Curs BNR

1 EUR = 4.9763 RON

1 USD = 4.6625 RON

1 GBP = 5.8158 RON

1 XAU = 356.8680 RON

1 AED = 1.2695 RON

1 AUD = 3.0043 RON

1 BGN = 2.5443 RON

1 BRL = 0.8909 RON

1 CAD = 3.3895 RON

1 CHF = 5.1291 RON

1 CNY = 0.6441 RON

1 CZK = 0.1968 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0960 RON

1 HUF = 1.2637 RON

1 INR = 0.0558 RON

1 JPY = 3.0201 RON

1 KRW = 0.3392 RON

1 MDL = 0.2616 RON

1 MXN = 0.2750 RON

1 NOK = 0.4235 RON

1 NZD = 2.7635 RON

1 PLN = 1.1489 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0495 RON

1 SEK = 0.4281 RON

1 TRY = 0.1436 RON

1 UAH = 0.1177 RON

1 XDR = 6.1402 RON

1 ZAR = 0.2449 RON

Editia 8166 - 19 apr 15:04

Plimbăm gunoiul şi intoxicăm Braşovul? Da, dacă vrem să respectăm normele

Autor: Radu COLŢEA

Publicat la 23 aprilie 2019

528.000 de metri cubi de deşeuri ar trebui disclocaţi din vechea groapă de gunoi a Braşovului, iar transportul ar genera 720 tone de gaze de seră. Costă 21 milioane euro, cam tot bugetul alocat de Ministerul Mediului pentru cele 12 gropi de gunoi neconforme din ţară

Plimbăm gunoiul şi intoxicăm Braşovul? Da, dacă vrem să respectăm normele

Chiar dacă nu se mai depun deşeuri menajere din anul 1993, rampa de la Timiş Triaj nu este închisă oficial, pentru că mai trebuie realizate nişte lucrări. Costurile nu sunt mici, iar dacă s-ar respecta „la virgulă” normativele tehnice în vigoare, costul total ar ajunge la aproape 21 milioane de euro.
Mai exact, potrivit conform normativelor tehnice în vigoare, pentru depozit de deşeuri înclinaţia pantei ar trebui să aibă un coeficient de siguranţă de 1 la 3, adică mai lină decât cea actuală, având în vedere că valoarea acestui coeficient este acum de 1 la 2.
„Dacă amenajarea s-ar face conform normativelor, pentru a corecta panta ar trebui să dislocăm 528.000 de metri cubi de deşeuri, să amenajăm două trunchiuri de con. Acestea ar trebui depusă la o rampă ecologică. Numai pentru depozitarea deşeurilor ar trebui să plătim 63 milioane de lei. Dacă se mai adaugă şi taxa de rampă, de 30 lei/tonă, s-ar ajunge la sumă foarte mare. De altfel, dacă am aplica această soluţie, costul total pentru închiderea gropii, adică mutarea celor 528.000 de metri cubi de deşeuri, depozitarea lor, plus lucrările de închidere a depozitului ar ajunge la 21 milioane euro”, a explicat viceprimarul Braşovului Barabas Laszlo.
În plus, el a mai spus că pentru dislocarea şi transportul deşeurilor ar fi nevoie de utilaje, care produc noxe. „Ar rezulta 720 tone de gaze de seră”, a precizat viceprimarul.

Cu virgulă şi fără virgulă
Totuşi, acesta a afirmat că ar putea fi aplicată şi o soluţie mai puţin costisitoare: „Dacă ar fi păstrată actuala înclinaţie a pantelor, valoarea lucrărilor de închidere a depozitului de deşeuri menajere de la Timiş Triaj ar costa în jur de 5,5 milioane de euro. Făcând o comparaţie a celor 2 soluţii, rezultă că prima variantă, care presupune mutarea deşeurilor, ar fi mai scumpă cu 365% decât cea de-a doua”.

Două probleme de rezolvat până în 10 iunie
Pentru realizarea lucrărilor, municipalitatea braşoveană va depune dosarul la Administraţia Fondului de Mediu, dar nu înainte de a se rezolva două probleme, respectiv cea referitoare la soluţia tehnică şi una legată de situaţia juridică a terenului. „Având în vedere valoarea foarte mare a proiectului realizat conform primului scenariu, vom solicita Prefecturii Braşov un punct de vedere privind posibilitatea implementării soluţiei mai ieftine”, a precizat Barabas. Totodată, cum aproximativ 25% din terenul ocupat de depozitul de deşeuri de la Timiş Triaj este pe teritoriul municipiului Săcele, reprezentantul Primăriei Braşov a declarat că „vom avea discuţii cu Primăria Săcele, pentru a reglementa situaţia juridică a terenului în cel mai scurt timp”.
Totul trebuie să se întâmple foarte repede, pentru că data limită de depunere a cererilor de finanţare la Administraţia Fondului de Mediu este 10 iunie.
Pentru închiderea celor 12 depozite neconforme din România (dintre care 7 în judeţul Braşov) este alocată suma totală de 100.000.000 lei (aproximativ 21 milioane euro). Finanţarea în cadrul Programului se acordă în procent de până la 100% din cheltuielile eligibile şi în limita creditelor de angajament şi bugetare aprobate prin bugetul anual de venituri şi cheltuieli al AFM.

 

+2 -1

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie