Curs BNR

1 EUR = 4.9764 RON

1 USD = 4.6500 RON

1 GBP = 5.8180 RON

1 XAU = 344.1075 RON

1 AED = 1.2660 RON

1 AUD = 3.0368 RON

1 BGN = 2.5444 RON

1 BRL = 0.8953 RON

1 CAD = 3.3893 RON

1 CHF = 5.0964 RON

1 CNY = 0.6422 RON

1 CZK = 0.1980 RON

1 DKK = 0.6671 RON

1 EGP = 0.0968 RON

1 HUF = 1.2774 RON

1 INR = 0.0557 RON

1 JPY = 2.9944 RON

1 KRW = 0.3380 RON

1 MDL = 0.2617 RON

1 MXN = 0.2743 RON

1 NOK = 0.4198 RON

1 NZD = 2.7572 RON

1 PLN = 1.1482 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0504 RON

1 SEK = 0.4254 RON

1 TRY = 0.1436 RON

1 UAH = 0.1175 RON

1 XDR = 6.1277 RON

1 ZAR = 0.2497 RON

Editia 8174 - 02 mai 09:51

„Rovinieta judeţeană”, în varianta Concurenţei: mai puţin, dar de la toţi

Autor: Ionuţ DINCĂ

Publicat la 15 octombrie 2013

Consiliul Concurenţei a retrimis spre reanalizare proiectul taxei de drum aprobat de plenul CJ Braşov

„Rovinieta judeţeană”, în varianta Concurenţei: mai puţin, dar de la toţi

Propunerea de instituire a unei taxe speciale de utilizare a drumurilor judeţene din Braşov formulată de Consiliul Judeţean Braşov a fost respinsă de Consiliul Concurenţei. Acesta a argumentat că prevederile regulamentului sunt discriminatorii, limitează libertatea comerţului, iar tarifele propuse a fi aplicate persoanelor fizice şi juridice care tranzitează drumurile judeţene cu autovehicule cu masă egală sau mai mare de 7,5 tone ar fi cu 10% mai mari decât cele impuse prin rovinietă.

Taxa propusă: între 30 şi 50 de lei, pe zi
Decizia plenului CJ Braşov de a începe demersurile pentru instituirea acestei taxe a venit ca urmare a faptului că bugetul alocat în acest an de Guvern pentru întreţinerea şi repararea drumurilor judeţene a fost de numai 6,42 milioane de lei, infim în comparaţie cu necesităţile. Pe de altă parte, din cauza traficului greu, şi unele drumuri reparate anul trecut s-au degradat, motiv pentru care s-a considerat că ar fi normal ca şi cei care deteriorează să contribuie la aceste investiţii. În prezent, reţeaua de drumuri judeţene are 796,73 km, iar mai mult de jumătate are durata de exploatare depăşită. Taxa ar fi urmat să se aplice tuturor autovehiculelor care depăşesc 7,5 tone, şi să fie cuprinsă între 30 şi 50 de lei, pe zi. Astfel, anual, un camion care are mai mult de 24 de tone ar fi urmat să plătească 5.800 de lei. De această taxă ar fi fost scutite autovehiculele care fac transport de călători, ale poliţiei, pompierilor sau ambulanţei, iar agenţii economici care au contracte de lucrări cu Consiliul Judeţean Braşov ar fi putut achita doar 50% din această taxă.

Ce a avut Concurenţa de comentat
În urma analizei proiectului, Consiliul Concurenţei a constatat că „punerea în aplicare a acestuia ar putea avea impact anticoncurenţial concretizat fie prin stabilirea de către autoritatea publică locală a unor condiţii discriminatorii pentru activitatea întreprinderilor, fie prin limitarea libertăţii comerţului”. „Astfel, existenţa unui simplu contract de lucrări al unei întreprinderi cu Consiliul Judeţean ar conduce la reducerea cu 50% a taxei pentru întreg parcul auto al acestuia. De altfel, taxa de drum percepută de către CNADNR nu prevede excepţii de asemenea natură, fiind percepută pentru toţi cei care circulă pe drumurile naţionale sau autostrăzi, indiferent de forma de proprietate, destinaţia autovehiculului sau dacă au relaţii contractuale cu anumite autorităţi publice”, arată Consiliul Concurenţei în punctul său de vedere publicat vineri pe site-ul său.


Taxe mai mari decât cele percepute de CNADNR
În ceea ce priveşte cuantumul taxelor speciale, Consiliul Concurenţei a stabilit, în urma raportării acestora la cele percepute de CNADNR că taxele speciale ce vor fi percepute de CJ Braşov sunt cu 10% mai mari decât cele stipulate prin plata rovignetei: „Tariful maxim CNADNR pentru Rovigneta destinată vehiculelor de transport marfă cu masa totală mai mare sau egală cu 12,0 tone, pentru 12 luni este de 1.210,0 euro cu TVA inclusă. Taxa prevăzută la art.8 din Regulament pentru aceleaşi autovehicule este de 5.800 lei (1.333 euro). Se desprinde concluzia că taxele speciale ce vor fi percepute vor fi cu cca. 10% mai mari decât tarifele pentru rovignetă. Având în vedere datele prezentate se poate considera că taxele prevăzute la art.8 din Regulament sunt excesive, cu atât mai mult cu cât în expunerea de motive nu se prezintă o fundamentare economică, afirmându-se doar că «alocarea bugetară, pentru lucrările de întreţinere, reabilitare şi modernizare a reţelei de drumuri judeţene, a fost în ultimii ani la un nivel de 30% din necesar»”.

CJ va reanaliza taxele
De altfel, Consiliul Concurenţei arată că oportunitatea perceperii de către autorităţile publice locale a unor taxe speciale pentru utilizarea altor categorii de drumuri decât cele naţionale va trebui să fie analizată şi în contextul în care transportatorii sunt obligaţi, în temeiul unor reglementări legale speciale, să achite alte tarife şi taxe, o astfel de taxa suplimentară ar mări şi mai mult cuantumul taxelor plătite de transportatori, provocând un dezavantaj concurenţial acestora. Ca atare, Consiliul Concurenţei a cerut Consiliului Judeţean Braşov retransmiterea spre avizare a proiectului de hotărâre, după ce îl va fi modificat conform propunerilor Consiliului.

+0 -0

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie