Curs BNR

1 EUR = 4.9763 RON

1 USD = 4.6386 RON

1 GBP = 5.8067 RON

1 XAU = 346.8933 RON

1 AED = 1.2629 RON

1 AUD = 3.0283 RON

1 BGN = 2.5444 RON

1 BRL = 0.9012 RON

1 CAD = 3.3920 RON

1 CHF = 5.0843 RON

1 CNY = 0.6401 RON

1 CZK = 0.1974 RON

1 DKK = 0.6672 RON

1 EGP = 0.0968 RON

1 HUF = 1.2671 RON

1 INR = 0.0557 RON

1 JPY = 2.9797 RON

1 KRW = 0.3376 RON

1 MDL = 0.2601 RON

1 MXN = 0.2723 RON

1 NOK = 0.4234 RON

1 NZD = 2.7650 RON

1 PLN = 1.1532 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0503 RON

1 SEK = 0.4274 RON

1 TRY = 0.1430 RON

1 UAH = 0.1170 RON

1 XDR = 6.1159 RON

1 ZAR = 0.2442 RON

Editia 8171 - 26 apr 01:49

Cum se completează declaraţia pe care trebuie să o depună fiecare proprietar de casă

Autor: Ovidiu VRÂNCEANU

Publicat la 08 ianuarie 2016

Termen: 31 martie 2016

Cum se completează declaraţia pe care trebuie să o depună fiecare proprietar de casă

De astăzi se deschid ghişeele Direcţiei Fiscale Braşov, braşovenii putând să îşi plătească impozitele pe case sau maşini. În ceea ce priveşte impozitul pe imobil, anul acesta vine cu o schimbare, în sensul că fiecare braşovean va trebui să completeze o declaraţie pe propria răspundere cu privire la destinaţia imobilului - rezidenţial sau comercial.
La finalul anului 2015, în Monitorul Oficial au fost publicate formularele pentru stabilirea impozitului pe clădiri, declaraţii de impunere ce trebuie depuse la direcţiile de specialitate ale primăriilor nu mai târziu de 31 martie. Codul fiscal stabileşte că impozitul pe clădiri se plăteşte anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie, inclusiv. Pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe clădiri, datorat pentru întregul an de către contribuabili, până la data de 31 martie a anului respectiv, se acordă o bonificaţie de până la 5%, stabilită prin hotărâre a consiliului local.
Braşovenii vor trebui să depună aceste declaraţii până pe 31 martie. Într-o primă fază, contribuabilii vor selecta tipul de clădire pentru care datorează impozit la bugetul de stat, bifând una dintre următoarele trei variante - clădire rezidenţială, nerezidenţială sau cu destinaţie mixtă. Practic, persoanele fizice îşi vor asuma prin această alegere desfăşurarea sau nu a unei activităţi economice în respectiva locuinţă.

Proprietarii pot fi reprezentaţi de un împuternicit
În prima secţiune a declaraţiei amintite, persoanele fizice vor completa datele de identificare: nume, prenume, cod numeric personal, număr de telefon, adresa de postă electronică sau adresa de corespondenţă, dacă aceasta diferă. De asemenea, contribuabilii vor alege dacă doresc ca actele administrativ-fiscale să le fie comunicate exclusiv la adresa de poştă electronică.
Proprietarul persoană fizică a unei locuinţe poate fi reprezentat în relaţia cu direcţiile de taxe şi impozite locale de un împuternicit. În mod similar, acesta va completa declaraţia cu datele sale de identificare.
Împuternicirea nu este transmisibilă şi încetează la data revocării de către contribuabil ori în momentul decesului acestuia.
Modelul formularul este prevăzut pentru maximum trei coproprietari ai unei locuinţe. Dacă numărul acestora este mai mare, se va completa o nouă declaraţie. Dacă este cazul, contribuabilul va completa, în secţiunea III a formularului, adresa de rezidenţă într-un alt stat decât România.
În continuare, persoanele fizice trebuie să furnizeze datele clădirii necesare stabilirii impozitului aferent. Astfel, pentru clădirile rezidenţiale, adică cele cu destinaţie de locuinţă, cetăţenii vor completa, într-un tabel, date referitoare la condiţiile de dotare cu instalaţii de apă, canalizare şi electrice, atât pentru clădiri, cât şi pentru construcţii anexe sau construcţii la subsol, demisol sau mansardă, după caz.

