Curs BNR

1 EUR = 4.9761 RON

1 USD = 4.6567 RON

1 GBP = 5.7878 RON

1 XAU = 346.6114 RON

1 AED = 1.2678 RON

1 AUD = 3.0265 RON

1 BGN = 2.5442 RON

1 BRL = 0.9073 RON

1 CAD = 3.4036 RON

1 CHF = 5.0938 RON

1 CNY = 0.6426 RON

1 CZK = 0.1971 RON

1 DKK = 0.6673 RON

1 EGP = 0.0972 RON

1 HUF = 1.2649 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0059 RON

1 KRW = 0.3389 RON

1 MDL = 0.2605 RON

1 MXN = 0.2744 RON

1 NOK = 0.4252 RON

1 NZD = 2.7633 RON

1 PLN = 1.1511 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0503 RON

1 SEK = 0.4287 RON

1 TRY = 0.1432 RON

1 UAH = 0.1179 RON

1 XDR = 6.1310 RON

1 ZAR = 0.2433 RON

Editia 8170 - 25 apr 22:48

Roman SA ar putea beneficia de clauza de offset din contractul de 3,42 miliarde de lei al Armatei

Autor: Ovidiu VRÂNCEANU

Publicat la 10 sepembrie 2018

30% din piesele camioanelor trebuie realizate în România

Roman SA ar putea beneficia de clauza de offset din contractul de 3,42 miliarde de lei al Armatei

Mai sunt doar câteva zile până când se încheie mega-licitaţia Armatei pentru achiziţia unui număr-record de camioane militare, iar procedura nu este lipsită de controverse. Numeroase semne de întrebare însoţesc licitaţia pentru achiziţia unui prim lot de 3.200 de platforme de transport auto multifuncţionale pe roţi - mai exact 2.902 autocamioane de diferite tipuri şi 363 de remorci, în valoare totală de 3,42 miliarde de lei.
Ulterior, vor mai fi achiziţionate şi alte loturi de camioane, astfel că, la final, Armata va avea în dotare 13.963 de platforme de transport nou-nouţe. Modificarea normei de poluare din 3 în 5 chiar în timpul licitaţiei, comasarea în acelaşi lot a vehiculelor militare cu unele civile, precum şi clauze de offset restrictive sunt câteva din prevederile caietului de sarcini care ridică mari semne de întrebare asupra licitaţiei. 
Am solicitat lămuriri Ministerului Apărării Naţionale (MApN), dar până la data publicării articolului nu am primit niciun răspuns.

Norma de poluare, modificată din pix
Procedura pentru achiziţionarea celor peste 3.000 de camioane militare 4x4, 6x6 şi 8x8, camioane militarizate sau trailere, configurate pentru diverse utilizări, precum şi remorci, utilaje specializate pentru transportul tehnicii şi a trupelor pentru Armata Română a fost modificată din mers. Astfel, chiar în timpul desfăşurării licitaţiei, MApN a schimbat norma de poluare a camioanelor. Concret, conform documentaţiei tehnice publicate în SEAP, la 10 iulie 2018, data publicării anunţului de licitaţie, norma de poluare pentru toate vehiculele motorizate era Euro 3. După numai trei zile, în data pe 13 iulie, la secţiunea „Clarificări“ din anunţul de licitaţie, norma de poluare se schimbă în Euro 5, mult mai costisitoare. Asta mai ales că platformele trebuie să funcţioneze, conform caietului de sarcini, nu doar cu motorină, dar şi cu combustibil unic NATO, mult mai poluant. Numai această modificare ridică costurile unui camion militar cu circa 20.000 de euro, potrivit unor surse militare. În plus, vehiculele militare au fost comasate cu unele comerciale, iar caietul de sarcini obligă ca platformele să fie fabricate integral de acelaşi producător. Numai că, din punct de vedere constructiv, linia de fabricaţie pentru un vehicul militar este distinctă de cea pentru un vehicul comercial, motiv pentru care majoritatea producătorilor nu au integrate activităţile de producţie în cadrul aceleiaşi companii. 
Prin caietul de sarcini sunt impuse şi alte obligaţii restrictive, precum clauze offset, cu o pondere de 30 de procente la evaluarea ofertelor. Concret, câştigătorul licitaţiei va fi obligat să facă în România şasiurile şi suprastructura camioanelor militare, precum şi asamblarea finală a platformelor auto. Pentru a îndeplini această obligaţie, ofertanţii trebuie să se asocieze cu un operator român, pentru a nu fi nevoiţi să construiască de la zero liniile de asamblare. Iar România dispune de capabilităţi reduse în această privinţă, singurul producător care ar putea să îndeplinească cerinţele fiind Roman Braşov. Unii dintre participanţii la licitaţie au acuzat că măsura este una discriminatorie faţă de producătorii din alte state UE, care ar contravine chiar principiilor de bază din Tratatul de aderare.

+3 -0

Comentarii

Costea Ion

2018-09-10 08:43:52


Toate țările care se respectă își produc capacitățile de apărare. Este timpul ca țara noastră să-și refacă industria de apărare pe cât posibil.

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie