Curs BNR

1 EUR = 4.9761 RON

1 USD = 4.6567 RON

1 GBP = 5.7878 RON

1 XAU = 346.6114 RON

1 AED = 1.2678 RON

1 AUD = 3.0265 RON

1 BGN = 2.5442 RON

1 BRL = 0.9073 RON

1 CAD = 3.4036 RON

1 CHF = 5.0938 RON

1 CNY = 0.6426 RON

1 CZK = 0.1971 RON

1 DKK = 0.6673 RON

1 EGP = 0.0972 RON

1 HUF = 1.2649 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0059 RON

1 KRW = 0.3389 RON

1 MDL = 0.2605 RON

1 MXN = 0.2744 RON

1 NOK = 0.4252 RON

1 NZD = 2.7633 RON

1 PLN = 1.1511 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0503 RON

1 SEK = 0.4287 RON

1 TRY = 0.1432 RON

1 UAH = 0.1179 RON

1 XDR = 6.1310 RON

1 ZAR = 0.2433 RON

Editia 8171 - 26 apr 06:54

Roman SA negociază cu Mercedes şi MAN pentru achiziţia de motoare Euro 6

Autor: Ovidiu VRÂNCEANU

Publicat la 07 mai 2018

Pentru 2018 estimările sunt sumbre, deoarece anul a început fără contracte, doar cu negocieri. „Cu «lobby-ul» care ni se face, nu ştiu ce şanse avem în ţară”

Roman SA negociază cu Mercedes şi MAN pentru achiziţia de motoare Euro 6

Compania braşoveană Roman a publicat pe site-ul propriu o analiză a situaţiei uzinei de anul acesta. Dacă în 2017 producţia a fost de câteva zeci de unităţi, în 2018 comenzile lispesc cu desăvârşire, cel puţin până în acest moment.
Roman Braşov a cerut să intre în insolvenţă în septembrie 2014 şi din decembrie 2015 este în reorganizare judiciară pe trei ani, cu posibilitate de prelungire cu doi ani, iar de atunci au trecut opt trimestre în care şi-a plătit conform planului datoriile la cei înscrişi la masa credală.
În ultimii ani, producţia Roman a fost de câte 30-50 de unităţi, dar pentru 2018 estimările sunt destul de sumbre, deoarece anul a început fără contracte deja încheiate, ci doar cu negocieri. Cea mai mare cifră de afaceri din ultima vreme s-a înregistrat în 2017, de circa 16 milioane de lei, aproape dublu faţă de alţi ani din urmă, dar sub nivelul de dinainte de 2014. Asta în condiţiile în care piaţa de camioane specializate pare să crească foarte mult, se anunţă numeroase licitaţii pentru care producătorul se pregăteşte deja, însă, „cu «lobby-ul» care ni se face, nu ştiu ce şanse avem în ţară”, după cum explică Tiberiu Klein, director tehnic Roman Braşov.
Roman a lucrat foarte puţin în ultimii ani pentru piaţa din România. În 2014 şi 2015 a livrat la Confind Câmpina 12 autoşasiuri 8x6 cu instalaţii speciale pentru OMV, pentru UPET Târgovişte a produs anual 3-4 autoşasiuri cu 6-7 axe, pentru instalaţii petroliere, care au ajuns în Libia, Ucraina, Rusia şi Kazahstan, în 2015 a fost subfurnizor al Aerostar Bacău într-un contract cu Ministerul Apărării, pentru camioane 6x6 cu motor Euro 5 de 290 CP şi greutate totală de 21 t, echipate cu platformă cu twistlock-uri, pentru transportul containerelor 1C, şi în plus a mai vândut vehicule pentru pompieri în şase judeţe din sud-estul ţării şi vehicule cu macarale, pentru Electrica, împreună cu Ubemar, şi macarale pe autoşasiuri 8x4 către ROMGAZ.
Cereri de pe piaţa românească mai sunt, dar problema este că Euro 6 e deja obligatoriu, iar Roman nu oferă încă un astfel de motor. Se poartă însă discuţii cu Mercedes-Benz şi MAN pentru achiziţia de motoare de la ei şi deocamdată impedimentul este cantitatea mică de care are nevoie producătorul braşovean, „dar cred că în curând vom finaliza negocierile, ca să putem face apoi nişte prototipuri”. Cele două companii sunt preferate deoarece nu furnizează doar motorul, ci întregul kit, pentru că altfel Roman nu are forţa de proiectare necesară. În trecut a existat o colaborare cu Renault Trucks, dar după preluarea de către Volvo Trucks francezii nu au mai vândut motoare altor producători.

În România se doresc camioane româneşti mai mult la nivel de discurs
Tiberiu Klein este de părere că intrarea în insolvenţă a afectat imaginea Roman şi povesteşte că în 2014 a început un program de omologare a unor autoşasiuri 6x6 pentru Ministerul Apărării Naţionale, cu motoare de diverse puteri, pe care să se poată pune platforme de containere, platforme pentru transport de marfă, cisterne de apă şi de combustibil, obloane ridicătoare şi numeroase alte opţiuni. Omologările şi testele pe pista de aeroport din Braşov, pe poligonul Dacia de la Merişani şi la Automecanica Moreni s-au făcut cu sprijinul Agenţiei de Cercetare Tehnologii şi Tehnică Militară (ACTTM) din cadrul Ministerului. Relaţia era destul de bună, autorităţile păreau că vor să cumpere camioane româneşti, în 2016 Roman a prezentat în cadrul unei licitaţii oferta pentru 23 de vehicule 6x6 pentru platforme pe care se puteau monta şapte tipuri diferite de containere - NATO 1 şi 2, UE 1, 2 şi 3 şi 1 C şi 1 D, respectiv platforme pentru transport de trupe şi cargo - şi a câştigat, inclusiv pentru că a contat preţul cel mai mic, iar contractul a fost finalizat în octombrie, dar pe urma Ministerul a lansat o licitaţie pentru 173 de autovehicule pentru transport de marfă şi condiţiile impuse au exclus din start Roman.

Investiţie uriaşă în două prototipuri pentru Pakistan
În condiţiile în care piaţa internă este aproape inaccesibilă deocamdată, parteneriatele externe sunt baza activităţii, şi în acest sens Roman a livrat în Pakistan două prototipuri 6x6 cu motor MAN Euro 3 de 330 şi 430 CP, cu greutate totală de 22, respectiv 32 t (acesta din urmă de 91 t în autotren), cu platformă cu covergi, pentru transportul soldaţilor şi al echipamentelor speciale (asemănător cu cele pentru Armata Română), respectiv cu trailere specializate pentru transport de tancuri. Aşa cum explică Tiberiu Klein, „facem prototipuri şi le oferim spre testare când sperăm să şi câştigăm contracte. Uneori se întâmplă asta, alteori nu, dar în Pakistan avem un partener care ştie ce se cere pe piaţa locală, iar acum sperăm să ajungem pe listă scurtă de furnizori şi din al doilea semestru al anului să fim printre cei care câştigă, în special datorită preţului avantajos şi relaţiilor partenerului nostru”.
În Pakistan volanul este pe dreapta, deci a fost nevoie de bord şi echipare interioară speciale, de o casetă de direcţie diferită, de motor Euro 3 - şi aici a apărut problema acordării grupului de forţă cu cutie de viteze cu intarder, deoarece la 90 t ai nevoie de retarder, dar ZF oferă această componentă doar pentru motoare Euro 6. Toate aceste provocări au dus la creşteri de preţ faţă de un model cu volanul pe stânga. În plus, a fost nevoie de costuri de deplasare pentru aprobarea montajului motorului, a cutiei de viteze cu intarder, de deplasarea unor specialişti Roman în Pakistan, de efectuarea testelor de iarnă, de vară, tehnice şi cu aviaţia, de trimiterea altor piese, de transportul pe vapor al camioanelor şi de transportul în interiorul ţării, inclusiv la altitudini mari. Şi toate acestea au făcut ca cele două prototipuri să necesite o investiţie cât pentru 6-7 maşini. Din fericire, axele şi punţile nu au reprezentat o problemă la fel de mare ca adaptarea celorlalte componente, deoarece Roman mai produsese camioane cu volan pe dreapta pentru Malaiezia.
Investiţia se poate amortiza însă uşor dacă se câştigă contractul, deoarece este vorba de sute de unităţi, cu livrare eşalonată pe mai mulţi ani.
Roman poate avea câştig de cauză în această ţară, deoarece un camion românesc costa 50-60% din cât costă Mercedes-Benz, MAN, Scania, dar şi pentru că produsele chinezeşti nu mai sunt dorite.

Preţuri cu până la 50% mai mici decât ale competitorilor pentru camioane specializate
Diferenţa de preţ dintre camioanele specializate Roman şi cele alte altor producători nu este constantă, dar pentru a puncta în ce măsură vehiculele autohtone sunt mai avantajoase din acest punct de vedere Tiberiu Klein aminteşte de cifrele vehiculate până acum la mai multe licitaţii organizate de Ministerul Apărării Naţionale. Astfel, în 2009 Roman a propus un pachet de 109 milioane de euro, iar un producător german, unul de 225 de milioane de euro; în 2016, Roman a câştigat cu preţul cel mai mic, de 98.000 şi 108.000 de euro pentru un camion, în timp ce competitorii au propus 145.000-170.000 de euro; iar licitaţia din 2016 pentru cele 173 de camioane a fost câştigată cu 162.000 de euro/vehicul, în condiţiile în care Român ar fi ajuns la 144.000 cu tot cu marjă finanţatorului. „Preţul oferit de noi ne permite să fim profitabili, chiar dacă la limită”, explică reprezentantul companiei. „Nici nu putem lucra în pierdere, deoarece administratorul judiciar răspunde în faţa creditorilor pentru orice decizie”.

+4 -1

Comentarii

Cipy

2018-07-08 16:46:51


De ce le zici moldoveni? Aveti ceva impotriva moldovenilor?? Nu ma intereseaza politica, dar nu uitati ca din Moldova au plecat multe persoanalitati ale tarii iar, libertatea tot de aici a ti castigat-o, ca voi acolo nu a-ti stiut sa va aparati oarasele

Gerula

2018-05-07 11:06:33


Și cine să dea comenzi pentru industria națională? Moldovenii ca Fierea sau Scripcă!? Dacă nu au avut așa ceva în localitățile de baștină, de unde să știe ei ce-i aia industrie constructoare de mașini sau tradiție industrială!? Dar altfel să-i vezi ce gureși sunt când este vorba de tinerii are pleacă în Occident să muncească.

rammstein

2018-05-07 08:09:24


cacare masini??...

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie