Curs BNR

1 EUR = 4.9761 RON

1 USD = 4.6567 RON

1 GBP = 5.7878 RON

1 XAU = 346.6114 RON

1 AED = 1.2678 RON

1 AUD = 3.0265 RON

1 BGN = 2.5442 RON

1 BRL = 0.9073 RON

1 CAD = 3.4036 RON

1 CHF = 5.0938 RON

1 CNY = 0.6426 RON

1 CZK = 0.1971 RON

1 DKK = 0.6673 RON

1 EGP = 0.0972 RON

1 HUF = 1.2649 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0059 RON

1 KRW = 0.3389 RON

1 MDL = 0.2605 RON

1 MXN = 0.2744 RON

1 NOK = 0.4252 RON

1 NZD = 2.7633 RON

1 PLN = 1.1511 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0503 RON

1 SEK = 0.4287 RON

1 TRY = 0.1432 RON

1 UAH = 0.1179 RON

1 XDR = 6.1310 RON

1 ZAR = 0.2433 RON

Editia 8171 - 26 apr 07:22

Dublarea celui de-al doilea tronson costă cu 60% mai mult faţă de proiectul iniţial

Autor: Ionuţ DINCĂ

Publicat la 16 decembrie 2013

Lucrările pentru construcţia unei şosele paralele cu cea existentă, între DN 11 şi DN 13, pe o porţiune de 6,4 km, au fost estimate acum la peste 128 de milioane de lei (aproape 29 de milioane de euro), cu toate că, în 2009, s-au investit în jur 81 de milioane de lei (18 milioane de euro la acea vreme) pentru construcţia acestei bucăţi de centură.

Dublarea celui de-al doilea tronson costă cu 60% mai mult faţă de proiectul iniţial

După ce şi Comisia Europeană a dat „undă verde” alocării unei finanţări nerambursabile de de 82,7 milioane de euro, pentru realizarea lucrărilor la întreaga ocolitoare a Braşovului, Compania Naţională de Drumuri şi Autostrăzi Naţionale (CNADNR) a lansat licitaţia şi pentru dublarea celui de-al doilea tronson al centurii. Acesta a fost realizat de Primăria Braşov, fiind practicabil din vara lui 2009, dar numai cu câte o singură bandă pe sens, doar la poduri şi pasaje fiind turnaţi pilonii în vederea dublării. Dublarea celui de-al doilea tronson a fost gândită iniţial ca un proiect al municipalităţii, inclus în Planul Integrat de Dezvoltare şi finanţat prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) (69,25%) şi Guvern (30,75%). Ministerul Transporturilor a preluat însă şi aceste lucrări, pe lângă faza a doua a primului tronson şi realizarea celui de-al treilea la solicitarea Comisiei Europene, dat fiind că şi celelalte două lucrări erau executate de Minister, prin CNADNR, finanţate tot cu bani europeni.

Cât va costa trononul II la final
În cei  6,4 km de şosea, care au fost finalizaţi în aproximativ 15 luni, s-au investit 81,8 milioane de lei, adică 18 milioane de euro, la acea vreme. Acum, pentru proiectarea şi executarea dublării acestui tronson, astfel încât să se poată circula în regim de autostradă ca şi pe celelalte două segmente, costurile sunt estimate la 128.816.763,76 de lei, fără TVA, conform anunţului de selecţie a ofertelor lansat de CNADNR, adică aproape 29 de milioane de euro. Practic costul construcţiei unei noi şosele paralele cu două benzi este cu aproape 60% mai mare decât costul iniţial al proiectului. Constructorii interesaţi de lucrare îşi pot depune ofertele până cel târziu în 5 februarie 2014, astfel ca din primăvară proiectul să şi demareze, ţinând cont că oficialii europeni le-au dat „ultimatum” drumarilor să finalizeze întreaga centură, respective cei 18,4 km de pe toate cele trei tronsoane pe care să se poată circula în regim de autostradă, până cel târziu în martie 2015. În total, se vor cheltui practic pentru tronsonul II aproape 210 milioane de lei.
Pe traseul tronsonului II de ocolitoare sunt construite un pasaj peste calea ferată (de 78,5 m), două poduri - peste râul Durbav (de 37 m) şi peste râul Timiş (de 33 m) - şi trei sensuri giratorii (la intersecţiile cu DN 11, DJ 103 şi DN 13).

Dacă este concurenţă, scade şi preţul
Costurile sunt incomparabil mai mari faţă de celelalte două tronsoane, însă, preţul va putea fi mai mic dacă există concurenţă între constructori, CNADNR urmând să selecteze cea mai avantajoasă ofertă din punct de vedere economic. De exemplu, pentru realizarea tronsonului III, de 6,34 km, costul final a fost de 97.587.8 83,61 lei (fără TVA), din care 85% a reprezentat finanţare nerambursabilă acordată de Comisia Europeană prin Fondul European de Dezvoltare Regională, restul sumei fiind asigurată de la Bugetul de Stat. Totodată, pentru lucrările derulate de firma austriacă Alpine, pentru tronsonul I, au fost achitate sume de 46.088.979,13 lei fără TVA, însă stadiul proiectului a rămas la 56%, după ce firma a intrat în insolvenţă în iulie 2013, iar contractual s-a anulat. Pentru finalizarea tronsonului de 7,2 km mai sunt necesare încă 83,59 de milioane de lei, fără TVA, o parte din bani urmând să intre tot în contul Alpine pentru lucrările executate şi încă neachitate, însă costul final va fi stabilit abia după ce se va încheia contractual cu noul constructor.
 

Foto: DESCHIS TRAFICULUI ÎNCĂ DIN VARA LUI 2009. Tronsonul II al şoselei de centură a Braşovului face legătura între DN 11 (ieşirea din Braşov spre Hărman) şi  DN 13 (ieşirea din Braşov spre Târgu Mureş, dar şi noul tronson de ocolitoare spre Ghimbav).

+0 -0

Comentarii

rammstein

2013-12-16 11:49:03


normal ca au crescut ..cum au vazut ca ue a aprobat suta de milioane de euro pentru ocolitoare, peste noapte au sarit preturile..e rost de spalat bani si firmele din tandarei,fetesti,buzau,focsani,vaslui,tulcea,mahmudia...specializate in constructia de autostrazi(vezi cea spre alexandria)au si sarit calul..(TOATE ALE BARONILOR PSD)

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie