Curs BNR

1 EUR = 4.9761 RON

1 USD = 4.6567 RON

1 GBP = 5.7878 RON

1 XAU = 346.6114 RON

1 AED = 1.2678 RON

1 AUD = 3.0265 RON

1 BGN = 2.5442 RON

1 BRL = 0.9073 RON

1 CAD = 3.4036 RON

1 CHF = 5.0938 RON

1 CNY = 0.6426 RON

1 CZK = 0.1971 RON

1 DKK = 0.6673 RON

1 EGP = 0.0972 RON

1 HUF = 1.2649 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0059 RON

1 KRW = 0.3389 RON

1 MDL = 0.2605 RON

1 MXN = 0.2744 RON

1 NOK = 0.4252 RON

1 NZD = 2.7633 RON

1 PLN = 1.1511 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0503 RON

1 SEK = 0.4287 RON

1 TRY = 0.1432 RON

1 UAH = 0.1179 RON

1 XDR = 6.1310 RON

1 ZAR = 0.2433 RON

Editia 8170 - 25 apr 01:27

„Războiul codurilor” în problema celor 644 de copaci care stau să cadă pe calea ferată

Autor: Radu COLȚEA

Publicat la 20 martie 2018

Reprezentanţii CFR reclamă că, potrivit Codului Civil, arborii sunt ai lor. Cei de la Direcţia Silvică invocă Codul Silvic şi spun că masa lemnoasă le aparţine. Concluzia? „Voi merge la superiorii voştri ierarhici, pentru a rezolva problemele”

„Războiul codurilor” în problema celor 644 de copaci care stau să cadă pe calea ferată

Prefectul judeţului Braşov, Marian Rasaliu, i-a convocat ieri pe reprezentanţii Gărzii Forestiere Braşov, ai Direcţiei Silvice Braşov, ai Secţiei Căi Ferate Braşov şi ai ocoalelor silvice, pentru a găsi o soluţie la problema arborilor de pe marginea căilor ferate care riscă să cadă.
Soluţia nu a fost găsită, pentru că reprezentanţii CFR şi cei ai Direcţiei Silvice Braşov şi-au revendicat dreptul de valorificare a arborilor care ar urma să fie tăiaţi. De altfel, atât în timpul şedinţei, cât şi după ce acesta s-a încheiat, reprezentanţii celor două instituţii s-au certat pe această temă.
„De fiecare dată când ninge, plouă sau  bate vântul, apar probleme cu arborii căzuţi. Nu este o situaţie normală. Zilele trecute, când s-au prăbuşit cei doi arbori, între Braşov şi Predeal, unul a căzut în faţa trenului, iar celălalt pe un vagon de călători. Din fericire, nu au fost persoane accidentate. Nu cred că trebuie să aşteptăm modificarea legislaţiei, pentru a rezolva această problemă. Am ajunge în situaţia să treacă doi ani până când proiectul unui act normativ este aprobat de Parlament, pentru că trebuie să treacă printr-o serie de comisii şi să fie aprobat de plenurile celor două camere. Este vorba de situaţii de urgenţă, iar noi trebuie să ştim ce facem în această primăvară, când vin ploile”, a declarat Rasaliu.

Garda Forestieră Braşov: „Doar crearea unor culoare de siguranţă va rezolva problema”
Şeful Gărzii Forestiere, Florin Nan (foto centru), a afirmat că arborii care trebui extraşi în perioada următoare au fost identificaţi, dar a precizat că pentru a rezolva problema copacilor este nevoie de o abordare amplă: „Doar crearea unor culoare de siguranţă de-a lungul căilor ferate şi a drumurilor va rezolva problema. Tăierea arborilor identificaţi ca fiind periculoşi reprezintă doar o soluţie de moment. De altfel, am avut discuţii cu superiorii de la Bucureşti şi vom demara, în regim de urgenţă, un set de propuneri legislative”.



Direcţia Silvică Braşov: „Lemnul rezultat este proprietatea Romsilva, nu a CFR-ului”
Pe de altă parte, şeful Direcţiei Silvice Braşov, ing. Dan Runceanu (foto dreapta), a precizat că pe tronsonul de cale ferată Braşov-Predeal, cele mai mari probleme sunt în zona tunelurilor. De asemenea, acesta susţine că CFR Braşov că vrea să valorifice lemnul: „În luna decembrie a anului trecut, am fost în teren, pentru a identifica arborii periculoşi. Acum, problema este legată de regimul de proprietate. CFR spune că, aşa cum rezultă din documentele cadastrale, arborii sunt ai lor, având în vedere că ei au drept de concesiune asupra terenului. Pe de altă parte, prin amenajamentul silvic, fondul forestier aflat în proprietatea statului român, este administrat de Regia Naţională a Pădurilor Romsilva, prin direcţiile silvice judeţene. Cei de la CFR trebuie să asigure siguranţa circulaţiei, să plătească o firmă care să exploateze acei arbori şi să ne pună lemnul la dispoziţie. Dacă ar fi altfel de condiţii, am exploata noi, cu o firmă care este abilitată să realizeze astfel de lucrări. Acolo sunt condiţii de siguranţă a circulaţiei şi nu poate să facă oricine lucrări. Dacă ei semnează protocolul, noi mâine semnăm autorizaţia de exploatare, dar lemnul rezultat este proprietatea Romsilva, nu a CFR-ului”, a mai spus reprezentantul CFR.


55 din 644 de arbori tăiaţi
La rândul său, şeful Secţiei CF Braşov, Răhăian Vasile (foto stânga), a afirmat că „avem un contract semnat cu o firmă atestată silvic, pentru tăierea arborilor de pe zona Predeal – Dârste. Acţiunea s-a început de la Dârste în sus, luându-se în calcul şi condiţiile meteo. Acum suntem în zona benzinăriei Petrom, însă nu lucrăm pe segmente continue.  Până în data de 16 martie am tăiat 55 de arbori. Noi am început demersurile încă de anul trecut, din luna aprilie, iar în toamnă, am avut căderi masive de arbori. Am avut chiar şi 16 căderi de arbori, cu închiderea circulaţiei şi toate celelalte cheltuieli aferente redeschiderii traficului feroviar. Am făcut demersurile şi la Regia Locală a Pădurilor Kronstadt şi la Direcţia Silvică. Pas cu pas, am reuşit să demarăm acţiunea. Mai avem discuţii cu Direcţia Silvică Braşov, care invocă mai multe prevederi legale. Statul român este proprietar pe teren, CFR are în concesiune terenurile, iar conform legislaţiei care reglementează acest aspect, concesionarul beneficiază şi de ce produce bunul în cauză. Direcţia Silvică nu vrea să dea autorizaţia de exploatare, pentru că ei consideră că sunt proprietarii arborilor”.
Reprezentantul CFR a precizat că are contract cu firma de specialitate pentru tăierea a 644 de copaci, unii ce fac parte din fondul forestier al Ocolului Silvic Braşov, alţii din cel al Regiei Locale Kronstadt, dar sunt arbori care nu sunt pe zona cadastrală a CFR.
„Direcţia Silvică are 171 de arbori marcaţi pentru ei, în zona tunelurilor.  De asemenea, Regia Kronstadt a emis autorizaţie pentru 371 de arbori. De altfel, pentru fiecare arbore marcat, noi am plătit regiei câte 47 lei/bucată. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în luna februarie, iar în 5 martie am predat amplasamentul, pentru că abia în acel moment am primit autorizaţia de la Regia Kronstadt”, a declarat şeful Secţiei CF Braşov, Răhăian Vasile.
Acesta a mai spus că arborii căzuţi săptămâna trecută pe calea ferată au fost marcaţi în luna ianuarie a anului trecut. Acesta a precizat că din luna septembrie a anului a anului trecut au fost 12 intervenţii.
De altfel, în timpul şedinţei, după ce şeful  Direcţiei Silvice Braşov a invocat Codul Silvic şi a amintit de amenajamentul silvic, reprezentantul CFR i-a răspuns cu articolul 872 din Codul Civil, conform căruia „concesionarul poate efectua orice acte materiale sau juridice necesare pentru a asigura exploatarea bunului. Cu toate acestea, sub sancţiunea nulităţii absolute, concesionarul nu poate înstrăina şi nici greva bunul dat în concesiune sau, după caz, bunurile destinate ori rezultate din realizarea concesiunii şi care trebuie, potrivit legii sau actului constitutiv, să fie predate concedentului la încetarea, din orice motive, a concesiunii”.
„Totul e cramponat în domeniul economic. Dacă facem asta, avem o problemă”, declarat Nan în timpul şedinţei.
În aceste condiţii, Marian Rasaliu a afirmat că impresia lui este că „CFR bagă beţe în roate. Voi prelua punctele de vedere de la toate instituţiile şi voi merge la superiorii voştri ierarhici, pentru a rezolva problemele”.

CNAIR: Nici o ofertă pentru a tăia arborii care pun în pericol DN 13
Probleme din cauza arborilor căzuţi sunt şi pe DN 13, în pădurea bogăţii. De altfel, şeful Secţiei Drumuri Naţionale Braşov, Horia Stancu a declarat că au fost identificaţi 250 – 300 de arbori cu probleme. „Am lansat licitaţia pentru a găsi o firmă care să îi taie, dar nu a fost depusă nici o ofertă”, a precizat Stancu.


 

+2 -0

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie