leasing@afiparkbrasov.ro leasing@afiparkbrasov.ro

Curs BNR

1 EUR = 4.6590 RON

1 USD = 4.1340 RON

1 GBP = 5.3404 RON

1 XAU = 159.4922 RON

1 AED = 1.1255 RON

1 AUD = 2.9748 RON

1 BGN = 2.3821 RON

1 BRL = 1.0870 RON

1 CAD = 3.1236 RON

1 CHF = 4.0924 RON

1 CNY = 0.5945 RON

1 CZK = 0.1794 RON

1 DKK = 0.6243 RON

1 EGP = 0.2308 RON

1 HUF = 1.4427 RON

1 INR = 0.0572 RON

1 JPY = 3.6288 RON

1 KRW = 0.3639 RON

1 MDL = 0.2432 RON

1 MXN = 0.2016 RON

1 NOK = 0.4849 RON

1 NZD = 2.8011 RON

1 PLN = 1.0841 RON

1 RSD = 0.0394 RON

1 RUB = 0.0610 RON

1 SEK = 0.4533 RON

1 TRY = 0.7549 RON

1 UAH = 0.1485 RON

1 XDR = 5.7055 RON

1 ZAR = 0.2868 RON

Editia 6847 - 14 noi 18:47

Protest la Tohanul Nou, „desant” CNAIR la ceas de seară, în Râşnov

Autor: Radu COLŢEA

Publicat la 30 iulie 2018

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a găsit un nou „ţap ispăşitor” pentru blocajul creat pe DN 73: o hârtie nesemnată din luna mai. Care oricum nu blochează lucrările, arată apoi constructorul, pentru că problema e de la bani şi de la ultimele facturi neplătite

Protest la Tohanul Nou, „desant” CNAIR la ceas de seară, în Râşnov

După ce constructorul care se ocupă de modernizarea DN 73 a fost chemat la Bucureşti, pentru a explica de ce întârzie lucrările, vineri, reprezentanţii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), au venit şi în judeţul nostru, pentru a vedea...  care este problema. Această vizită s-a făcut în condiţiile în care, vineri, în Tohanul Nou, câteva zeci de locuitori au preluat modelul comunităţii #rezist şi trecut foarte încet DN 73 pe o trecere de pietoni, blocând astfel traficul rutier.
„Toată circulaţia de la Râşnov spre Bran s-a mutat pe la noi. Ne mai trebuie tramvai şi tren. Avem TIR-uri, avem maşini de lemne. Noi nu mai putem trece strada”, a declarat unul dintre protestatari. A fost completat de un alt localnic, care a spus că „Trec TIR-urile de 30 de tone. Am vecini la care li s-a spart termopanul din cauza asta”. De cealaltă parte, un turist a spus că a făcut o oră de la Braşov până la Castelul Bran, în condiţiile în care se aştepta să parcurgă acest drum în 20 – 25 minute. Protestul pietonilor i-a nemulţumit pe şoferi. „Să protesteze unde trebuie, la Guvern. Aici, noi am venit în vacanţă, să ne relaxăm”, a spus unul dintre conducătorii auto.
Pe de altă parte, vineri, reprezentanţi ai CNAIR au mers la sediul constructorului, pentru a vedea care este situaţia. Ulterior, cei de la CNAIR şi-au trimis reprezentantul şi la Braşov pentru a da explicaţii celor aproximativ 30 de oameni ieşiţi la protest, pe DN 73. Purtătorul de cuvânt al companiei, Alin Şerbănescu, nu a apărut la faţa locului, protestul fiind finalizat la ora 17.40. Scuzând ceva întârzieri pe traseu, a anunţat că va da declaraţii pentru presă câteva ore mai târziu, la Râşnov, undeva în jurul orei 19.30.
Şerbănescu a prezentat aici o nouă explicaţie privind întârzierea proiectului: lipsa unor autorizaţii din partea Primăriei Râşnov, pentru o staţie de asfalt şi pentru o organizare de şantier. Asta după ce, în toate declaraţiile oficiale de până acum, inclusiv în cele transmise săptămâna trecută, cei de la CNAIR spuneau că, cel puţin în oraşul Râşnov, unde s-a decopertat strada acum două luni dar nu s-a mai turnat asfalt, principalul vinovat de faptul că lucrările „bat pasul pe loc” este constructorul.

Situaţie din mai, „fluturată” la sfârşit de iulie
Mai exact, Alin Şerbănescu, în noua explicaţie pregătită pentru vineri, arăta că, în luna mai, constructorul a cerut eliberarea autorizaţiilor de construire pentru o organizare de şantier şi pentru o staţie de betoane, dar documentele în cauză nu au fost eliberate de cei de la Râşnov. Surprinzător, invoca o situaţie „veche” de aproape trei luni, dar care nu i-a împiedicat să dea drumul „dezastrului” de pe teren, adică să decapeze DN 73-ul şi să-l lase apoi de izbelişte. Pe de altă parte, Primăria Râşnov a arătat că, în fapt, autorizaţia nu putea fi eliberată, legal, de autoritatea locală, iar constructorul şi CNAIR au fost imediat informaţi oficial şi, în plus, chiar şi lipsa acestor documente nu ar fi fost de natură să oprească lucrările pe DN 73.



O simplă, dar ilegală semnătură?
„Această situaţie se poate rezolva printr-o simplă semnătură, iar constructorul poate intra de luni pe şantier. Domnul primar (Liviu Butnariu, primarul Râşnovului - n.r.) a avut în această după amiază o discuţie cu directorul general al CNAIR (Narcis Neaga – n.r.) şi, când a fost întrebat de ce nu vrea să elibereze aceste două documente, a spus că nu vrea, fără nici o explicaţie”, a spus vineri reprezentantul CNAIR. Acesta a confirmat că Primăria Râşnov a invocat faptul că nu ea este cea care trebuie să elibereze respectivele autorizaţii, iar acest lucru a fost comunicat către CNAIR de către constructor. „Noi am mers şi la Ministerul Transporturilor şi am cerut de acolo un punct de vedere. Ni s-a comunicat faptul că Primăria Râşnov trebuie să elibereze aceste documente. Am trimis acest punct de vedere către constructor, care a venit la primărie, dar nu se rezolvă această problemă”, a susţinut însă Şerbănescu. Ba mai mult, el susţinea că în lipsa unei autorizaţii pentru staţia de asfalt la Râşnov, nu se poate lucra nici pe celelalte sectoare din judeţul Braşov.  

Dialog aprins în faţa Primăriei
În timp ce purtătorul de cuvânt al CNAIR făcea declaraţiile în faţa Primăriei Râşnov, a apărut (întâmplător, pentru că nu a fost informat de întâlnirea ad-hoc convocată aici vineri seara de CNAIR) primarul oraşului, Liviu Butnariu, dar şi preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Braşov, Adrian Veştea.
A urmat o discuţie aprinsă cu reprezentantul CNAIR, în timpul căreia Liviu Butnariu a declarat că lucrările ar putea continua fără probleme: „Cum au dat autorizaţia de construcţie pentru tot drumul naţional, ar putea să elibereze autorizaţia şi pentru partea aceasta. Primăria Râşnov nu poate, legal, să o elibereze, e un lucru ştiut de mult timp de către ei, au fost informaţi”.  
„Au frezat toată strada, au lăsat-o de izbelişte, sunt praguri de 30  de centimetri şi noi vorbim de tot felul de birocraţii. Ne apucăm, frezăm cu două luni înainte. Cetăţenii sunt prinşi în această situaţie şi zilnic înjură şi stau în blocaje”,  a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian Veştea.
Purtătorul de cuvânt al CNAIR a replicat că „vorbesc despre argumente şi de acte”. La rândul său, Adrian Veştea a declarat că „nu vorbiţi despre argumente şi de acte. Explicaţi de ce aţi frezat şi aţi lăsat acest drum în starea asta. Este un calvar”.



„Reprezentanţii CNAIR nu cunosc legislaţia care le guvernează activitatea, ori vor să abată nemulţumirile către autorităţile locale”  
Ulterior, într-un comunicat de presă, primarul Râşnovului, Liviu Butnariu, a reclamat abordarea agresivă a CNAIR şi a declarat că „în încercarea de a-şi acoperi propria nepăsare şi/sau incompetenţă reprezentanţii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere încearcă să arunce vina pe Primăria Râşnov în ceea ce priveşte situaţia DN 73, a cărui parcurgere, pe tronsonul ce traversează judeţul Braşov, reprezintă un adevărat calvar”.  
De asemenea, reprezentantul Primăriei a afirmat că ulterior discuţiei de vineri, 27 iulie, cu reprezentanţii CNAIR, „am luat legătura cu constructorul, care ne-a spus că nu este condiţionat de vreo autorizaţie din partea Primăriei Râşnov. Problema sa este că nu i s-a decontat, de către CNAIR, ultima factură pentru lucrările efectuate pe tronsonul Cristian, din cauză că nu s-a ajuns la un consens privind încadrarea mixturii asfaltice în normativ, lucru confirmat, de altfel, anterior, şi de reprezentanţii CNAIR Braşov. Din acest motiv, constructorul şi-a retras oamenii de pe şantier”.  
Totodată, primarul a amintit că nu Primăria Râşnov are în administrare DN73, ci CNAIR şi că „nu Primăria Râşnov derulează proiectul de reabilitare şi modernizare a DN73, ci CNAIR”.
Liviu Butnariu a reamintit că de mulţi ani, modernizarea DN 73  bate pasul pe loc, iar pentru această situaţie nu sunt vinovate autorităţile locale.
„Contractul pentru proiect a fost semnat în iulie 2011. Suntem în iulie 2018, iar pe tronsonul DN73 ce străbate judeţul Braşov lucrurile arată ca pe un şantier abandonat, cu lucrări începute şi lăsate de izbelişte, cu semafoare care au adus la exasperare şoferii, cu o porţiune de nici 2 km – cea dintre Cristian şi Măgurele – unde asfaltul turnat astă-toamnă deja cedează. Aceasta este tot ce a «realizat» CNAIR vreme de şapte ani şi explică părerea foarte proastă a cetăţenilor faţă de companie. Iar imaginea CNAIR nu se poate îmbunătăţi prin aroganţă şi atitudini agresive faţă de autorităţile locale!”.
În ceea ce priveşte autorizaţiile la care făcea referire Alin Şerbănescu, Liviu Butnariu a precizat că „pentru eliberarea autorizaţiei solicitată de reprezentanţii CNAIR şi ai constructorului pentru «organizare de şantier temporară», Primăria Râşnov nu este abilitată legal să emită un asemenea act, câtă vreme această organizare de şantier prevede şi o bază de producţie, respectiv «staţie mobilă de preparat  mixturi asfaltice» şi «staţie mobilă de preparat balast stabilizat». Potrivit Legii nr. 50/1991, actualizate în 2017, şi Hotărârii de Guvern nr. 907/2016, autorizarea acestor baze de producţie se face de către Ministerul Transporturilor, emitentul autorizaţiei iniţiale, fiind vorba despre lucrări aferente infrastructurii de interes naţional. Aşa încât, ori reprezentanţii CNAIR nu cunosc legislaţia care le guvernează activitatea, ori vor să abată nemulţumirile către autorităţile locale, ori vor să tergiverseze în continuare proiectul, afectând cetăţenii şi activităţile economice din zonă”.
De altfel, subiectul DN 73 va fi dezbătut şi mâine, la Prefectura Braşov, la care vor participa vor participa reprezentanţi ai CNAIR de la nivel central şi regional, ai societăţii care a câştigat licitaţia pentru lucrările pe tronsonul DN 73 Cristian – Fundata, precum şi primarii din  Cristian, Râşnov, Zărneşti, Bran, Moieciu şi Fundata. Prefectul Marian Rasaliu a precizat că scopul acestei şedinţe este de a se găsi soluţii pentru rezolvarea tuturor problemelor legate de acest proiect.

+3 -2

Comentarii

Bogdan

2018-07-30 19:31:13


De ce stâlciți numele acestei localități? Nu e prima dată când se întâmplă! E vorba de Tohanu Nou, nu Tohanul Nou.

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie

banner promotionalbanner promotional