dacă este este nevoie  de modificări ale traseeleor sau ale soluţiilor tehnice. După ce vom finaliza această etapă, va trebui să trimitem proiectul şi studiul de impact la Ministerul Mediului, care să îl aprobe”, a explicat Dan Olteanu, directorul Regiei Locale a Pădurilor Kronstadt.
Pe lângă rezolvarea problemelor birocratice şi identificarea schemei optime de finaţare, reprezentantul regiei a amintit că „trebuie să gândim şi modul de administrare al traseelor, să stabilim cine se va ocupa de eventuala întreţinere a lor, pentru că, fiind amenajate într-o zonă montană, pot fi afectate de viituri. Totodată, trebuie analizată problema accesibilităţii, mai precis a modalităţii în care vor ajunge turiştii”.
În situaţia în care se va depune o cerere pentru obţinerea banilor europeni, dosarul va fi depus de Primăria Braşov.

Zona Metropolitană ar putea deveni un „paradis al cicloturismului”
Pentru biciclişti, în SIDU, sunt amintite patru trasee cu punct de plecare municipiul Braşov. Pe lângă proiectul unei reţele de piste pentru biciclişti pe domeniul schiabil,  sunt cuprinse şi traseele Bartolomeu - Centrul Vechi - Canal Timiş - Valea Cetăţii - Timişul de Jos, respectiv Braşov - Poiana Braşov - Râşnov, proiecte a căror valoare nu a fost încă estimată. Totodată, este reamintit un traseu despre care s-a mai discutat anii trecuţi, respectiv Braşov - Cristian  - Râşnov, proiect evaluat la 750.000 de euro, iar pentru realizarea căruia s-ar putea fi accesaţi bani europeni prin POR.
Tot în ceea ce priveşte infrastructura pentru „turiştii pe două roţi”, în SIDU sunt amintite câteva proiecte ale Primăriei Ghimbav, respectiv realizarea unor „cărări sau piste pentru biciclete pe marginea apelor” (cu o valoare estimată de 2,5 milioane de euro), amenajarea unei „centuri de cicloturism” a oraşului, care să fie conectată cu un alt proiect, respectiv „centura de cicloturism a Zonei Metropolitane” (pentru aceste „centuri” nu au fost estimate valorile). Şi pentru aceste proiecte este indicată ca sursă de finanţare POR.
Trasee pentru biciclişti finanţate prin POR sunt propuse şi la Predeal, una dintre ele fiind Trei Brazi - Timişul de Sus - Predeal (cu o valoare estimată de 1 milion euro), dar şi o pistă care ar urma să fie amenajat pe strada Trei Brazi, valoarea proiectului  fiind estimată la 210.000 euro.
Tot cu finanţare europeană, Predealul a propus şi realizarea unor trasee de mountain bike şi crearea unor centre de tip „bike sharing” („automate pentru biciclete”), proiect evaluat la 100.000 de euro. În afara acestora, autorităţile locale din Predeal mai au în vedere amenajarea unor alte trasee, valoarea totală a lucrărilor la acestea fiind estimată la aproximativ 2 milioane de euro.
La Zărneşti ar urma să se realizeze trasee pentru biciclişti, în lungime totală de 40 de kilometri, valoarea investiţiei fiind cuprinsă între 1 şi 5 milioane de euro, propunerea de finanţare fiind tot POR.
Municipiul Săcele a propus realizarea unei reţele de piste care să facă legătura pe traseul Centrul vechi al Braşovului - Municipiul Săcele şi Canionul 7 Scări, însă pentru realizarea acestui proiect nu s-a efectuat încă o estimare a valorii lucrărilor.

+3 -0

Comentarii

Cube

2017-05-12 13:54:04


Sunt o multime de drumuri forestiere si poteci pe muntii din jurul Brasovului. A cheltui aiurea banii pe „cărări sau piste pentru biciclete" prin paduri, cand infrastructura DIN ORAS pentru biciclete este aproape zero, denota, in opinia mea, una din sau mai multe din urmatoarele: incompetenta, rea-vointa, intentia de a sifona ceva, indolenta.

Lucian

2017-05-12 09:41:49


Nu stiu cum e in alte tari, cand vine vorba de a face o amarata poteca pentru biciclete prin padure, dar la noi pana razbati prin hatisul birocratic si obtii toate avizele necesare, expira primele avize obtinute si tot asa. Pana atunci trebuie sa ne multumim cu potecile turistice si cu drumurile forestiere.

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie