Curs BNR
1 EUR = 4.9763 RON
1 USD = 4.6625 RON
1 GBP = 5.8158 RON
1 XAU = 356.8680 RON
1 AED = 1.2695 RON
1 AUD = 3.0043 RON
1 BGN = 2.5443 RON
1 BRL = 0.8909 RON
1 CAD = 3.3895 RON
1 CHF = 5.1291 RON
1 CNY = 0.6441 RON
1 CZK = 0.1968 RON
1 DKK = 0.6670 RON
1 EGP = 0.0960 RON
1 HUF = 1.2637 RON
1 INR = 0.0558 RON
1 JPY = 3.0201 RON
1 KRW = 0.3392 RON
1 MDL = 0.2616 RON
1 MXN = 0.2750 RON
1 NOK = 0.4235 RON
1 NZD = 2.7635 RON
1 PLN = 1.1489 RON
1 RSD = 0.0425 RON
1 RUB = 0.0495 RON
1 SEK = 0.4281 RON
1 TRY = 0.1436 RON
1 UAH = 0.1177 RON
1 XDR = 6.1402 RON
1 ZAR = 0.2449 RON
Publicat la 12 februarie 2019
La Braşov, PSD şi UDMR de abia acum scriu „amendamentul aeroport”. Suma e mai generoasă, 15 milioane de lei, nu 10 cât a primit deja Covasna
Aşteptaţi de mulţi ani, banii de la Guvern pentru Aeroportul Braşov sunt pe drum. Dar nu vor ajunge la Consiliul Judeţean Braşov, care derulează investiţia, ci la Covasna. Mai exact, potrivit formei finale a Legii bugetului de stat pe anul 2017, publicată pe site-ul Ministerului Finanţelor în data de 8 februarie, la anexa 7, din cotele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale în anul 2019, pentru judeţul Covasna este propusă suma de 147.483.000 lei. Conform aceleiaşi anexe, suma totală propusă pentru judeţul vecin „include şi suma de 10.000 mii lei (10 milioane lei – n.r.) ce se repartizează Consiliului Judeţean Covasna pentru finanţarea lucrărilor la Aeroportul Internaţional Braşov”.
Cei 10 milioane de lei reprezintă o mică parte din valoarea totală a investiţiei, având în vedere că, potrivit studiului de fundamentare realizat în anul 2017, valoarea totală a proiectului a fost estimată la 131.098.771 euro, sumă în care au fost incluse absolut toate cheltuielile, inclusiv 24,8 milioane de euro investite de Consiliul Judeţean Braşov până la momentul realizării documentului amintit.
Acum, provocarea pentru administraţia judeţeană din Covasna va fi să vadă cum se pot transfera cele 10 milioane de lei în conturile Consiliul Judeţean Braşov. Teoretic, nu prea are cum. Titular unic al investiţiei „Aeroportul Internaţional Braşov-Ghimbav” este Consiliul Judeţean Braşov, care este singurul ordonator de credite, ceea ce înseamnă că este singura instituţie care poate primi o finanţare pentru acest proiect. Prin studiul de fundamentare din anul 2017 a fost luată în calcul varianta înfiinţării unei societăţi comerciale, în care acţionari să fie Consiliul Judeţean Braşov şi alte autorităţi locale (consiliile judeţene Covasna, Harghita, primăriile Sfântu Gheorghe, Braşov, etc), însă, conform analizei realizate de consultant, în cazul în care se opta pentru acest scenariu, se punea problema ajutorului de stat. În plus, în cazul acestui scenariu, participarea la capitalul social şi împrumutul de asociat trebuie notificate Consiliul Concurenţei în prealabil, înainte de acordarea banilor. În aceste condiţii, în urma analizării variantelor prezentate în studiul de fundamentare, administraţia judeţeană a luat decizia finalizării lucrărilor prin forţe proprii, existând posibilitatea după finalizarea proiectului, aeroportul să fie concesionat unui operator privat, care va investi în dezvoltarea lui.
CJ Covasna ceruse ca banii să fie alocaţi judeţului Braşov
Reamintim că la începutul acestei luni, preşedintele Consiliului Judeţean Covasna, Tamas Sandor şi primarul municipiului Sfântu Gheorghe, Antal Arpad, au înaintat o „scrisoare - ultimatum” către prim-ministrul Vasilica-Viorica Dăncilă, prin care solicitau sprijinul guvernului pentru construirea Aeroportului Internaţional Braşov – Ghimbav.
„Considerăm că este important să ne alăturăm judeţului Braşov şi să sprijinim construirea aeroportului”, arăta la momentul respectiv preşedintele CJ Covasna, Tamas Sandor. De asemenea, acesta declara că a avut discuţii pe acest subiect cu preşedintele UDMR Kelemen Hunor, căruia i-a solicitat „ca atunci când se aşază la tratative cu Guvernul României în ceea ce înseamnă proiectul bugetului pe 2019, să aibă în vedere şi finanţarea aeroportului de la Ghimbav”.
Totodată, într-un comunicat de presă postat pe site-ul Consiliului Judeţean Covasna se arată că „cei doi lideri ai autorităţilor publice locale şi judeţene (preşedintele CJ şi primarul municipiului Sfântu Gheorghe – n.r.), alăturându-se autorităţilor din judeţul Braşov, solicită guvernului repartizarea pe anul financiar 2019, către bugetul judeţului Braşov, a sumei de 178,731 milioane de lei pentru finanţarea obiectivului de investiţii „Aeroport Internaţional Braşov – Ghimbav”.
De la „nu se poate”, la 15 milioane de lei
În timp ce Covasna a primit deja „buget de imagine”, 10 milioane de lei pentru aeroport, la Braşov PSD şi UDMR de abia încep să facă lobby pe acest capitol, al banilor de care are nevoie Braşovul, pentru primul aeroport construit în România după 50 de ani.
Astfel, dacă în anii precedenţi spuneau că proiectul Aeroportului de la Ghimbav este al Consiliului Judeţean Braşov, iar dacă se punea problema solicitării unor sume de la bugetul de stat prezentau argumente că „nu se poate”, anul acesta, cei şase parlamentari ai PSD Braşov, împreună cu deputatul UDMR Ambrus Izabella, au anunţat că au depus un amendament la Legea bugetului de stat prin care solicită finanţare pentru acest obiectiv de investiţii.
Potrivit unui comunicat de presă transmis de PSD, suma cerută de la bugetul de stat este de 15 milioane de lei.
„Iniţiativa noastră este acceptabilă la nivel guvernamental”
„Proiectul Aeroportului Braşov-Ghimbav va genera dezvoltare economică locală şi regională. De aceea, noi, deputaţii PSD şi UDMR din Braşov am iniţiat acest amendament prin care propunem alocarea unei sume de cel puţin 15 milioane de lei pentru finanţarea proiectului în 2019. În cadrul dezbaterilor din Comisiile de specialitate vom face eforturi pentru suplimentarea acestei sume. Suntem încrezători că la nivel guvernamental se va da un semnal pentru dezvoltare în Braşov şi în judeţele care vor beneficia de pe urma viitorului aeroport. Fiecare finanţare ne aduce mai aproape de ceea ce ne dorim cu toţii – un aeroport care să aducă beneficii regiunii noastre. Considerăm că alocarea sumei de 15 milioane de lei este realistă în contextul general al finanţărilor de la buget pentru anul 2019. Cel mai important, iniţiativa noastră este acceptabilă la nivel guvernamental. Este o propunere responsabilă, nu dorim sa vindem iluzii”, a declarat Roxana Mînzatu, deputat şi vicepreşedinte PSD.
În motivarea amendamentului, iniţiatorii arată că obiectivul de investiţii reprezintă primul aeroport nou de după 1989 care deserveşte, în principal, judeţele Braşov, Covasna, Harghita şi zonele adiacente acestora. Potrivit iniţiatorilor, Aeroportul Internaţional Braşov - Ghimbav nu a beneficiat niciodată de alocări din bugetul de stat şi în contextul celui mai mare PIB din istoria României este un semnal important ca Guvernul să asigure surse de finanţare necesare.
Şi totuşi... Cum vor fi alocaţi banii?
În comunicat, social-democraţii nu indică sursa de finanţare, asta după ce anii trecuţi ei îi criticau pe liberali că, atunci când cer bani pentru aeroport, nu menţionează de unde trebuie să se ia banii.
De asemenea, parlamentarii PSD nu prezintă nici baza legală prin care vor fi alocaţi banii, asta în condiţiile în care, social-democraţii susţineau în trecut că pentru finanţarea de la bugetul de stat a lucrărilor la aeroportul de la Ghimbav nu există un temei legal.
Întrebările din partea presei au fost ieri puse, dar au rămas deocamdată fără răspuns.
Liberalii cer finanţarea integrală a aeroportului
Comunicatul social-democraţilor braşoveni a fost transmis ieri, după ce, cu o zi înainte, deputatul braşovean Gabriel Andronache (PNL) a anunţat că, împreună cu colega lui de partid Mara Mareş, va depune un amendament la Legea bugetului de stat ce vizează Aeroportul Internaţional Braşov-Ghimbav. Cei doi solicită alocarea din bugetul Ministerului Transportului (prin redistribuirea sumelor de la Titlul X: Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014- 2020-Credite de angajament) a sumei de 358.163.000 lei pentru obiectivul de investiţii Aeroportul Internaţional Braşov-Ghimbav, reprezentând finanţarea integrală a acestui obiectiv.
Gelulache
2019-02-12 06:36:20
Doar nu credea careva că salariile uriașe acordate asistaților de la stat nu vor avea o sursă? Asta este sursa, sacrificarea oricăror investiții. În schimb, trebuie remarcată obrăznicia pesedelei care s-a prezentat la inaugurarea investițiilor private, vezi politruca de la sănătate.
După cum v-a informat BizBraşov.ro în urmă cu aproape un an, o fostă angajată a RIAL SRL este acuzată că şi-a însuşit pentru sine şi familia apropiată, în mod ilegal, imobile[...]
2024-04-19 citeste mai multInstitutul pentru Studiul Războiului (ISW, un think-tank american) arată într-o analiză dedicată situaţiei de pe front că lipsa ajutorului american pentru Ucraina riscă să permită Rusiei[...]
2024-04-18 citeste mai multÎn perioada 8 aprilie -7 iulie, în Republica Moldova se desfăşoară recensământul populaţiei şi locuinţelor. Datele colectate vor sta la baza tuturor politicilor implementate[...]
2024-04-18 citeste mai multLudovic Orban, Violeta Alexandru, fostul ministru al Muncii, dar şi alţi parlamentari au elaborat o propunere legislativă de stimulare a revenirii în ţară a românilor din diaspora care[...]
2024-04-19 citeste mai multMarcel Ciolacu a făcut o gafă jenantă în timpul unor declaraţii de presă susţinute în Qatar. Deşi avea discursul scris, premierul s-a încurcat şi în loc de „lecţie”[...]
2024-04-19 citeste mai mult
cristian
2019-02-12 17:21:17
Un Guvern de idioti corupti si incapabili axati numai sa subjuge Justitia .