leasing@afiparkbrasov.ro leasing@afiparkbrasov.ro

Curs BNR

1 EUR = 4.6975 RON

1 USD = 4.1192 RON

1 GBP = 5.3305 RON

1 XAU = 170.2283 RON

1 AED = 1.1214 RON

1 AUD = 2.9602 RON

1 BGN = 2.4018 RON

1 BRL = 1.0983 RON

1 CAD = 3.1066 RON

1 CHF = 4.1441 RON

1 CNY = 0.6079 RON

1 CZK = 0.1837 RON

1 DKK = 0.6293 RON

1 EGP = 0.2302 RON

1 HUF = 1.4745 RON

1 INR = 0.0579 RON

1 JPY = 3.7645 RON

1 KRW = 0.3669 RON

1 MDL = 0.2402 RON

1 MXN = 0.2160 RON

1 NOK = 0.4829 RON

1 NZD = 2.7866 RON

1 PLN = 1.0943 RON

1 RSD = 0.0397 RON

1 RUB = 0.0620 RON

1 SEK = 0.4579 RON

1 TRY = 0.7696 RON

1 UAH = 0.1472 RON

1 XDR = 5.7408 RON

1 ZAR = 0.2981 RON

Editia 6954 - 25 apr 17:42

Judeţele din Regiunea Centru, întrebate dacă îşi mai doresc centre intermodale

Autor: Ovidiu VRÂNCEANU

Publicat la 21 februarie 2018

Judeţele din Regiunea Centru, întrebate dacă îşi mai doresc centre intermodale

Reprezentanţii judeţelor din ADR Centru s-au întâlnit, ieri, la Alba Iulia pentru a discuta despre posibilităţile de dezvoltare ale unor centre de transfer intermodal/multimodal în Regiunea Centru. Discuţiile au vizat proiectele propuse de ani de zile de către autorităţile judeţene, cum ar fi cel de la  Feldioara-Braşov, la Târgu Mureş, în judeţul Alba la Coşlariu-Teiuş sau Vinţu de Jos, dar şi în Sibiu, în zona Parcului Industrial Şura Mică. Discuţia nu a vizat aspecte concrete ale finanţării, ci, în principal, „ne-am întâlnit să fim întrebaţi dacă ne mai dorim intermodal”, spun cei prezenţi la întâlnire.
La nivel european există o viziune legată de crearea şi dezvoltarea coridoarelor naţionale şi internaţionale de transport, pentru ca trenurile de marfă să opereze într-un mod sustenabil. Coridoarele potrivite pentru transportul intermodal de marfă asociate cu România includ Coridorul IV (nord-sud), Coridorul VII (fluviul Dunărea) şi Coridorul IX (care leagă Bulgaria de nordul Europei). Pentru a încuraja transportul sustenabil pe aceste rute, este necesară o reţea internă de terminale. Impactul acestor terminale a fost modelat pentru a evalua cum vor afecta fluxurile de marfă întreaga ţară. Deşi nu este cazul întotdeauna, bunurile care trebuie transportate pe distanţe lungi pot fi transportate mai economic pe calea ferată, datorită economiilor pe care acest sistem le oferă în comparaţie cu infrastructura rutieră. Transportul multimodal este una dintre cele mai simple modalităţi de reducere a emisiilor provenite din transporturi, prin transferarea fie parţială fie în totalitate a călătoriilor de la modul rutier, la moduri de transport mai sustenabile, cum ar fi transportul feroviar sau pe apă.
În ansamblul său, ţara noastră este potrivită pentru transportul de mărfuri pe calea ferată. Din păcate, sectorul de transport feroviar de marfă al României se află de mult timp în declin, din cauza investiţiilor insuficiente, care duc la un nivel scăzut de productivitate al pieţei, cu toate că operatorii sunt dispuşi să-şi îmbunătăţească performanţa. Pe de altă parte, utilizarea transportului multimodal depinde de gradul de containerizare a mărfurilor. Pe calea ferată şi în centrele inter-modale se transportă, în general, marfă containerizată, pentru sistemele logistice. În medie, costurile de logistică reprezintă 10-15% din costul final al produsului finit. În Romania, gradul de containerizare este destul de scăzut – sub 5% în 2012 – faţă de alte ţări europene.
România este în competiţie puternică cu multe ţări din Europa de Sud şi Europa de Est pentru a deveni o locaţie preferată pentru alimentarea bunurilor spre centrul Europei, datorită apropierii sale de Canalul Suez, din punct de vedere al timpului de navigare. România este, de asemenea, bine plasată pentru a atrage investiţii străine în special pentru asamblarea produselor de fabricaţie şi activităţile care sunt legate de logistică datorită costurilor relativ scăzute pentru forţa de muncă, dar şi datorită faptului că este situată pe ruta de comerţ est-vest. Pentru a impulsiona dezvoltarea de centre de transfer inter-modal, care pot deveni o soluţie pentru creşterea gradului de investiţii în Regiune, Consiliul pentru Dezvoltare Regională al Regiunii Centru, întrunit la Sfântu Gheorghe în data de 26 Septembrie 2017, a declarat ca proiecte prioritare în interesul dezvoltării economice şi sociale a Regiunii Centru obiectivele de investiţii ce vizează dezvoltarea de terminale multimodale: Braşov – Feldioara, judeţul Braşov, Mureş - Ungheni, judeţul Mureş şi Teiuş – Coşlariu, judeţul Alba, în conformitate cu Hotărârea CDR Centru Nr. 19 / 26.09.2017.
Ţinând cont de acţiunile finanţate în cadrul Axei prioritare 6 a POR 2014-2020 „Îmbunătăţirea infrastructurii rutiere de importanţă regională”, privind modernizarea şi reabilitarea reţelei de drumuri judeţene care asigură conectivitatea, directă sau indirectă cu reţeaua TEN-T şi construirea unor noi segmente de drum judeţean, pentru conectarea la autostrăzi sau drumuri expres, există un foarte mare interes al judeţelor din Regiunea Centru de a dezvolta centre de transfer inter-modal.
În ceea ce priveşte centrul de la Feldioara, concluzia întâlnirii a fost că au fost făcuţi paşi semnificativi pentru realizarea unui centru de transfer inter-modal, iar în judeţele Mureş şi Sibiu, autorităţile publice locale intenţionează să creeze noi facilităţi pentru investitori, în apropierea parcurilor industriale existente şi a aeroporturilor. Pe de altă parte, în judeţele Alba şi Sibiu, creşterea foarte mare din ultimul an a volumului de producţiei-marfă, care a fost livrată preponderent la export, a pus o relativ mare presiune pe infrastructura existentă.



 

+2 -0

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie

banner promotional