Trebuie menţionată suprafaţa imobilului
Mai departe, contribuabilii vor specifica suprafaţa utilă, în metri pătraţi, precum şi suprafaţa construită desfăşurată a respectivei clădiri (tot în metri pătraţi). Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, acestea din urmă vor completa următoarele date - adresa completă a clădirii, anul construirii, suprafaţa utilă a clădirii, precum şi suprafaţa construită desfăşurată (în metri pătraţi), valoarea clădirii  (rezultată dint-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii cinci ani anteriori anului de referinţă), valoarea finală, în lei, a lucrărilor de construcţii (pentru clădirile nou-construite, în ultimii cinci ani anteriori anului de referinţă) sau valoarea, în lei, din actul de proprietate (în cazul clădirilor dobândite în ultimii cinci ani anteriori anului de referinţă).
Potrivit Codului fiscal, atunci când se cunosc suprafeţele folosite în scop rezidenţial şi cele folosite în scop nerezidenţial, impozitul se calculează prin însumarea impozitului aferent suprafeţei folosite în scop rezidenţial cu impozitul aferent suprafeţei folosite în scop nerezidenţial.
În cazul în care clădirea este utilizată în scop mixt (rezidenţial şi nerezidenţial), iar suprafeţele nu pot fi delimitate, atunci contribuabilul va bifa situaţia în care se află - la adresa poştală a clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal al unui operator economic, dar nu se desfăşoară nicio activitate economică (în acest caz se va plăti impozitul stabilit pentru clădiri rezidenţiale) sau la adresa poştală a clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal al unui operator economic care desfăşoară activitate economică, iar cheltuielile cu utilităţile sunt în sarcina operatorului economic. În acest caz contribuabilul va completa câmpul rezervat clădirilor nerezidenţiale (cote cuprinse între 0,2% şi 1,3%, în funcţie de deciziile consiliului local, 0,2% în cazul municipiului Braşov).
 

+1 -8

Comentarii

Balan Gheorghe

2016-01-12 17:11:27


In fiecare an ne trimitea-ti scrisori de instiintare de plata a impozitului pe cladire, de ce nu o face-ti si de aceasta data . Acel formular ar putea, sper, incapea usor in acel plic.

radu

2016-01-11 08:30:48


Ma intreb dupa ce criterii se platesc taxele la ora actuala daca trebuie sa depun o alta declaratie cu toate datele despre locuinta la care platesc taxe de 31 de ani.Nu cred ca s-au marit nici camerele,nici baia, deci in concluzie suprafata totala.Cat despre valoare banuiesc ca se cunoasta atata timp cat impozitul reprezinta un procent din valoarea imobilului.Eu inteleg ca si evaloatorii trebuie sa traiasca,dar parca se depaseste masura.

DanaBv

2016-01-08 09:43:58


Ai zice ca cel mai normal lucru ca sa descarci Formularul 401 care trebuie completat de fiecare proprietar de casa pentru plata impozitului, este sa mergi la site-ul ANAF. Surpriza! Singurul formular 401 de pe site-ul ANAF este unul care trebuie completat de Autoritatile Adninistratiilor Financiare judetene referitor la imobilele detinute de rezidenti ai altor state UE! Intrati si convingeti-va: https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/asistenta_contribuabili/toate_formularele_cu_explicatii/!ut/p/a0/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOI9DD3MPIwsjLwsjENNDBydLfzMDd1CDN1NjfSDi_L1C7IdFQHpEYc5/ Formularul 401 care ne intereseaza pe toti este publicat in Monitorul Oficial nr 972 din 29.12.2015, in cadrul Ordinului nr 2067/2015. De ce oare ANAF nu-l publica?!?

Dumitroiu Anisca

2016-01-08 09:25:27


Mama nea are certificat de handicap si este scutita de plata impozitului pe apartamentul pe care il detinem in coproprietate.Anul trecut am depus la agentia fiscala o declaratie in acest sens.Intrbarea mea este: Trebuie sa depunem anual acea declaratie sau se socoteste cea de anul trecut?> Va multumesc! Cu respect Anisca Dumitroiu

rammstein

2016-01-08 07:22:34


cu mana ba vrancene !!!!!!!!!!!!!!!!

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie