leasing@afiparkbrasov.ro leasing@afiparkbrasov.ro

Curs BNR

1 EUR = 4.6559 RON

1 USD = 3.9517 RON

1 GBP = 5.2123 RON

1 XAU = 153.4508 RON

1 AED = 1.0759 RON

1 AUD = 2.8801 RON

1 BGN = 2.3806 RON

1 BRL = 0.9692 RON

1 CAD = 3.0614 RON

1 CHF = 4.1351 RON

1 CNY = 0.5774 RON

1 CZK = 0.1822 RON

1 DKK = 0.6242 RON

1 EGP = 0.2206 RON

1 HUF = 1.4386 RON

1 INR = 0.0547 RON

1 JPY = 3.5050 RON

1 KRW = 0.3541 RON

1 MDL = 0.2364 RON

1 MXN = 0.2093 RON

1 NOK = 0.4852 RON

1 NZD = 2.6455 RON

1 PLN = 1.0851 RON

1 RSD = 0.0394 RON

1 RUB = 0.0595 RON

1 SEK = 0.4496 RON

1 TRY = 0.6306 RON

1 UAH = 0.1409 RON

1 XDR = 5.5550 RON

1 ZAR = 0.2773 RON

Editia 6809 - 21 sep 06:53

Studiu GfK: Braşovul, printre oraşele unde puterea de cumpărare este peste medie

Autor: Ovidiu VRÂNCEANU

Publicat la 26 iunie 2017

Aproape o treime din banii cheltuiţi lunar de un român merg către achiziţia de produse alimentare, haine sau cosmetice, arată o analiză a companiei de cercetare de piaţă GfK.
„Tendinţa de declin a pon-derii chel-tuie-li-lor populaţiei Eu-ro-pei în retail a continuat şi în 2016. Cifrele arată că această cotă este de 31% în 2016 faţă de 31,4% anul pre-cedent. Europenii investesc o pondere din ce în ce mai mare din venitul lor în sănătate, gastronomie şi întreţinere”, spun analiştii companiei GfK. Astfel, ponderea de 31,1% din România se înscrie în media europeană. Restul banilor merg către chirie, utilităţi, transport, educaţie sau sănătate.
Datele companiei de cercetare de piaţă arată că ponderea este cu atât mai mică cu cât economia respectivă este mai dezvoltată. Astfel, în Elveţia, una dintre cele mai puternice economii europene şi globale, doar un sfert din cheltuielile lunare merg în consum.
În pieţele dezvoltate cheltuielile de tip „răsfăţ”, respectiv călătoriile, ieşirile în oraş la restaurant, la teatru sau la film, mănâncă o pondere mai mare din total prin comparaţie cu pieţele din Europa Centrală şi de Est.
În România, spre exemplu, o pondere foarte mică din veniturile lunare mergeau către educaţie sau sănătate, spre exemplu. Diferenţele în comportamentul de consum sunt date şi de diferenţele de salariu. Astfel, un român câştigă lunar un salariu mediu net de sub 500 de euro, de 5-6 ori mai puţin ca un vest-european. România are de altfel unul dintre cele mai mici salarii medii nete din Europa şi al doilea cel mai mic din UE după Bulgaria.
Preţurile însă sunt de multe ori aliniate, cel puţin în cazul unor unor produse de larg consum alimentare sau nealimentare şi mai ales în cazul hainelor. Un raport al biroului de statistică Eurostat a arătat că în cazul alimentelor de bază însă, preţurile din România sunt cu 38% sub media ţărilor UE. Deoarece acestea sunt primele produse aşezate în coşul de consum, de unde şi numele de produse de bază, preţul este important pentru consumator, astfel că există o luptă acerbă între retaileri. La produse de răsfăţ precum ciocolata sau cafeaua, preţurile sunt apropiate de cele din vest, iar la haine sau cosmetice sunt aliniate.
Chiar dacă în creştere, puterea de cumpărare în România este printre cele mai mici din Europa, arată analiza GfK. Situaţia este asemănătoare celei din Ucraina, Bulgaria, Serbia, Bosnia – Herţegovina, Macedonia, Albania şi, partial, Turcia. „Regiunile ţării unde puterea de cumpărare înregistrează un mic salt faţă de restul ţării sunt: Bucureşti şi judeţele Cluj, Timiş, Arad, Alba, Sibiu, Braşov, Prahova, Argeş”. Direcţia viitoare pentru România este de creştere.

+0 -0

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie

banner promotionalbanner promotionalbanner promotional