Curs BNR

1 EUR = 4.9763 RON

1 USD = 4.6625 RON

1 GBP = 5.8158 RON

1 XAU = 356.8680 RON

1 AED = 1.2695 RON

1 AUD = 3.0043 RON

1 BGN = 2.5443 RON

1 BRL = 0.8909 RON

1 CAD = 3.3895 RON

1 CHF = 5.1291 RON

1 CNY = 0.6441 RON

1 CZK = 0.1968 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0960 RON

1 HUF = 1.2637 RON

1 INR = 0.0558 RON

1 JPY = 3.0201 RON

1 KRW = 0.3392 RON

1 MDL = 0.2616 RON

1 MXN = 0.2750 RON

1 NOK = 0.4235 RON

1 NZD = 2.7635 RON

1 PLN = 1.1489 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0495 RON

1 SEK = 0.4281 RON

1 TRY = 0.1436 RON

1 UAH = 0.1177 RON

1 XDR = 6.1402 RON

1 ZAR = 0.2449 RON

Editia 8166 - 19 apr 09:25

Mihai şi Dana Gheza au dat IBM-ul pe un vis: jocurile 100% româneşti

Autor:

Publicat la 27 iulie 2017

Cei doi tineri din Braşov au renunţat la jobul de la IBM, în Danemarca, pentru a deschide acasă o afacere cu jocuri pe mobil

Mihai şi Dana Gheza au dat IBM-ul pe un vis: jocurile 100% româneşti

Dana şi Mihai Gheza sunt printre  românii care contribuie la dezvoltarea unei noi pieţe în România şi anume piaţa de jocuri pentru telefoane şi tablete. Reflectă cu succes atitudinea generaţiei millennials. Muncesc de oriunde au Internet, oricând, doar cu gândul la rezultate. Sunt liberi, creativi şi capabili să construiască, dar mai ales să reconstruiască. Şcoala pe care au făcut-o cei doi dezvoltatori de jocuri 100% româneşti pentru a-şi îndeplini visul de a deveni antreprenori a fost aceea a voluntariatului. Şi au mizat pe cartea câştigătoare. Povestea lor, spusă de BizBrasov.ro, v-o prezentăm în continuare.
Anul trecut, în luna septembrie s-au reîntors în România, după o experienţă de şapte ani în Danemarca. Au plecat iniţial la studii. Mihai a terminat un Master la Danish Technical University (top 10 institutii de research din UE), iar Dana a terminat Masterul la Copenhagen Business School (top 20 business schools din lume). Aşa au ajuns cei doi tineri să lucreze pentru o companie de top, IBM. La IBM Danemarca, Dana a fost responsabilă cu Internal Communications, iar Mihai a făcut business intelligence. Astăzi, cei doi tineri oferă consultanţă pentru dezvoltatorii de jocuri din toată Europa, dar şi pentru cei din Statele Unite. Deşi nu au absolvit studii în domeniul jocurilor, cei doi tineri au transformat pasiunea pentru ele într-un stil de viaţă.  Dar nu s-au limitat niciodată la un singur job. Mihai şi Dana au visat mereu la o afacere a lor. În Danemarca, au fost voluntari la mai multe studio-uri de jocuri şi s-au implicat în multiple proiecte ale dezvoltatorilor de jocuri doar ca să capete experienţă şi să înveţe din greşelile altora. Cele mai importante companii străine în proiectele cărora au fost implicaţi sunt GameAnalytics şi SYBO Games. Cea din urmă este  o firmă care a dezvoltat celebrul joc Subway Surfers, cel mai downloadat joc de pe planetă anul trecut, care are peste un milliard jumate de descărcări în toată lumea.  LEGO, SYBO, firme de renume din Norvegia şi SUA, IP-uri Disney sunt doar câteva dintre companiile de la care cei doi tineri au „furat“ meserie.



Consultanţi pentru dezvoltatorii de jocuri din toată lumea
Cu un an înainte de a se reîntorce în România, Mihai şi Dana Gheza şi-au dat demisiile şi au devenit consultanţi pe cont propriu pentru dezvoltatorii de jocuri din toată lumea. Tot ce implică construirea business-ului din jurul unui joc este specialitatea lor. „Noi ne ocupăm de business în domeniul jocurilor, în special jocuri mobile, jocuri free to play mobile. Ne ocupăm de design de economie de jocuri, monetizare de jocuri, analytics, tot ce ţine de date şi interpretarea lor, facem publishing, distribuţie, tot ceea ce practic nu este development propriu-zis, tot ce nu e programare sau artă, toată partea de business din jur. Asta am făcut în toate firmele pentru care am lucrat“, a explicat Mihai Gheza.
Aşa au ajuns să construiască o reţea de clienţi în toată lumea, pe care i-au ţinut aproape şi după ce au părăsit Danemarca. Acum, cei doi şi-au deschis un start-up în Braşov şi sunt foarte optimişti în ce priveşte viitorul. „Firma pentru noi a însemnat să avem clienţi şi un venit pe care să-l facem cât se poate de sustenabil şi pentru asta am muncit foarte mult de cu vreo doi ani în urmă, pentru că am înţeles că tranziţia va fi să rămânem cu clienţii pe care îi aveam deja în Danemarca. Am avut câţiva clienţi şi în România de când ne-am deschis startup-ul. E mult spus, însă, că avem o piaţă aici. Vrem să ne conectăm la industria românească, suntem membri Romanian Game Developers Association şi am creat şi câteva evenimente în Braşov“, a completat Dana Gheza.



Folclorul într-un joc pe tabletă
În paralel cu serviciile de consultanţă oferite, tinerii dezvoltă propriul studio de jocuri, în care sunt create aplicaţii 100% româneşti. „Avem patru titluri de jocuri în dezvoltare. Unul dintre ele e super-secret. Tot ce pot să spun este că se bazează pe folclor românesc, tocmai pentru că în timpul cât am fost plecaţi am văzut că avem o bogăţie enormă de ştiinţă veche, folclor, cultură, care trebuie spusă, pentru că nimeni nu a spus-o, cel puţin nu la nivel comercial de amploare. Cred că sunt poveşti care trebuie spuse şi trebuie să învăţăm şi noi cum să împachetăm asta în ceva care să fie artă care să ajungă la marile mase“, a mărturisit Mihai Gheza.  Studioul braşovenilor pregăteşte şi alte trei jocuri. Primul, numit McTaper, care are în centrul atenţiei nişte roboţei într-un univers postapocaliptic care omoară monştrii la nesfârşit, dezvoltat împreună cu un studio din Bucureşti. Cel de-al doilea este un joc în care hackerii se ataca unul pe celălalt ca să-şi fure bitcoin. Al treilea este un un soi de whist realizat împreună cu un studio care are specialişti din Liban, Dubai şi SUA.

Piaţa de jocuri, în creştere
Flexibilitatea, creativitatea şi controlul caracterizează stilul de lucru al celor doi tineri dezvoltatori de jocuri. „Înainte să ne întoarcem în România ne-am gândit că poate n-o să reuşim să găsim talent aici şi că va trebui să subcontractăm de prin restul lumii, dar chiar am găsit oameni foarte talentaţi. Piaţa de jocuri din România este într-o continuă dezvoltare. Acum doi ani, industria românească de jocuri avea parcă 100-150 de dezvoltatori mici şi mari. Anul acesta să tot fie 200 – 300, de la un băiat care creează un joc la el în dormitor, la un studio cu sute de angajări. Majoritatea fac outsorcing, pentru studiouri mai mari, gen Disney, dar îşi dezvoltă acum şi propriile jocuri in-house, propriile IP-uri. Asta are o însemnătate foarte mare pentru industrie“ , a mai spus Dana Gheza. 
„Încercăm să ne axăm pe clienţi mari, pentru că asta ne aduce contracte cu valoare mult mai mare şi cumva asta ne permite şi să ne ocupăm de proiectele noastre, care sunt jocurile. Jocurile sunt o cheltuială, nu o investiţie. Şansa ca un joc să aibă succes este infimă şi am văzut atât de multe studio-uri care au cheltuit atât de mulţi bani şi timp. Industria jocurilor este extrem de riscantă “, a concluzionat Mihai Gheza.
 

+1 -0

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie