Curs BNR

1 EUR = 4.4615 RON

1 USD = 4.0219 RON

1 GBP = 5.2987 RON

1 XAU = 173.2439 RON

1 AED = 1.0950 RON

1 AUD = 3.0302 RON

1 BGN = 2.2812 RON

1 BRL = 1.2336 RON

1 CAD = 3.0579 RON

1 CHF = 4.0881 RON

1 CNY = 0.6041 RON

1 CZK = 0.1650 RON

1 DKK = 0.5997 RON

1 EGP = 0.4529 RON

1 HUF = 1.4265 RON

1 INR = 0.0600 RON

1 JPY = 3.8400 RON

1 KRW = 0.3571 RON

1 MDL = 0.2050 RON

1 MXN = 0.2136 RON

1 NOK = 0.4722 RON

1 NZD = 2.8529 RON

1 PLN = 1.0211 RON

1 RSD = 0.0362 RON

1 RUB = 0.0607 RON

1 SEK = 0.4679 RON

1 TRY = 1.3306 RON

1 UAH = 0.1621 RON

1 XDR = 5.5944 RON

1 ZAR = 0.2825 RON

Editia 6288 - 28 iul 15:24

Inginerii IAR Braşov au lucrat la primul automobil 100% românesc

Autor:

Publicat la 16 august 2014

Producţia maşinii Malaxa a fost oprită când sovieticii au decis să mute linia de asamblare în URSS, în 1947, după doi ani de la lansare.

Inginerii IAR Braşov au lucrat la primul automobil 100% românesc
Primul automobil 100% românesc a fost produs la mijlocul secolului trecut, la uzinele Malaxa de la Reşiţa. Un articol al vremii relevă că la acesta au lucrat şi tehnicieni de la IAR Braşov, prima fabrică de avioane din România. 
„Proiectul autoturismului aparţine unui grup de ingineri şi tehnicieni de la uzinele A.S.A.M. şi Malaxa din Bucureşti şi IAR din Braşov, conduşi de ing. Petre Carp. Maşina avea un motor cu trei cilindri în stea, cu răcire forţată cu aer, capabil să dezvolte 30 de cai putere (după măsurătorile vremii). Soluţia constructivă era «totul în spate», motorul formând un tot cu diferenţialul şi cutia de viteze. Greutatea motorului era de 80 kg, iar ansamblul cu diferenţialul şi cutia de viteze ajungea la 150 kg. Pentru a asigura răcirea motorului, între plafon şi acoperiş era lăsat un spaţiu pentru canalizarea aerului necesar. Aerul era captat din faţă, de deasupra parbrizului şi era canalizat prin acoperişul cu pereţi dubli, cu ajutorul unui ventilator, care îl absorbea, dirijând o parte peste cilindri, iar restul la carburator. Viteza maximă era de 120 km/h. Malaxa oferea un nivel înalt de confort şi putea transporta până la şase persoane. Caroseria avea o formă aerodinamică, foarte elegantă, cu portbagajul în partea din faţă, sub capotă, unde se afla şi roata de rezervă. Prinderea caroseriei pe şasiu se făcea prin tampoane de cauciuc. Consumul de benzină era de 10 l/100 km”.
Conform informaţiilor, s-au produs cam 800 de automobile pe an, între 1945 şi 1947. Producţia a fost oprită când sovieticii au decis să mute linia de asamblare în URSS, după ce Leonid Brejnev, aflat la Sofia, a fost transportat cu un automobil Malaxa şi a rămas impresionat de performanţele acestuia. Acesta a cerut mutarea uzinei Malaxa din Reşiţa, la Podgorye, în Urali.
MARTA (Magyar Automobil Reszveny Tarsasag Arad) este prima fabrică de automobile de pe actualul teritoriu al României, înfiinţată în 1909 la Arad, ca sucursală a firmei americane Westinghouse, prin intermediul filialei franceze din Le Havre. Firma producea diferite modele de autoturisme, printre care şi un autoturism autohton denumit Marta.
 
Foto: MALAXA, autoturismul românesc construit în 1945 la Reşița în fabricile industriaşului român Nicolae Malaxa, al cărui nume îl poartă.
 
+6 -0

Comentarii

Cozea Catalin

2015-08-20 15:24:19


pe wikipedia gasiti un articol. si nu, rusnacii nu ne-au dat nici un sfant pe uzina ! au furat-o ca jigoriile !

ionita i.

2014-08-17 16:58:39


Sunt surprins, nu stiam. Asadar rusii ne-au luat si acest produs tehnic al industriei noastre. Ne-a dat ceva pe el, sau a fost prada de razboi? Multe avem sa-i reprosam Rusiei si Occidentului. Nici nu mai stiu din ce a mai existat Romania. Stie acest istoric Boia ,,De ce Romania este altfel?"

Mihai

2014-08-17 10:25:31


Puteati sa puneti si sursa acestui articol si a imaginii, adica automobileromanesti.ro

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie

banner promotionalbanner promotionalbanner promotional