Curs BNR

1 EUR = 4.5169 RON

1 USD = 4.2669 RON

1 GBP = 5.3549 RON

1 XAU = 172.3556 RON

1 AED = 1.1617 RON

1 AUD = 3.2868 RON

1 BGN = 2.3095 RON

1 BRL = 1.3936 RON

1 CAD = 3.2580 RON

1 CHF = 4.2410 RON

1 CNY = 0.6209 RON

1 CZK = 0.1671 RON

1 DKK = 0.6076 RON

1 EGP = 0.2675 RON

1 HUF = 1.4638 RON

1 INR = 0.0641 RON

1 JPY = 3.7983 RON

1 KRW = 0.3774 RON

1 MDL = 0.2135 RON

1 MXN = 0.2167 RON

1 NOK = 0.5120 RON

1 NZD = 3.0833 RON

1 PLN = 1.0484 RON

1 RSD = 0.0364 RON

1 RUB = 0.0737 RON

1 SEK = 0.4751 RON

1 TRY = 1.1937 RON

1 UAH = 0.1581 RON

1 XDR = 5.7761 RON

1 ZAR = 0.3300 RON

Editia 6428 - 24 feb 07:54

Inginerii IAR Braşov au lucrat la primul automobil 100% românesc

Autor:

Publicat la 16 august 2014

Producţia maşinii Malaxa a fost oprită când sovieticii au decis să mute linia de asamblare în URSS, în 1947, după doi ani de la lansare.

Inginerii IAR Braşov au lucrat la primul automobil 100% românesc
Primul automobil 100% românesc a fost produs la mijlocul secolului trecut, la uzinele Malaxa de la Reşiţa. Un articol al vremii relevă că la acesta au lucrat şi tehnicieni de la IAR Braşov, prima fabrică de avioane din România. 
„Proiectul autoturismului aparţine unui grup de ingineri şi tehnicieni de la uzinele A.S.A.M. şi Malaxa din Bucureşti şi IAR din Braşov, conduşi de ing. Petre Carp. Maşina avea un motor cu trei cilindri în stea, cu răcire forţată cu aer, capabil să dezvolte 30 de cai putere (după măsurătorile vremii). Soluţia constructivă era «totul în spate», motorul formând un tot cu diferenţialul şi cutia de viteze. Greutatea motorului era de 80 kg, iar ansamblul cu diferenţialul şi cutia de viteze ajungea la 150 kg. Pentru a asigura răcirea motorului, între plafon şi acoperiş era lăsat un spaţiu pentru canalizarea aerului necesar. Aerul era captat din faţă, de deasupra parbrizului şi era canalizat prin acoperişul cu pereţi dubli, cu ajutorul unui ventilator, care îl absorbea, dirijând o parte peste cilindri, iar restul la carburator. Viteza maximă era de 120 km/h. Malaxa oferea un nivel înalt de confort şi putea transporta până la şase persoane. Caroseria avea o formă aerodinamică, foarte elegantă, cu portbagajul în partea din faţă, sub capotă, unde se afla şi roata de rezervă. Prinderea caroseriei pe şasiu se făcea prin tampoane de cauciuc. Consumul de benzină era de 10 l/100 km”.
Conform informaţiilor, s-au produs cam 800 de automobile pe an, între 1945 şi 1947. Producţia a fost oprită când sovieticii au decis să mute linia de asamblare în URSS, după ce Leonid Brejnev, aflat la Sofia, a fost transportat cu un automobil Malaxa şi a rămas impresionat de performanţele acestuia. Acesta a cerut mutarea uzinei Malaxa din Reşiţa, la Podgorye, în Urali.
MARTA (Magyar Automobil Reszveny Tarsasag Arad) este prima fabrică de automobile de pe actualul teritoriu al României, înfiinţată în 1909 la Arad, ca sucursală a firmei americane Westinghouse, prin intermediul filialei franceze din Le Havre. Firma producea diferite modele de autoturisme, printre care şi un autoturism autohton denumit Marta.
 
Foto: MALAXA, autoturismul românesc construit în 1945 la Reşița în fabricile industriaşului român Nicolae Malaxa, al cărui nume îl poartă.
 
+7 -0

Comentarii

Cozea Catalin

2015-08-20 15:24:19


pe wikipedia gasiti un articol. si nu, rusnacii nu ne-au dat nici un sfant pe uzina ! au furat-o ca jigoriile !

ionita i.

2014-08-17 16:58:39


Sunt surprins, nu stiam. Asadar rusii ne-au luat si acest produs tehnic al industriei noastre. Ne-a dat ceva pe el, sau a fost prada de razboi? Multe avem sa-i reprosam Rusiei si Occidentului. Nici nu mai stiu din ce a mai existat Romania. Stie acest istoric Boia ,,De ce Romania este altfel?"

Mihai

2014-08-17 10:25:31


Puteati sa puneti si sursa acestui articol si a imaginii, adica automobileromanesti.ro

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie