Curs BNR

1 EUR = 4.9763 RON

1 USD = 4.6386 RON

1 GBP = 5.8067 RON

1 XAU = 346.8933 RON

1 AED = 1.2629 RON

1 AUD = 3.0283 RON

1 BGN = 2.5444 RON

1 BRL = 0.9012 RON

1 CAD = 3.3920 RON

1 CHF = 5.0843 RON

1 CNY = 0.6401 RON

1 CZK = 0.1974 RON

1 DKK = 0.6672 RON

1 EGP = 0.0968 RON

1 HUF = 1.2671 RON

1 INR = 0.0557 RON

1 JPY = 2.9797 RON

1 KRW = 0.3376 RON

1 MDL = 0.2601 RON

1 MXN = 0.2723 RON

1 NOK = 0.4234 RON

1 NZD = 2.7650 RON

1 PLN = 1.1532 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0503 RON

1 SEK = 0.4274 RON

1 TRY = 0.1430 RON

1 UAH = 0.1170 RON

1 XDR = 6.1159 RON

1 ZAR = 0.2442 RON

Editia 8171 - 26 apr 22:49

La Braşov va funcţiona un dispecerat naţional 112

Autor: Radu COLŢEA

Publicat la 20 august 2018

Serviciul de Telecomunicaţii Speciale a obţinut bani europeni pentru „aducerea la zi” a Serviciului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă

La Braşov va funcţiona un dispecerat naţional 112

Serviciul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU), denumit şi Serviciul 112, va fi complet modernizat cu fonduri europene, obţinute de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) prin Programul Operaţional Infrastructura Mare 2014 - 2020. De altfel, zilele trecute, a şi lansat o licitaţie cu o valoare estimată de 184.705.560 lei, fără TVA, respectiv 219.799.616 lei cu TVA. Conform datelor disponibile pe platforma electronică de achiziţii publice (SICAP), termenul limită de depunere a ofertelor este 12 octombrie, iar modernizarea Serviciului 112 se va încheia în 24 de luni de la data intrării în vigoare a contractului.
În prezent, Serviciul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă este format din 41 de centre 112 (40 la nivel judeţean şi un centru pentru zona metropolitană Bucureşti-Ilfov). La acestea se mai adaugă şi agenţiile de urgenţă Ambulanţă-ISU/SMURD, Poliţie şi Jandarmerie, de la nivel local, care sunt interconectate.
Reprezentanţii SNUAU spun că noul sistemul informatic centralizat de preluare şi dispecerizare a apelurilor de urgenţă va fi constituit din trei centre naţionale, unul la Bucureşti, unul la Braşov şi unul la Cluj, ce vor susţine infrastructura software şi hardware necesară asigurării rutării, preluării, procesării şi dispecerizării tuturor apelurilor de urgenţă la nivel naţional.

Actualul sistem nu permite gestionarea situaţiilor de urgenţă de amploare
Noul sistem informatic va fi compus din echipamente, funcţii, servicii, module software şi aplicaţii, în configuraţii redundante (geografic şi on-site), care să asigure îndeplinirea cât mai eficientă, a atribuţiilor de procesare şi dispecerizare a urgenţelor ale centrelor 112 şi dispeceratelor agenţiilor de intervenţie, din cadrul SNUAU.
„Centrele 112 recepţionează şi gestionează în mod independent apelurile de urgenţă din aria sa de responsabilitate, fără ca aplicaţia  actuală să ofere nativ posibilitatea sprijinului reciproc, fiecare având un sistem informatic propriu. Acest model arhitectural, implementat în anul 2004, în concordanţă cu tehnologiile hardware-software şi limitările de bandă existente la vremea respectivă, nu este adecvat pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă de amploare, care presupun iniţierea simultană a unui număr mare de apeluri de urgenţă. Practic, în astfel de situaţii, cauzate în special de fenomenele meteo extreme, atât centrele 112 cât şi dispeceratele agenţiilor de urgenţă sunt puse în dificultate, în a asigura un răspuns prompt la toate apelurile de urgenţă, din cauza numărului limitat de operatori şi dispeceri existenţi la nivel local”, se arată în caietul de sarcini aferent licitaţiei.

Raed Arafat: „Localizarea apelurilor va fi mult mai precisă”
Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, secretarul de stat Raed Arafat, a precizat că, de la implementare, actualul sistem de gestionare a apelurilor de urgenţă nu a beneficiat de modernizări majore. Prin acest proiect, a explicat Arafat pentru presa centrală, „echipamentele vor fi schimbate cu unele noi, de ultimă generaţie. Softurile vor fi modificate în funcţie de tot ce s-a învăţat în ultimii ani, vor fi funcţii şi facilităţi noi, care vor ajuta sistemul de urgenţă să funcţioneze mai bine. De exemplu, sistemul 112 va fi interconectat cu eCall, sistemul de urgenţă montat pe maşini, ar putea de asemenea să se introducă şi conţinut video. Localizarea apelurilor va fi mult mai precisă. Acum, localizarea se face prin triangulare şi arată doar zona unde este apelantul. Comisia Europeană a cerut introducerea unor sisteme de localizare mult mai precise. Asta nu încalcă anumite drepturi ale persoanelor, pentru că pentru a ajuta e nevoie să ştii unde este cel care are nevoie de ajutor. Au fost destule incidente în Europa, care au arătat că dacă localizarea era precisă s-ar fi salvat vieţi omeneşti. Persoana poate să fie derutată, poate să nu ştie exact unde este”.

România, prima ţară din UE în care „maşina anunţă un accident”
România este prima ţară din Uniunea Europeană care a implementat sistemul eCall. Acesta este un echipament obligatoriu ce trebuie montat pe maşinile produse începând cu luna aprilie 2018 şi permite detectarea momentului în care are loc un accident şi alertează dispeceratele 112, chiar dacă pasagerii sunt inconştienţi. Odată cu modernizarea sistemului 112, apelurile eCall vor putea alerta salvatorii, în caz de accident. Integrarea serviciului eCall în platforma tehnică a Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 are la bază o soluţie tehnică românească sută la sută, pusă la punct de specialiştii STS.

+2 -1

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie