Curs BNR

1 EUR = 4.9764 RON

1 USD = 4.6687 RON

1 GBP = 5.8125 RON

1 XAU = 357.7647 RON

1 AED = 1.2712 RON

1 AUD = 2.9982 RON

1 BGN = 2.5444 RON

1 BRL = 0.8906 RON

1 CAD = 3.3943 RON

1 CHF = 5.1404 RON

1 CNY = 0.6447 RON

1 CZK = 0.1970 RON

1 DKK = 0.6669 RON

1 EGP = 0.0966 RON

1 HUF = 1.2610 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0228 RON

1 KRW = 0.3383 RON

1 MDL = 0.2591 RON

1 MXN = 0.2704 RON

1 NOK = 0.4231 RON

1 NZD = 2.7527 RON

1 PLN = 1.1514 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0500 RON

1 SEK = 0.4259 RON

1 TRY = 0.1438 RON

1 UAH = 0.1172 RON

1 XDR = 6.1447 RON

1 ZAR = 0.2433 RON

Editia 8166 - 19 apr 16:30

Inginerii IAR Braşov au lucrat la primul automobil 100% românesc

Autor:

Publicat la 16 august 2014

Producţia maşinii Malaxa a fost oprită când sovieticii au decis să mute linia de asamblare în URSS, în 1947, după doi ani de la lansare.

Inginerii IAR Braşov au lucrat la primul automobil 100% românesc
Primul automobil 100% românesc a fost produs la mijlocul secolului trecut, la uzinele Malaxa de la Reşiţa. Un articol al vremii relevă că la acesta au lucrat şi tehnicieni de la IAR Braşov, prima fabrică de avioane din România. 
„Proiectul autoturismului aparţine unui grup de ingineri şi tehnicieni de la uzinele A.S.A.M. şi Malaxa din Bucureşti şi IAR din Braşov, conduşi de ing. Petre Carp. Maşina avea un motor cu trei cilindri în stea, cu răcire forţată cu aer, capabil să dezvolte 30 de cai putere (după măsurătorile vremii). Soluţia constructivă era «totul în spate», motorul formând un tot cu diferenţialul şi cutia de viteze. Greutatea motorului era de 80 kg, iar ansamblul cu diferenţialul şi cutia de viteze ajungea la 150 kg. Pentru a asigura răcirea motorului, între plafon şi acoperiş era lăsat un spaţiu pentru canalizarea aerului necesar. Aerul era captat din faţă, de deasupra parbrizului şi era canalizat prin acoperişul cu pereţi dubli, cu ajutorul unui ventilator, care îl absorbea, dirijând o parte peste cilindri, iar restul la carburator. Viteza maximă era de 120 km/h. Malaxa oferea un nivel înalt de confort şi putea transporta până la şase persoane. Caroseria avea o formă aerodinamică, foarte elegantă, cu portbagajul în partea din faţă, sub capotă, unde se afla şi roata de rezervă. Prinderea caroseriei pe şasiu se făcea prin tampoane de cauciuc. Consumul de benzină era de 10 l/100 km”.
Conform informaţiilor, s-au produs cam 800 de automobile pe an, între 1945 şi 1947. Producţia a fost oprită când sovieticii au decis să mute linia de asamblare în URSS, după ce Leonid Brejnev, aflat la Sofia, a fost transportat cu un automobil Malaxa şi a rămas impresionat de performanţele acestuia. Acesta a cerut mutarea uzinei Malaxa din Reşiţa, la Podgorye, în Urali.
MARTA (Magyar Automobil Reszveny Tarsasag Arad) este prima fabrică de automobile de pe actualul teritoriu al României, înfiinţată în 1909 la Arad, ca sucursală a firmei americane Westinghouse, prin intermediul filialei franceze din Le Havre. Firma producea diferite modele de autoturisme, printre care şi un autoturism autohton denumit Marta.
 
Foto: MALAXA, autoturismul românesc construit în 1945 la Reşița în fabricile industriaşului român Nicolae Malaxa, al cărui nume îl poartă.
 
+8 -0

Comentarii

Cozea Catalin

2015-08-20 14:24:19


pe wikipedia gasiti un articol. si nu, rusnacii nu ne-au dat nici un sfant pe uzina ! au furat-o ca jigoriile !

ionita i.

2014-08-17 15:58:39


Sunt surprins, nu stiam. Asadar rusii ne-au luat si acest produs tehnic al industriei noastre. Ne-a dat ceva pe el, sau a fost prada de razboi? Multe avem sa-i reprosam Rusiei si Occidentului. Nici nu mai stiu din ce a mai existat Romania. Stie acest istoric Boia ,,De ce Romania este altfel?"

Mihai

2014-08-17 09:25:31


Puteati sa puneti si sursa acestui articol si a imaginii, adica automobileromanesti.ro

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie