Curs BNR

1 EUR = 4.9763 RON

1 USD = 4.6625 RON

1 GBP = 5.8158 RON

1 XAU = 356.8680 RON

1 AED = 1.2695 RON

1 AUD = 3.0043 RON

1 BGN = 2.5443 RON

1 BRL = 0.8909 RON

1 CAD = 3.3895 RON

1 CHF = 5.1291 RON

1 CNY = 0.6441 RON

1 CZK = 0.1968 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0960 RON

1 HUF = 1.2637 RON

1 INR = 0.0558 RON

1 JPY = 3.0201 RON

1 KRW = 0.3392 RON

1 MDL = 0.2616 RON

1 MXN = 0.2750 RON

1 NOK = 0.4235 RON

1 NZD = 2.7635 RON

1 PLN = 1.1489 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0495 RON

1 SEK = 0.4281 RON

1 TRY = 0.1436 RON

1 UAH = 0.1177 RON

1 XDR = 6.1402 RON

1 ZAR = 0.2449 RON

Editia 8166 - 19 apr 22:04

Prima comună care impune pentru 2018 majorări de impozite de 20%. La Bod se face „economie” umblând la buzunarul cetăţenilor

Autor: Radu COLŢEA

Publicat la 18 decembrie 2017

Proiectul de majorări de impozite, aprobat în CL Bod cu viza negativă de la Comisia de Buget Finanţe. Primarul justifică nevoia de bani mai mulţi la buget prin OG 90/2017... care taie cu 10% cheltuielile de funcţionare ale primăriei, cu „performanţa” de a reînnoi contractul de energie electrică la tarife majorate cu 100% şi mai pune pe masa consilierilor şi un proiect de HCL cu cote generoase la consum de combustibil

Prima comună care impune pentru 2018 majorări de impozite de 20%. La Bod se face „economie” umblând la buzunarul cetăţenilor

Bodenii vor plăti de anul viitor impozite mai mari, după ce în şedinţa de plen din 13 decembrie, aleşii locali  au aprobat un proiect de hotărâre în acest sens, propus de primarul Sergiu Arsene. Locuitorii comunei au aflat de intenţia edilului privind majorarea taxelor locale şi s-au declarat nemulţumiţi, dar acest lucru nu a influenţat decizia Consiliului Local Bod. De altfel, comuna Bod este prima care a anunţat o creştere „voluntară” a unor taxe locale pentru imobile, în afara celor impuse de legislaţie, cum a fost cazul celor pentru maşinile cu masa totală mai mare de 12 tone.
Contrar importanţei unei astfel de decizii, informarea şi dezbaterea pe subiect s-a rezumat la o încercare de a minimaliza impactul asupra cetăţenilor. La dosarul proiectului nu am găsit niciun referat de necesitate care să explice necesitatea majorărilor, care este majorarea aplicată în 2018 comparativ cu 2017.
În timpul şedinţei, primarul a încercat să-i convingă pe cei prezenţi că majorările nu sunt atât de mari, oferind un exemplu empiric, extras din decizia de impunere a unui consilier local: „Se spune de majorări de 100%, dar să ne gândim la valori nominale, nu la procente. De exemplu, pentru o casă de 112 metri pătraţi, care este suprafaţa medie pentru această localitate, creşterea faţă de anul trecut este de aproximativ 4,1 lei/an. Dacă mai aplicăm şi impozitul pentru o curte de 1.000 de metri pătraţi, în total se ajunge la o sumă de aproximativ 179 de lei pe an, mai mic decât cel pentru o maşină cu masa totală mai mică de 12 tone, care va fi de 190 de lei pe an”.
Acesta a fost contrazis însă de consilierii locali ai PSD, care au afirmat că pentru doar pentru un apartament cu o suprafaţă de 120 de metri pătraţi, fără curte, se plătea până acum un impozit de 200 de lei pe an. De asemenea, aleşii PSD au ridicat şi problema veniturilor mici a multor locuitori ai comunei, dar, cu toate aceste contra-argumente, dintre cei 12 aleşi locali prezenţi, cu excepţia celor doi aleşi ai PSD, ceilalţi 10 au votat „pentru” majorarea taxelor şi impozitelor.
Într-un final, proiectul a fost aprobat cu 10 voturi „pentru”, vot de la consilieri care nu avut nimic de comentat sau de lămurit în şedinţa de plen, şi 2 „împotrivă”, de la consilieri PSD.

Bâlbâieli cu cifre şi procente
Cum primarul nu a detaliat taxele şi impozitele în timpul şedinţei de plen, l-am contactat ulterior telefonic, pentru a afla totuşi ceva din „secretul” majorărilor. Acesta a precizat că, procentual, majorările sunt cuprinse între 0%  şi 20% şi, din câte am constatat potrivit explicaţiilor sale, majorări importante sunt exact la tipul de impozite care „ard” direct buzunarul cetăţeanului, respectiv impozitele pe proprietate (casă, teren, maşini). „Majorarea de 20% se aplică inclusiv în cazul maşinilor cu o masă mai mare 12 tone, iar această măsură se aplică în urma prevederilor noilor prevederi legale”, a declarat primarul. Acesta a mai spus că, în cazul unei proprietăţi de 112 mp, pentru casă, acum, se plăteşte un impozit de 84 de lei pe an, iar anul viitor se va plăti suma de 92,4 le ( ceea ce ar însemnă + 8,4 lei, şi nu + 4,1 lei cum declara cu nici o oră în urmă în plen, respectiv +10%). De asemenea, pentru o curte de 960 de metri pătraţi, de la 95 de lei cât plăteşte acum, se va ajunge la 104,5 lei pe an (ceea ce ar însemna + 10%). În total, 187,40 lei/an, şi nu 179 de lei cum a declarat în plen... Dar totuşi a existat o explicaţie.... „Dacă impozitul este plătit anticipat, înainte de 31 martie, prin acordarea bonificaţiei de 10%, pentru casa de 112 metri pătraţi şi pentru curtea de 960 mp se ajunge la un impozit total de 179 de lei pe an, mai mic decât cel pentru o maşină de tip «berlină», care va fi de 190 de lei pe an”, a precizat Sergiu Arsene. Ce-a „uitat” însă primarul, în încercarea lui de înfrumuseţa lucrurile, e că bonificaţii pentru plata anticipată se acordau şi înainte şi n-ai cum să impui oamenilor să plătească impozitul anticipat pe tot anul dacă ei nu vor sau nu dispun de bani pentru asta.
 
De ce se majorează totuşi impozitele?
În ceea ce priveşte necesitatea, primarul Sergiu Arsene a încercat să ne justifice aceste creşteri de taxe folosind ca justificare OUG nr. 90 din 2017, prin care, a spus acesta „s-au impus restricţii majore autorităţilor locale. Asta este situaţia şi nu vreau să spun că un partid sau altul este vinovat de această situaţie. Conform ordonanţei, trebuie să reducem cheltuielile de funcţionare cu 10%. De asemenea, pentru cheltuielile cu asistenţa socială, spre deosebire de anii anteriori, când asigura o finanţare de 100%, în 2010, de la bugetul de stat se va asigura numai 90% din suma necesară. În plus, având în vedere că ni se permite să folosim 50% din excedentul bugetar pentru cheltuielile de funcţionare, nu doar pentru cele de dezvoltare, trebui să ne aşteptăm să nu mai primim aceleaşi alocări de la bugetul de stat”, a spus primarul.
De asemenea, edilul susţine că o creştere a unor taxe şi impozite este necesară şi pentru a acoperi facturile la electricitate de anul viitor: „Digi nu mai furnizează energie electrică pentru persoanele juridice şi am organizat o nouă licitaţie, iar cea mai bună ofertă este cu 102% mai mare decât ce am plătit până acum. Practic, conform calculelor, anul viitor vom plăti cu 100.000 de lei mai mult pentru iluminatul public şi energia electrică consumată de instituţiile pe care le avem în subordine”, ne-a mai declarat primarul.
Totuşi, corelat cu un alt proiect de hotărâre de pe ordinea de zi, prin care s-au aprobat cotele de carburanţi pentru vehiculele administraţiei locale, inclusiv cea a primarului, realitatea pare diferită de cea prezentată de edilul-şef. Astfel, pe ordinea de zi, a fost inclus proiectul de hotărâre privind aprobarea normativelor proprii de cheltuieli cu privire la consumul lunar de carburanţi în anul 2018. Concret, pentru o Dacia Duster, repartizată pentru „autorităţi publice şi acţiuni externe”, lunar s-a alocat o cotă de 350 de litri, cantitate egală cu cea alocată unui buldoexcavator. În schimb, pentru un alt Duster, alocat Compartimentului pentru Situaţii de Urgenţă, alocarea este de 150 de litri pe lună. „Acest Proiect de hotărâre nu are nici o justificare din punct de vedere al cheltuirii banului public, pentru că valorile prezentate în documentul ataşat acestui proiect sunt de-a dreptul gigantice şi pentru că deplasările cu unele maşini şi utilaje nu justifică acele consumuri lunare”, ne-a declarat Claudiu Cernat, preşedintele PRM Bod, prezent la respectiva şedinţă.

Trei minute… ca la fotbal
De altfel, el a solicitat, în scris, dreptul de a lua cuvântul şi în timpul şedinţei de plen, dar nu i s-a permis să-şi spună punctul de vedere înainte care proiectele să fie supuse votului CL, ci la finalul şedinţei. „La punctul «Diverse» de pe «ordinea de zi», într-un final mi s-a dat şi mie «cuvântul», deşi eu am solicitat acest drept înainte de şedinţă. Preşedintele de şedinţă Bodean Gheorghe mi-a atras atenţia că trebuie să mă încadrez în 3  minute… Ca la fotbal. Ceea ce vroiam să spun nu mai era atât de important pentru «urechile lor» şi se grăbeau să sărbătorească, datorită măririi taxelor şi impozitelor, că au făcut rost de bani pentru «salariile nesimţite», pe care şi le-au făcut astă-vară”, a precizat Cernat.
„Aş dori să vorbesc în calitate de cetăţean, nu de lider politic”, şi-a început prezentarea acesta, dar, chiar şi cu cele 3 minute aprobate din cele 10 cerute, „am fost întrerupt de consilieri locali «vasali ai edilului-şef», tot la fiecare 2-3 cuvinte”.

Punctul de vedere al comisiilor de specialitate, ignorat  
În timpul intervenţiei, Claudiu Cernat a precizat că nivelul taxelor pentru anul 2018 sunt „exagerat de mari şi nu ştiu dacă populaţia din Bod va «digera» acest «efort financiar», din cauza nivelului de trai foarte scăzut al oamenilor din Bod Colonie şi Bod Sat. Comisia nr. 1 (Buget Finanţe, n.r.) a propus ca majorarea taxelor să nu fie mai mare de 5% decât cele din acest an. Membrii acestei comisii au dat aviz nefavorabil, iar acesta este un argument care trebuia să îl luaţi în calcul în momentul votului şi să nu fi votat proiectul”.
Totodată, Cernat a făcut un apel ca consilierii locali rugându-i să „nu mai închidă ochii” când votează şi să aprofundeze mai mult materialele de şedinţă, iar după o studiere riguroasă a fiecărui proiect în parte să ia cea mai bună decizie, conform legislaţiei în vigoare şi ţinând cont de doleanţele şi necesităţile locuitorilor din comuna Bod.

Bilanţul unui an şi jumătate de mandat: s-a „descoperit” o şcoală neintabulată
În timpul intervenţiei, Claudiu Cernat a făcut şi o scurtă radiografie a activităţii administraţiei locale. „Pentru domnul primar am un mesaj cât se poate de clar: «puneţi mâna şi faceţi treabă!», că până acum nu aţi realizat nici unul dintre proiectele expuse în campania electorală. A trecut un an şi jumătate şi, în afară de «defrişări» şi de demolări de garaje, nu se vede nimic concret… doar hârtii peste hârtii, acte peste acte, care nu au avut nici o finalitate până în prezent. Ar fi bine să mai staţi de vorbă cu şi cu oamenii care vă opresc pe stradă, pentru că datorită lor aţi ajuns primar şi cărora le spuneţi să se înscrie în audienţă, pentru că nu aveţi timp să staţi de vorbă cu ei”, i-a transmis Cernat primarului.
În ceea ce-i priveşte pe consilierii locali, Claudiu Cernat, el i-a întrebat: „În decursul acestui mandat, câte proiecte de hotărâre aţi introdus pentru dezbatere pe ordinea de zi? Şi, dacă aţi propus, vă rog să le enumeraţi”. Drept răspuns... s-a declarat închisă şedinţa.

Foto: Arhivă

+0 -0

Comentarii

Cristian

2017-12-18 06:02:23


Cine va opreste sa faceti un referendum pentru noi alegeri locale,scriind numai in presa nu rezolvati nimic,uni Primari se cred mai destepti decat PAPA de la Roma,in rest salarii mari si munca putina in folosul comunitatii.

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie