Curs BNR

1 EUR = 4.9763 RON

1 USD = 4.6625 RON

1 GBP = 5.8158 RON

1 XAU = 356.8680 RON

1 AED = 1.2695 RON

1 AUD = 3.0043 RON

1 BGN = 2.5443 RON

1 BRL = 0.8909 RON

1 CAD = 3.3895 RON

1 CHF = 5.1291 RON

1 CNY = 0.6441 RON

1 CZK = 0.1968 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0960 RON

1 HUF = 1.2637 RON

1 INR = 0.0558 RON

1 JPY = 3.0201 RON

1 KRW = 0.3392 RON

1 MDL = 0.2616 RON

1 MXN = 0.2750 RON

1 NOK = 0.4235 RON

1 NZD = 2.7635 RON

1 PLN = 1.1489 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0495 RON

1 SEK = 0.4281 RON

1 TRY = 0.1436 RON

1 UAH = 0.1177 RON

1 XDR = 6.1402 RON

1 ZAR = 0.2449 RON

Editia 8166 - 19 apr 11:02

Din crater în crater

Autor: Radu COLŢEA

Publicat la 17 ianuarie 2017

Odată cu încălzirea vremii au apărut şi „tradiţionalele” gropi de pe DN 73

Din crater în crater

A devenit deja o „tradiţie” ca după o perioadă geroasă, când se mai încălzeşte puţin vremea, DN 73 (Braşov – Piteşti), care trece prin zona turistică Râşnov – Bran – Moieciu, să se umple de gropi. Practic şi în această perioadă, după ce a trecut gerul din ultima parte a anului trecut şi prima parte a acestui an, pe această arteră au „răsărit” nenumărate de gropi. Astfel, pe porţiunea dintre Cristian şi Râşnov se circulă, practic, din groapă în groapă, dar nici segmentul cuprins între Cristian şi Braşov nu se prezintă în condiţii tocmai bune. De mulţi ani problema este „rezolvată” prin turnarea unor plombe pe porţiunile de asfalt, o soluţie de „avarie” până la „marea reabilitare”, de care se tot discută începând din anul 2008. S-au făcut şi refăcut proiecte, iar potrivit datelor disponibile pe site-ul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), la secţiunea stadiul proiectelor în derulare, în 14 mai 2014, cu o finanţare europeană nerambursabilă, prin Programul Operaţional Sectorial Transporturi (POS - T), au început lucrările. În luna decembrie a anului trecut erau realizate în proporţie de 27%, iar ca termen de finalizare a lucrărilor este amintită luna decembrie a anului 2017, asta după ce, de-a lungul anilor, au fost lansate şi alte termene de finalizare a lucrărilor, unul dintre ele fiind 19 septembrie 2016. Tot în situaţia privind stadiul proiectelor în derulate în luna decembrie a anului trecut, valoarea totală a contractului era de 275,86 milioane de lei.

De ce s-a întârziat cu lucrările?
În documentul disponibil pe site-ul CNAIR sunt prezentate şi câteva explicaţii privind întârzierile. Astfel, pe lista problemelor figurează, printre altele, obţinerea autorizaţiei de construire pentru sectoarele afectate de revizuirea acordului de mediu, apariţia unor cantităţi suplimentare de lucrări (consolidări), exproprieri suplimentare, achiziţionarea unor lucrări suplimentare, obţinerea unor noi avize şi acorduri.

Proiectul a fost fazat
Având în vedere că lucrările s-au prelungit, pentru modernizarea acestei artere, CNAIR a obţinut de la Comisia Europeană „fazarea” proiectului, adică implementarea lui şi în ciclul bugetar european 2014-2020.
Astfel, faza 1, aferentă ciclului bugetar european 2007 – 2013, reprezintă lucrări executate, având ca termen limită de efectuare a plăţilor data de 31 decembrie 2015, plus lucrările executate până la data de 30 septembrie 2016 care justifică o parte din avansul acordat de către beneficiar în cadrul contractului de lucrări şi nerecuperat în perioada de eligibilitate. Faza a doua reprezintă restul lucrărilor rămase de executat până la sfârşitul proiectului, cu rambursarea cheltuielilor eligibile din Programul Operaţional Infrastructura Mare.
De altfel, în luna decembrie a anului trecut Comisia Europeană a aprobat continuarea finanţării lucrărilor pentru acest proiect. Potrivit deciziei decizia C(2016)8239 final/5.12.2016, valoarea totală eligibilă a cererii de finanţare este de 59.714.704,56 lei, din care co-finanţarea FEDR este de 50.757.498,66 lei, iar 8.957.205,91 lei reprezintă contribuţia la Bugetul de Stat. Proiectul „Modernizare DN 73 Piteşti - Câmpulung - Braşov km 13+800 - km 42+850; km 54+050 - km 128+250”, presupune modernizarea a 103,25 km de drum naţional, reconstrucţia a şapte poduri, reabilitarea a 17 poduri, reducerea ratei accidentelor cu 10% şi o reducere estimată a costurilor de operare a vehiculelor cu 5%.

Autorităţile locale nu pot decât să spere
Starea jalnică DN 73 a fost amintită de-a lungul anilor de primarii localităţilor din zona Râşnov – Bran - Moieciu, despre această arteră ei afirmând că afectează în special turismul. În anul 2014, reprezentanţii Primăriei Bran au reclamat faptul că în anul 2013, reprezentanţii Ministerului Turismului şi Dezvoltării au respins dosarul pentru a reevalua statul staţiunii, printre motivele invocate fiind starea deplorabilă în care se află această arteră.
Problema DN 73 a fost ridicată şi în luna noiembrie a anului trecut, în timpul unei conferinţe privind dezvoltarea microregiunii Bran – Moieciu – Fundata.
„Auzim că anul viitor se doreşte reabilitarea DN 73, dar acelaşi lucru îl auzim în fiecare an”, a afirmat atunci primarul comunei Moieciu, Mircea Manea. Prezent la eveniment, preşedintele Consiliului Judeţean, Adrian Veştea, care a precizat că de 12 ani, de când a preluat mandatul de primar al Râşnovului, a încercat convingă autorităţile naţionale să rezolve problema acestui drum. „Am făcut adrese, am dat autorizaţiile de construire pentru lucrări, dar, din păcate, şi acum suntem în situaţia de a spune că starea drumului nu ne avantajează deloc”, a declarat atunci preşedintele CJ Braşov.

+1 -0

Comentarii

grigore

2017-01-17 11:27:35


Mai frumos mergi pe camp ....prapad dupa voi...reparati de mantuiala pe bani publici.....

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie