leasing@afiparkbrasov.ro leasing@afiparkbrasov.ro

Curs BNR

1 EUR = 4.6599 RON

1 USD = 4.1469 RON

1 GBP = 5.3479 RON

1 XAU = 159.6578 RON

1 AED = 1.1291 RON

1 AUD = 2.9851 RON

1 BGN = 2.3826 RON

1 BRL = 1.1008 RON

1 CAD = 3.1326 RON

1 CHF = 4.1011 RON

1 CNY = 0.5960 RON

1 CZK = 0.1795 RON

1 DKK = 0.6246 RON

1 EGP = 0.2310 RON

1 HUF = 1.4438 RON

1 INR = 0.0571 RON

1 JPY = 3.6343 RON

1 KRW = 0.3655 RON

1 MDL = 0.2434 RON

1 MXN = 0.2030 RON

1 NOK = 0.4873 RON

1 NZD = 2.7968 RON

1 PLN = 1.0833 RON

1 RSD = 0.0394 RON

1 RUB = 0.0612 RON

1 SEK = 0.4554 RON

1 TRY = 0.7525 RON

1 UAH = 0.1487 RON

1 XDR = 5.7162 RON

1 ZAR = 0.2864 RON

Editia 6847 - 14 noi 01:04

Studiu GfK: Braşovul, printre oraşele unde puterea de cumpărare este peste medie

Autor: Ovidiu VRÂNCEANU

Publicat la 26 iunie 2017

Aproape o treime din banii cheltuiţi lunar de un român merg către achiziţia de produse alimentare, haine sau cosmetice, arată o analiză a companiei de cercetare de piaţă GfK.
„Tendinţa de declin a pon-derii chel-tuie-li-lor populaţiei Eu-ro-pei în retail a continuat şi în 2016. Cifrele arată că această cotă este de 31% în 2016 faţă de 31,4% anul pre-cedent. Europenii investesc o pondere din ce în ce mai mare din venitul lor în sănătate, gastronomie şi întreţinere”, spun analiştii companiei GfK. Astfel, ponderea de 31,1% din România se înscrie în media europeană. Restul banilor merg către chirie, utilităţi, transport, educaţie sau sănătate.
Datele companiei de cercetare de piaţă arată că ponderea este cu atât mai mică cu cât economia respectivă este mai dezvoltată. Astfel, în Elveţia, una dintre cele mai puternice economii europene şi globale, doar un sfert din cheltuielile lunare merg în consum.
În pieţele dezvoltate cheltuielile de tip „răsfăţ”, respectiv călătoriile, ieşirile în oraş la restaurant, la teatru sau la film, mănâncă o pondere mai mare din total prin comparaţie cu pieţele din Europa Centrală şi de Est.
În România, spre exemplu, o pondere foarte mică din veniturile lunare mergeau către educaţie sau sănătate, spre exemplu. Diferenţele în comportamentul de consum sunt date şi de diferenţele de salariu. Astfel, un român câştigă lunar un salariu mediu net de sub 500 de euro, de 5-6 ori mai puţin ca un vest-european. România are de altfel unul dintre cele mai mici salarii medii nete din Europa şi al doilea cel mai mic din UE după Bulgaria.
Preţurile însă sunt de multe ori aliniate, cel puţin în cazul unor unor produse de larg consum alimentare sau nealimentare şi mai ales în cazul hainelor. Un raport al biroului de statistică Eurostat a arătat că în cazul alimentelor de bază însă, preţurile din România sunt cu 38% sub media ţărilor UE. Deoarece acestea sunt primele produse aşezate în coşul de consum, de unde şi numele de produse de bază, preţul este important pentru consumator, astfel că există o luptă acerbă între retaileri. La produse de răsfăţ precum ciocolata sau cafeaua, preţurile sunt apropiate de cele din vest, iar la haine sau cosmetice sunt aliniate.
Chiar dacă în creştere, puterea de cumpărare în România este printre cele mai mici din Europa, arată analiza GfK. Situaţia este asemănătoare celei din Ucraina, Bulgaria, Serbia, Bosnia – Herţegovina, Macedonia, Albania şi, partial, Turcia. „Regiunile ţării unde puterea de cumpărare înregistrează un mic salt faţă de restul ţării sunt: Bucureşti şi judeţele Cluj, Timiş, Arad, Alba, Sibiu, Braşov, Prahova, Argeş”. Direcţia viitoare pentru România este de creştere.

+0 -0

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie

banner promotionalbanner promotional