Curs BNR

1 EUR = 4.9761 RON

1 USD = 4.6567 RON

1 GBP = 5.7878 RON

1 XAU = 346.6114 RON

1 AED = 1.2678 RON

1 AUD = 3.0265 RON

1 BGN = 2.5442 RON

1 BRL = 0.9073 RON

1 CAD = 3.4036 RON

1 CHF = 5.0938 RON

1 CNY = 0.6426 RON

1 CZK = 0.1971 RON

1 DKK = 0.6673 RON

1 EGP = 0.0972 RON

1 HUF = 1.2649 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0059 RON

1 KRW = 0.3389 RON

1 MDL = 0.2605 RON

1 MXN = 0.2744 RON

1 NOK = 0.4252 RON

1 NZD = 2.7633 RON

1 PLN = 1.1511 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0503 RON

1 SEK = 0.4287 RON

1 TRY = 0.1432 RON

1 UAH = 0.1179 RON

1 XDR = 6.1310 RON

1 ZAR = 0.2433 RON

Editia 8171 - 26 apr 03:05

Cum vă place: două teatre la Braşov, unul naţional sau teatru privat?

Autor: Adina CHIRVASĂ

Publicat la 22 decembrie 2016

Trei propuneri pentru rezolvarea crizei de la Teatrul Dramatic „Sică Alexandrescu” Braşov

Cum vă place: două teatre la Braşov, unul naţional sau teatru privat?

Situaţia de la Teatrul Dramatic „Sică Alexandrescu” pare fără sfârşit, căci cele două tabere nu vor să se înţeleagă. Aşa încât, reprezentanţi ai Asociaţiei Pro Democraţie şi ai Consorţiului Cultural Corona au jucat rolul de mediatori într-o dezbatere în care au fost prezenţi reprezentanţi ai celor două tabere antagoniste de la Teatru, disproporţionat, dar şi reprezentanţi ai clasei politice şi ai societăţii civile, cum s-au intitulat. „Exacerbarea conflictului care există deja nu va rezolva problema şi problema nu cred că este una punctuală, care e reprezentă de cele două tabere în conflict, ci una generală, care priveşte viaţa culturală din Braşov. Noi ne propunem să fim avocaţii pentru mai multă cultură în Braşov”, a declarat, ieri, Ionuţ Ţaţa, preşedinte Asociaţia Pro Democraţia. După discuţii, s-au conturat trei soluţii.

Primul scenariu – două teatre, pe o singură scenă, la început, apoi fiecare cu locul ei
Prima variantă este înfiinţarea unei a două companii de teatru în Braşov, prin hotărâre de Consilul Local. „Menţionăm că există precedente de companii publice de teatru care coexista şi în alte oraşe, mari şi mici din România, precum: Timişoara (4 teatre publice), Cluj-Napoca (3 teatre publice), Sfântu Gheorghe (3 teatre publice). De asemenea, există precedentul procedural de a restructura companii de teatru - în cazul Teatrului Radu Stanca Sibiu – într-o singură zi, compania de teatru a fost desfiinţată şi înlocuită printr-o altă companie de teatru public”, a explicat Valer Rus, reprezentant al Consorţiului Cultural Corona.  
În această variantă, prin HCL, teatrul poate fi desfiinţat pentru o zi şi în aceeaşi zi reînfiinţate cele două companii. În prima fază, cele două ar urma să folosească aceeaşi infrastructură şi să concureze pentru finanţarea de la bugetul local.
Într-o următoare fază, pentru una dintre companii ar putea fi amenajat un nou spaţiu, propunerea fiind fostul cinematograf Popular sau fostul cinematograf Modern. „În cazul cinematografului Popular, există inclusiv posibilitatea de a finanţa amenajarea acestuia prin fonduri europene disponibile în cadrul Programului Operaţional Regional 2013-2020, iar în cazul Modern-ului, finanţarea ar trebui să vină exclusiv de la bugetul local”, spun organizatorii dezbaterii.

Scenariul 2 – Teatru naţional
O altă soluţie propusă a fost preluarea teatrului braşovean de către Ministerul Culturii şi transformarea acestuia în teatru naţional. Însă acest scenariu presupune mai mult timp până la un rezultat, pentru că, după cum s-a explicat, este necesară mai întâi schimbarea legislaţiei.

Scenariul 3 – Societate de teatru privată
„Ultima variantă, poate mai probabilă decât a doua, dar sperăm să nu ajungem la ea, este crearea unei trupe de teatru private, aşa cum exista o dată Societatea de Patinaj, care să fie gestionată de comunitate, prin finanţare de la companii şi actori locali ş.a.m.d. şi să creeze mai mult teatru în Braşov. Acest scenariu presupune un efort financiar şi logistic semnificativ, bazat pe mobilizarea locaţiilor din oraş care pot oferi spaţiu de desfăşurare al pieselor de teatru, şi al publicului din Braşov, dar ar reprezenta o dovadă a sprijinului comunităţii locale pentru viaţă culturală a oraşului”, a mai spus Ionuţ Ţaţa.

Soluţiile vor ajunge şi la consilierii locali
„Noi ne asumăm un rol de negociator aşa încât vom merge să propunem aceste variante partidelor cu reprezentanţi în Consiliul Local Braşov, să ajungem cumva la un consens, iar o hotărâre corectă să poată fi luată la următoarea şedinţă de plen, din ianuarie 2017. Formulele identificate le vom sintetiza într-un document ce va fi înaintat părţilor implicate – Primăria Braşov şi Teatrului Sică Alexandrescu”, a adăugat Valer Rus, director la Consorţiul Cultural Corona.

Astăzi, protestatarii sunt din nou în stradă
Cel puţin declarativ, Iulia Popescu, (din „tabăra” protestatarilor) agreează soluţiile găsite. Însă, spune ea „nu rezolvă conflictul, ci sunt bune în perspectivă”. De asemenea, actriţa a mai spus că „trebuie ca mai marii noştri de la Primărie să-şi asume greşelile pe care le-au făcut şi să revină în a gestiona conflictul, pentru că ei nu au făcut până acum decât să fie părtinitori, nu imparţiali. De aceea, dorim să protestăm din nou în faţa lor, în timpul şedinţei de CL de mâine (azi – n.r.). Vrem să facem puţin lobby cauzei noastre, măcar o parte dintre consilierii locali să ştie că existăm”.
Actriţa a mai spus că organizarea unui concurs pentru ocuparea postului de manager este de dorit, dar acest concurs să fie „supravegheat de Ministerul Culturii, UNITER şi mass-media”.
Viceprimarul Mihai Costel a precizat, ieri, că „au fost deja demarate procedurile pentru organizarea unui nou concurs de manager, atât pentru Teatrul Sică Alexandrescu, cât şi pentru Operă şi Filarmonică. În această perioadă se lucrează la caietele de obiective. Concursurile vor fi organizate strict conform legii, de Primăria Braşov”.


 

+0 -1

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie