leasing@afiparkbrasov.ro leasing@afiparkbrasov.ro

Curs BNR

1 EUR = 4.6541 RON

1 USD = 4.0032 RON

1 GBP = 5.2164 RON

1 XAU = 157.4017 RON

1 AED = 1.0899 RON

1 AUD = 2.9463 RON

1 BGN = 2.3796 RON

1 BRL = 1.0431 RON

1 CAD = 3.0232 RON

1 CHF = 4.0013 RON

1 CNY = 0.5958 RON

1 CZK = 0.1801 RON

1 DKK = 0.6244 RON

1 EGP = 0.2239 RON

1 HUF = 1.4367 RON

1 INR = 0.0584 RON

1 JPY = 3.5431 RON

1 KRW = 0.3534 RON

1 MDL = 0.2381 RON

1 MXN = 0.2113 RON

1 NOK = 0.4898 RON

1 NZD = 2.7069 RON

1 PLN = 1.0805 RON

1 RSD = 0.0394 RON

1 RUB = 0.0635 RON

1 SEK = 0.4519 RON

1 TRY = 0.8375 RON

1 UAH = 0.1521 RON

1 XDR = 5.6079 RON

1 ZAR = 0.3006 RON

Editia 6764 - 18 iul 14:23

„Trei fronturi” pentru Aeroport

Autor: Radu COLŢEA

Publicat la 28 martie 2018

Administraţia judeţeană a deschis „trei fronturi” de lucru în proiectul Aeroportului Internaţional Braşov, primul din România construit de la zero în ultimii 50 de ani. Până la jumătatea anului 2020, Consiliul Judeţean vrea să finalizeze investiţia

„Trei fronturi” pentru Aeroport

Preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian Veştea, l-a prezentat ieri, într-o conferinţă de presă, pe coordonatorul echipei de implementare a proiectului Aeroportului Internaţional Braşov, Alexandru Anghel, specialist în domeniul aeroportuar. Acesta a fost managerul proiectului de dezvoltarea şi modernizare a Aeroportului Internaţional Iaşi, care a presupus refacerea pistei, a căii de rulare, a platformei, a terminalului de pasageri, apoi a fost şi director al aeroportului. „Proiectul a fost implementat în termenul asumat de doi ani, respectiv perioada 2013 – 2015, fără a se depăşi bugetul. De altfel, la nivelul Comisiei Europene a fost considerat un proiect de succes. În ultimii doi ani a fost pe profit: 1,5 milioane euro în anul 2016 şi 2 milioane de euro în anul 2017”, a spus Anghel.
Despre venirea lui Alexandru Anghel, preşedintele Consiliului Judeţean Braşov a afirmat că „este o mană cerească. Aeroportul de la Braşov este primul care se construieşte în România după 50 de ani. Acum avem la Ghimbav o bucată de teren, o pistă şi multe speranţe. Este un proiect început în urmă cu mai mulţi ani, iar noi trebuie să îl ducem la bun sfârşit”. Acesta a precizat că Alexandru Anghel a fost angajat în cadrul cabinetului propriu al preşedintelui Consiliului Judeţean Braşov.

Investiţie, comercial, organizatoric
Coordonatorul echipei de implementare a proiectului Aeroportului Internaţional Braşov a prezentat ieri strategia de implementare a proiectului aeroportului, anunţând ca termen de deschidere a acestuia vara anului 2020. Pentru a se atinge acest obiectiv, el a precizat că va trebui acţionat, în paralel, pe trei planuri: investiţie, comercial, organizatoric, miza fiind ca după recepţia finală a lucrărilor, aeroportul să nu „stea în conservare” până la rezolvarea problemelor birocratice. 

Hârtiile sunt marea problemă
Aeroportul Braşov, a explicat Anghel, este, probabil, unul dintre cele mai complexe proiecte care se implementează acum în România: „În ţara noastră, nu s-a mai construit un aeroport «de la zero» din anii ’60 – ’70. Toate lucrările făcute de atunci au fost modernizări sau extinderi. Tot ce ţine de Consiliul Judeţean Braşov şi de experienţa noastră, vom face”, dar hârtiile sunt marea problemă”. Mai exact, el a amintit că „de cel mai mult timp va fi nevoie pentru obţinerea certificărilor, avizelor şi a celorlalte hârtii. În ceea ce priveşte lucrările cea mai mare perioadă, în jur de opt luni, ar fi necesară pentru realizarea terminalului de pasageri. În schimb, obţinerea certificărilor de care este nevoie pentru funcţionarea aeroportului este nevoie de aproximativ doi ani. În aceste condiţii, ne vom ocupa, în paralel, şi de investiţia propriu-zisă, şi de pregătirea documentaţiilor necesare funcţionării”, a explicat Anghel.
De altfel, acesta a detaliat paşii ce trebuie urmaţi pentru ca aeroportul să poată fi deschis.
Astfel, în ceea ce priveşte investiţiile, Alexandru Anghel a afirmat că „avem gata pista de aterizare-decolare şi este în curs de derulare procedura de achiziţie a lucrărilor la suprafeţele de mişcare şi a unei părţi a iluminatului. În cursul acestui an trebuie să realizăm documentaţia pentru celelalte obiective prevăzute în faza a treia de implementare a proiectului, printre care terminalul de pasageri sau clădirile suport, cum este cazul hangarelor, remizei PSI sau uzinei electrice. Noi ne-am propus să lansăm treptat licitaţiile, astfel încât, până la sfârşitul acestui an să finalizăm procedurile de achiziţie pentru aceste lucrări”. Tot în ceea ce priveşte investiţiile, coordonatorul echipei de implementare a proiectului aeroportului a amintit că vor trebui instalate şi echipamentele de securitate (scanere), sisteme de supraveghere video, de dirijare a traficului aerian şi va fi nevoie de elaborarea procedurilor de zbor.
„Noi asigurăm finanţarea, dar personalul va trebui asigurat de RA  Romatsa, care gestionează procedurile ce ţin de dirijarea procedurilor aeriene”, a mai spus Anghel.
În ceea ce priveşte componenta comercială, Anghel a afirmat că proiectul va trebui gândit astfel încât să fie «pe plus» încă de la primul zbor: „Va trebui realizat un studiu detaliat privind potenţialul zonei, a destinaţiilor cu potenţial, a companiilor aeriene, Totodată, trebuie să avem un plan de afaceri, să selectăm furnizorii de servicii - handling, combustibil, catering, dar şi să estimăm venituri aeronautice şi non-aeronautice. Ideea este ca până la deschierea aeroportului să avem deja operatorii aerieni şi să începem pe plus afacerea”.
Totodată, Alexandru Anghel a subliniat faptul că aeroportul în sine este un mic oraş, deoarece aici se regăsesc foarte multe entităţi şi companii care îşi desfăşoară activitatea. „Trebuie făcute protocoale cu toţi cei care îşi vor desfăşura activitatea şi stabili un mod de lucru. De exemplu, trebuie să avem un punct de frontieră pentru a funcţiona ca aeroport internaţional şi va trebui emisă o hotărâre de Guvern. În perioada următoare, activitatea noastră va fi focalizată pe lângă investiţie şi pe aceste aspecte, astfel ca atunci când deschidem aeroportul toate aceste instituţii să aibă personalul necesar şi procedurile puse la punct. Nu trebuie să avem sincope, să avem un exerciţiu de a colabora unii cu ceilalţi înainte. Trebui să identificăm punctele critice, să le cunoaştem, să reducem riscurile. Am transmis deja o adresă la Ministerul de Interne în vederea înfiinţării postului de frontieră, astfel ca să deruleze în timp şi ei procedurile. Lucrurile par simple la prima vedere, dar este nevoie de organizare şi determinare pentru a fi totul gata la termenul propus de noi. Este important să mergem în paralel cu toate aceste proceduri, respectiv cu partea de realizare a investiţiei, dar şi partea tehnică, astfel ca să se întâlnească toate în ziua deschiderii. Atunci când dăm drumul aeroportului, să avem primele curse, primele bilete vândute”, a subliniat coordonatorul proiectului aeroportului.

Braşovul va deveni „punct de frontieră”
Totodată, coordonatorul proiectului aeroportului a prezentat şi câteva măsuri ce trebuie luate în ceea ce priveşte partea de organizare. Astfel, acesta a precizat că va fi nevoie de certificarea aeroportului de către Autoritatea Aeronautică Română, procedură care poate dura doi ani, motiv pentru care demersurile în acest sens au fost deja începute. De asemenea, trebuie obţinute autorizaţiile şi avizele de funcţionare, dar şi certificarea terminalului de pasageri. „Tot până la deschiderea aeroportului avem de realizat şi de completat organigrama, iar personalul va trebui instruit. Totodată, va mai trebui să realizăm procedurile de zbor.  Nu în ultimul rând, trebuie să ţinem cont că aeroportul este «un mic oraş», în care vor funcţiona şi unele servicii speciale, cum este SRI, Vama sau Poliţia de Frontieră, iar cu toate aceste structuri trebuie încheiate protocoale. Apoi, având în vedere că vorbim de un aeroport internaţional, va trebui amenajat un punct de frontieră, iar în acest sens am transmis deja o adresă către Ministerul Afacerilor Interne, care să promoveze o Hotărâre de Guvern în acest sens. Tot pentru ca aeroportul să poată funcţiona, va trebui să fie menţionat în anumite publicaţii oficiale internaţionale”, a explicat Anghel.
Practic, acesta a precizat că „va trebui să ne coordonăm toate activităţile, astfel încât atunci când decidem deschiderea aeroportului, acesta să poată funcţiona să aibă toate certificatele, organigramă, proceduri şi să se poată cumpăra bilete de avion. Trebuie să avansăm simultan pe toate planurile, pentru că nu putem aştepta după finalizarea lucrărilor, încă doi sau trei ani, pentru a obţine toate documentele necesare funcţionării”.
Alexandru Anghel a amintit şi de faptul că va trebui luată în considerare şi legislaţia europeană privind ajutorul de stat, astfel că administraţia judeţeană va trebui să transmită o notificare către Comisia Europeană în care să se precizeze clar cum se va realiza administrarea aeroportului.

În luna mai va fi terminată evaluarea ofertelor pentru suprafeţele de mişcare
Preşedintele Consiliului Judeţean, Adrian Veştea, a declarat că, în ceea ce priveşte finanţarea lucrărilor, săptămâna viitoare se vor deschide ofertele instituţiilor bancare interesate să acorde administraţiei judeţene un credit de 200 de milioane de lei, din care 155 milioane de lei pentru aeroport. Această sumă se adaugă alocărilor din anii anteriori, având în vedere că din anul 2014 nu s-au mai efectuat lucrări. Practic, în cei trei ani de stagnare a lucrărilor, administraţia judeţeană a reglementat situaţia juridică a terenului, a refăcut documentaţiile tehnice, astfel încât, în acest an să se poată redeschide şantierul.
„În acest moment suntem în etapa de evaluare tehnică a celor 6 oferte depuse la licitaţia privind realizarea suprafeţelor de mişcare şi în 16 aprilie se va emite ultimul raport în acest sens. Va urma evaluarea financiară, obiectivul nostru fiind ca în luna mai să stabilim câştigătorul, urmând ca după trecerea termenului de depunere a contestaţiilor să semnăm şi contractul de lucrări”, a precizat Veştea.

Cu ce probleme s-a confruntat administraţia judeţeană în ultima perioadă
Pe de altă parte, preşedintele Consiliului Judeţean a declarat că în implementarea acestui proiect au apărut mai multe situaţii neprevăzute. „IPTANA, firma care a realizat studiul de fezabilitate, a intrat anul trecut în faliment. Ei ar fi trebuit să ne ofere toate clarificările legate de caietele de sarcini pentru lucrări, dar cum nu au mai făcut acest lucru, iar în Consiliul Judeţean nu avem specialişti în acest gen de proiecte, a trebuit să apelăm la consultanţi externi”, a exemplificat Veştea.

Pe la uşa primarului din Ghimbav
Reprezentantul Consiliului Judeţean a precizat că probleme au apărut şi „pe plan local”. Mai exact, administraţia judeţeană aşteaptă şi acum de la Primăria Ghimbav avizul de oportunitate necesar elaborării Planului Urbanistic Zonal. „Documentul a fost solicitat în luna noiembrie a anului trecut şi ar fi trebuit să fie emis în termen de 30 de zile. A trecut luna decembrie, am aşteptat să treacă şi luna ianuarie, apoi am depus o adresă la Prefectura Braşov, prin care am solicitat să se ia măsuri. De asemenea, ne-am adresat şi Primăriei Ghimbav, de unde nu s-a spus că avizul este redactat şi semnat de secretarul localităţii şi de arhitectul şef, dar a un spaţiu gol, unde mai era nevoie de o semnătură. Nu pot înţelege de ce un proiect important pentru tot judeţul este blocat. Probabil că ar trebui să luăm o parte dintre cetăţeni şi să ne ducem la Primăria Ghimbav, pentru a cere explicaţii”, a mai spus preşedintele Consiliului Judeţean Braşov.
„Acest aeroport este al tuturor braşovenilor, nu este aeroportul meu. Nu înţeleg de ce nu ni se eliberează acest studiu de oportunitate şi nu ştiu ce aş mai putea face, ţinând cont că am trimis adrese şi la Prefectură cu privire la acest lucru. Nu înţeleg de ce domnul primar nu semnează documentul, care a fost deja elaborat şi semnat de către arhitectul şi secretarul Primăriei. De exemplu, am fost invitaţi la Primăria Ghimbav, la o solicitare a domnului primar, pentru a discuta despre acest proiect al aeroportului, am mers toată conducerea CJ Braşov, dar la care el nu a venit. Noi ne-am prezentat disciplinat pentru a găsi o soluţie, dar el nu a venit. Sper să înţeleagă că aeroportul este un proiect al tuturor braşovenilor şi trebuie finalizat”, a mai explicat Adrian Veştea.



Ministerul Transporturilor a anunţat în ce condiţii ar putea fi obţinute fonduri europene pentru Aeroportul Braşov
Ministerul Transportului a transmis luni Prefecturii, Consiliului Judeţean, Primăriei şi parlamentarilor de Braşov răspunsul la memoriul prin care s-a solicitat includerea proiectului Aeroportului Braşov în Anexa Master Planului General de Transport al României.
În acest răspuns, secretarul de stat în ministerul Ministerul Transporturilor, Maria-Magdalena Grigore a amintit că „acest obiectiv de investiţie este menţionat în cadrul documentului strategic, în capitolul 7.2.17, unde se precizează faptul că dezvoltarea aeroportului Braşov este condiţionată de negocierea cu Comisia Europeană şi cu planificarea investiţiei în perioada de programare 2020 – 2030. În intervalul 2014 – 2020, autorităţile locale/judeţene din Braşov vor elabora strategia de dezvoltare a aeroportului Braşov conţinând ca indicatori de monitorizare: valoarea investiţiilor şi numărul de locuri de muncă create în acest interval. Indicatorii îndepliniţi sunt condiţie pentru obţinerea finanţării în 2020 – 2030”.
De asemenea, prin acest document Ministerul Transporturilor le recomandă iniţiatorilor demersului privind includerea aeroportului în Master Plan să organizeze o întâlnire de lucru cu „reprezentanţi ai Comisiei Europene, respectiv ai Ministerului Transporturilor, în vederea iniţierii unor discuţii legate de posibilitatea includerii proiectului de investiţii Construcţia Aeroportului Internaţional Ghimbav-Braşov în lista priorităţilor identificate în Master Planul General de Transport”.

Comentarii

ION

2018-03-28 20:16:15


primar DIN TELEORMAN .trimis la reciclare an alba la TELEAC unde au asfaltat si printre dealuri GHIMBAVUL NARE NICI O STRATEGIE NU AU MATERIE CENUSIE an cheltuirea banilor europeni puteau sa faca un trafic sub-teran ca an Rasnov?NIMIC-nimic este si persoana--PRIMAR--Vin oameni sa-i bage bani an buget si el lipseste. -marlan putea sa -i sune.

Lazar

2018-03-28 16:58:22


D-le Anghel, sa speram ca determinarea Dvs. va face posibil decolarea Brasovului in 2020.

Raoke

2018-03-28 16:36:25


Nu l-au făcut până acum, n-o să-l facă nici de acum încolo. Cine să-l facă?

Brașoveanul apulitic

2018-03-28 15:05:23


Prima aeronavă va decola de pe aeroportul Ghimbav când va zbura porcul.

Brancoveanu

2018-03-28 08:07:32


Consider ca este urgenta nr.1 pentru investitori dar si pentru dezvoltare turistica.Nu pot sa cred ca in anul 2020 va decola avioane civile de pe aeroportul respectiv.

Cristian

2018-03-28 06:23:04


Primaria Ghimbav are cel mai mult de castigat de pe urma Aeroportului si este inexplicabil dece duraza atat de mult deja peste 4 luni probabil Primarul si angajati dorm inca somnul ierni HIBERNAREA.

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie

  • Mişa, noul şef

    Surse guvernamentale anunţă că miercuri dimineaţă va fi numit prin ordin de ministru ca şef ANAF, Ionuţ Mişa, fostul ministru de Finanţe. Este o decizie a lui Eugen Teodorovici, actualul ministru[...]

    2018-03-28 citeste mai mult
  • Altă lege pentru rege

    Preşedintele Camerei Deputaţilor, Liviu Dragnea, a declarat, marţi, că va depune un nou proiect de lege privind Casa Regală. „S-a realizat un nou proiect de lege împreună cu dumnealor[...]

    2018-03-28 citeste mai mult
  • Program până la 3

    Eugen Teodorovici a vorbit marţi seară despre activitatea sa ca ministru al Finanţelor Publice. El a recunoscut, la Antena 3, că „de obicei” se culcă „la 3 dimineaţa”, ţinându-i[...]

    2018-03-28 citeste mai mult
  • S-a mărit plafonul pentru medicamente compensate

    Plafonul veniturilor până la care pensionarii pot beneficia de medicamente compensate va fi majorat cu 10%, de la 900 de lei la 990 de lei, a anunţat marţi premierul Viorica Dăncilă. Măsura[...]

    2018-07-18 citeste mai mult
  • Convocată la Cotroceni

    Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Nelu Barbu, a confirmat că miercuri va avea loc o întâlnire între premierul Viorica Dăncilă şi preşedintele Klaus Iohannis. „Nu[...]

    2018-07-18 citeste mai mult
banner promotionalbanner promotional