Curs BNR

1 EUR = 4.9764 RON

1 USD = 4.6687 RON

1 GBP = 5.8125 RON

1 XAU = 357.7647 RON

1 AED = 1.2712 RON

1 AUD = 2.9982 RON

1 BGN = 2.5444 RON

1 BRL = 0.8906 RON

1 CAD = 3.3943 RON

1 CHF = 5.1404 RON

1 CNY = 0.6447 RON

1 CZK = 0.1970 RON

1 DKK = 0.6669 RON

1 EGP = 0.0966 RON

1 HUF = 1.2610 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0228 RON

1 KRW = 0.3383 RON

1 MDL = 0.2591 RON

1 MXN = 0.2704 RON

1 NOK = 0.4231 RON

1 NZD = 2.7527 RON

1 PLN = 1.1514 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0500 RON

1 SEK = 0.4259 RON

1 TRY = 0.1438 RON

1 UAH = 0.1172 RON

1 XDR = 6.1447 RON

1 ZAR = 0.2433 RON

Editia 8166 - 19 apr 13:32

Protestele şi apelul primarilor l-au adus pe şeful CNAIR la Braşov: Firma care modernizează DN73 va „apăsa pedala de acceleraţie”

Autor: Radu COLŢEA

Publicat la 01 august 2018

CNAIR va monitoriza zilnic progresul lucrărilor. „O să vedeţi o altă atitudine şi viteză de reacţie a constructorului”, a promis directorul companiei, Narcis Neaga

Protestele şi apelul primarilor l-au adus pe şeful CNAIR la Braşov: Firma care modernizează DN73 va „apăsa pedala de acceleraţie”

Directorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Narcis Neaga, a venit ieri la Braşov pentru a clarifica situaţia modernizării  DN 73,  proiect care a ajuns într-un punct mort. Reprezentantul CNAIR a ales să reprezinte chiar el compania la o întâlnire organizată de prefectul judeţului Braşov, Marian Rasaliu, la care, pe lângă şeful CNAIR, a mai participat preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian Veştea, managerul de proiect al companiei AZVI (liderul asocierii de firme care realizează lucrările) - Bogdan Mitache, şeful Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Braşov - Adriana Nicula, dar şi primarii localităţilor Cristian, Râşnov, Bran, Moieciu şi Fundata, prin care trece artera. Luni, într-o conferinţă comună, aceştia au lansat un apel către CNAIR privind situaţia DN 73, a cărui reabilitare trenează de 7 ani, lucru care afectează atât localnicii, cât şi turismul în întreaga zonă. Protestul de vineri de la Tohanu Nou şi tentativa, tot de vineri, a purtătorului de cuvânt al CNAIR de  a arunca toată răspunderea pe autorităţile locale au precipitat situaţia.
De altfel, discuţiile de ieri, a precizat prefectul Marian Rasaliu, într-o conferinţă de presă organizată după şedinţă, au fost „furtunoase, aprinse, dar, într-un final, concluziile sunt foarte clare. Pe mine m-a interesat ca lucrurile să se deblocheze, iar dacă oamenii au o problemă, aceasta poate fi rezolvată de către noi. Vorbim de cea mai vizitată zonă turistică din România, iar şi din acest punct de vedere, lucrurile trebuie să intre într-un făgaş normal”.
La rândul său, şeful CNAIR a avertizat că situaţia nu mai poate continua în acest fel. „Contractul a fost semnat în anul 2011, lucrările au început în anul 2014, suntem în anul 2018 şi vedem cu toţii care este situaţia. Nu este o autostradă, care să necesite un proces atât de îndelungat. Motive au fost multe, iar nemulţumirea oamenilor a fost reală şi justificată. Din punctul nostru de vedere, considerăm că nu a fost o acţiune politizată ce s-a întâmplat acolo (protestul de vineri, de la Tohanu Nou – n.r.), ci o reacţie firească a oamenilor din zonă. În timpul discuţiilor pe care le-am purtat astăzi, am ajuns la câteva măsuri punctuale, pentru că şi cazurile discutate, diferă de la localitate la localitate”, a afirmat Neaga.

Cum va fi „accelerat” proiectul
În urma acestei şedinţe, Narcis Neaga a anunţat că au fost stabilite mai multe măsuri care, a precizat el, vor conduce la o accelerare a proiectului.  
Astfel, constructorul va realiza un grafic de implementare a soluţiilor tehnice pentru zonele în care nu pot interveni cu utilaje din cauza solului. „Este o argilă, care ar trebui scoasă afară, apoi trebuie aşteptat aproximativ două săptămâni pentru a se usca. Cert este că mâine (astăzi - n.r) se va decide o soluţie şi se va stabili un program de lucrări”, a explicat Neaga.
A doua măsură anunţată de şeful CNAIR a fost că „pentru fiecare localitate în parte s-au identificat cazuri punctuale care pot fi rezolvate astăzi (ieri – n.r.), iar pentru a pune la punct toate detaliile primarii discută acum cu reprezentanţii companiei. Reprezentantul constructorului s-a angajat, în faţa tuturor, că va face tot ce ţine de capacitatea lui tehnică şi financiară, pentru a reduce disconfortul în localităţile în care lucrează”.  
O altă măsură stabilită ieri a fost ca directorul DRDP Braşov, Adriana Nicula, să meargă în teren, pentru a vedea unde este nevoie de semnalizări suplimentare şi a dispune măsuri de remediere a problemelor.
Narcis Neaga a precizat că la Braşov a venit şi directorul din CNAIR care se ocupă de drumuri naţionale şi variante ocolitoare, căruia i-a fost trasată o sarcină: va monitoriza săptămânal  ce se întâmplă pe şantier. „Directoarea din CNAIR care se ocupă numai de drumurile naţionale va verifica zilnic dacă ceea ce am stabilit astăzi se pune în aplicare. Nu vă putem promite că de mâine situaţia se îmbunătăţeşte, dar de mâine o să vedeţi o altă atitudine şi viteză de reacţie a constructorului”.  

Ultimatum pentru constructor
Neaga a anunţat şi că l-a avertizat pe constructor că va merge până la rezilierea contractului în situaţia în care nu va respecta măsurile convenite ieri: „Rezilierea contractului nu este o măsură care să fie prea productivă pe termen scurt, pentru că presupune multe expertize şi o nouă procedură de stabilire a constructorului, care vor consuma timp. Este o măsură extremă pe care o vom lua dacă vom constata că nu este respectat ceea ce a fost stabilit astăzi”.
Nu în ultimul rând, Narcis Neaga a amintit că în cazul acestui proiect, pentru care a fost obţinut finanţare europeană nu s-a pus niciodată problema resurselor financiare necesare.
De altfel, şi reprezentantul constructorului, Bogdan Mitache, a declarat că au fost virate toate sumele aferente facturilor acceptate la plată.
Narcis Neaga a precizat şi faptul că a fost rezolvată problema autorizaţiei pentru organizarea de şantier: „Este vorba de o autorizaţie provizorie pentru organizarea de şantier. La nivelul Primăriei Râşnov au fost unele păreri la nivelul instituţiei, care l-au determinat pe primar  să nu semneze documentul. Am venit cu noi documente şi argumente, astfel că Primăria Râşnov va elibera autorizaţia de construire. A fost o teamă că va încălca legea, iar acum problema se va lămuri”.

Anul acesta ar urma să fie terminate lucrările până la Bran
Atât prefectul Braşovului, cât şi Narcis Neaga au anunţat că în aproximativ o săptămână va fi terminat graficul de lucrări.
Pe de altă parte, managerul de proiect al companiei AZVI a anunţat că obiectivul pentru acest an este să finalizeze sectorul cuprins între Braşov şi Bran. Bogdan Mitache a mai spus că în momentul de faţă mai sunt două sectoare de drum pentru care nu s-au obţinut toate autorizaţiile necesare, unul de la Moieciu, până la ieşirea din judeţ, cu o lungime de aproximativ 7 km, iar celălalt, de aproximativ 500 de metri la Bran, tronsoane în care mai trebuie rezolvată problema exproprierilor.
Pe de altă parte, reprezentantul constructorului a explicat şi de ce s-au făcut decopertările de la Râşnov în urmă cu aproximativ 2 luni. „Frezarea s-a realizat imediat după cea de la Cristian. Logica noastră era să asfaltăm Râşnovul imediat după ce terminăm Cristianul. În scurt timp, vom începe asfaltarea la Râşnov, care înseamnă 2,5 kilometri”.

Multe probleme de rezolvat până la iarnă
Mandatat să vorbească la conferinţa de presă în numele primarilor a fost preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian Veştea. Acesta a reamintit că a făcut numeroase adrese către CNAIR înainte de anul 2016, când încă era primar al Râşnovului, în cele mai multe dintre ele el solicitând companiei să înceapă lucrările (în judeţul Braşov, şantierul a fost deschis abia în primăvara anului trecut). „Locuiesc în Râşnov şi constat, fac zilnic naveta la Braşov şi văd cum se desfăşoară lucrările. Consider că în fiecare localitate în parte sunt anumite probleme, iar lucrările avansează extrem de încet. Şi la Cristian, s-a avansat greu, iar şantierul nu este încheiat nici acum. Referitor la Râşnov, această frezare trebuia să se facă în baza unui grafic de lucrări, pentru că trebuie respectate procedurile de implementare a proiectelor cu finanţare europeană”, a afirmat preşedintele Consiliului Judeţean.
Adrian Veştea a amintit şi de protestul de la Tohanu Nou, unde oamenii au ieşit în stradă, nemulţumiţi de faptul că traficul este deviat pe alte artere din interiorul localităţii. „În  Bran, vedem cum s-a lucrat, iar pentru zona Fundata, primarul comunei, Marian Pâtea, a prezentat astăzi (ieri – n.r.) mai multe cazuri în care, în serpentine, sunt constatate eroziuni ale solului şi au început să cadă parapetele. Vedem foarte multe gropi care îngreunează circulaţia. Dacă ajungem în iarnă cu drumul în starea actuală, cred că vom intra într-o situaţie pe care nu şi-o doreşte nimeni. Este un drum naţional, un coridor european şi riscăm să avem numeroase neplăceri în sezonul rece. Rugămintea mea şi a primarilor este să faceţi în aşa fel să ne prezentaţi un grafic de lucrări, pe care să îl facem şi noi public, pentru a vedea cu toţii în ce direcţie mergem. Starea de incertitudine nu este benefică nimănui, nici companiei, nici constructorului, nici nouă. În orice situaţie, dacă este nevoie trebuie să comunicăm şi să nu mai găsim nici o scuză”, a mai spus preşedintele Consiliului Judeţean Braşov.

Discuţii în contradictoriu despre o argilă „sensibilă la ploaie”
Pe lângă segmentul de drum din Râşnov, unde, după decopertarea de acum două luni au dispărut utilajele, probleme sunt şi între acest oraş şi Tohanu Nou. Aici au început lucrările pe unele porţiuni, dar, la fel, felul în care arată zona lasă impresia că şantierul a fost abandonat. Constructorul a explicat şi de ce nu pot fi văzuţi muncitorii: „între Râşnov şi Tohanu Nou au fost descoperite nişte argile care au fost afectate din cauza ploilor abundente din acest an, iar pe aceste porţiuni nu se poate lucra. Anul acesta, din 40 de zile lucrătoare, aproximativ 40 de zile calendaristice a plouat. A fost un ghinion pe care nu l-am putut controla”.
Explicaţia nu l-a mulţumit pe Narcis Neaga, care a amintit faptul că firma care execută lucrările la DN 73 a acţionat la fel ca în cazul unui alt proiect, respectiv modernizarea DN 76: „A deschis o mulţime de casete de lărgire, care au fost apoi abandonate. În cazul DN 76 a fost invocat faptul că nu s-au făcut plăţi, iar presiunea a fost pusă pe statul român. La fel s-a întâmplat şi aici. S-au deschis multe casete. Ei au mizat pe faptul că vor putea termina repede lucrările, fără să-şi facă toate studiile necesare şi au ajuns la situaţia în care acum nu mai pot lucra. Este frustrant pentru şoferi care trec pe un drum în lucru, stai la semafor şi când trec nu văd pe nimeni. Atitudinea constructorului faţă de contract nu a fost una potrivită.  Se puteau găsi şi alte soluţii. Nu era obligatoriu să se creeze acest disconfort”.
În schimb, în ceea ce priveşte atitudinea, reprezentantul constructorul a spus că nu aceasta a fost problema: „Nu a fost vorba de o rea intenţie, ci de o situaţie pe care nu o putem controla. Vedem zilnic că se produc inundaţii. Sunt dispus ca acum să convocăm orice constructor sau specialist din domeniu, iar dacă acesta poate demonstra că în două zile rezolvă problema, eu sunt de acord să îmi şi diploma de inginer şi să îi cedez postul meu. S-au făcut teste de laborator, unele de către noi, altele de către DRDP Braşov, şi în ambele cazuri au fost identificate aceleaşi tipuri de sol. Este un material care, la umiditate excesivă, iar acum umiditatea acelui este dublă faţă de cea optimă, face imposibilă efectuarea lucrărilor conform proiectului iniţial. În acest moment avem două alternative: alte soluţii tehnice sau să aşteptăm ca vremea să se îmbunătăţească şi să continuăm lucrările cu soluţiile stabilite în contract”.

„Suntem într-o zonă de munte în care mai şi plouă. Nu suntem în Sahara”
Faţă de această explicaţie, Neaga a amintit constructorului că „suntem într-o zonă de munte în care mai şi plouă. Nu este o surpriză pentru nimeni. Nu suntem în Sahara. Constructorul trebuia să ia în calcul aceste aspecte. În acest caz, dacă nu e vorba de atitudine, este vorba de lipsă de profesionalism”.
La rândul său, prefectul Braşovului, Marian Rasaliu, a afirmat că nu înţelege cum „în anul 2018, cu utilajele pe care le avem acuzăm vremea că plouă. Acum se circulă aşa cum se circulă, iar statul român şi-a îndeplinit toate obligaţiile. Ori construim şi suntem serioşi, or reziliem contractul. Ceea ce trebuie să se întâmple este ca acest drum să se termine, la fel şi problemele legate de acest şantier”.

+1 -1

Comentarii

Cristian

2018-08-01 09:13:54


Iar DRDP Brasov nu a fost in stare de un an de zile sa repare doua semne de depasire interzisa (la intrarea in Rasnov si la Magurele) sau sa traseze o linie pe mijlocul drumului asfaltat cu scandal in primavara la intrarea in Rasnov. Ar trebui ca dna Nicula sa conduca noaptea sau pe ploaie pe acest segment de drum ca sa inteleaga ce conditii de siguranta ofera celor care platesc rovinieta. Sau sa stea la coada in fiecare zi 15 minute la trecerea la nivel cu calea ferata Cristian-Rasnov. Sunt lucruri atat de simple, care se pot rezolva rapid, dar trebuie sa ai un minim respect pentru cei care folosesc drumurile publice.

Cristian

2018-08-01 09:03:32


Inainte de inceperea lucrarilor s-au luat multe probe de asfalt si de sol si s-au facut exasperant de multe masuratori topografice pe teren. Iar acum constatam ca argila se comporta ciudat la umiditate excesiva. Doar cu doua utilaje si 10 angajati nu poti termina o lucrare de asemenea anvergura.

rammstein

2018-08-01 08:01:30


a venit infractorul ....sa ce ?...sa minta iara..uie psd!!!

Lazar

2018-08-01 06:55:58


Incredibil.Dupa 8 ani de la semnarea contractului constructorul se angajeaza sa reduca disconfortul in localitatile unde lucreaza si asteapta ca vremea sa se imbunatateasca.Dovada incompetentei in Romania.

sasu

2018-08-01 06:22:04


se vorbeste prea mult si se munceste prea putin. in conditiile in care la cristian intra apa in curti datorita inaltarii soselei, aciic ce o sa faceti? s-a lucrat aiurea si rau tare de tot.

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie