Curs BNR
1 EUR = 4.9762 RON
1 USD = 4.6699 RON
1 GBP = 5.7698 RON
1 XAU = 344.5697 RON
1 AED = 1.2715 RON
1 AUD = 3.0092 RON
1 BGN = 2.5443 RON
1 BRL = 0.9039 RON
1 CAD = 3.4052 RON
1 CHF = 5.1198 RON
1 CNY = 0.6444 RON
1 CZK = 0.1969 RON
1 DKK = 0.6670 RON
1 EGP = 0.0971 RON
1 HUF = 1.2629 RON
1 INR = 0.0560 RON
1 JPY = 3.0160 RON
1 KRW = 0.3388 RON
1 MDL = 0.2600 RON
1 MXN = 0.2728 RON
1 NOK = 0.4241 RON
1 NZD = 2.7564 RON
1 PLN = 1.1508 RON
1 RSD = 0.0425 RON
1 RUB = 0.0500 RON
1 SEK = 0.4286 RON
1 TRY = 0.1435 RON
1 UAH = 0.1180 RON
1 XDR = 6.1406 RON
1 ZAR = 0.2425 RON
Publicat la 31 octombrie 2018
Regizorul italian Matteo Mazzoni pune în scenă o piesă pe care multă vreme a considerat-o „blestemată”
Cea de-a XVI-a ediţie a Festivalului de Operă, Operetă şi Balet se încheie în acest week-end, cu o premieră prezentată în două seri consecutive, cu două distribuţii diferite şi invitaţi speciali, conform tradiţiei. În acest an, premiera aleasă este „Rigoletto”, de G. Verdi, spectacol care există deja în repertoriul Operei Braşov, dar care acum beneficiază de noi costume, noi decoruri şi o nouă regie, pe care îşi pune semnătura un italian, Matteo Mazzoni.
Noul „Rigoletto” va fi prezentat vineri, 2 noiembrie, dar şi sâmbătă, 3 noiembrie, de la ora 18.30, în Sala Operei. Preţul biletelor este de 40 şi 50 de lei, iar reprezentanţii Operei atrag atenţia că pentru aceste spectacole mai sunt foarte puţine bilete disponibile.
Noua montare de la Opera Braşov îi aparţine regizorului italian Matteo Mazzoni, cel care a mai pus în scenă aici, în 2013, „Tosca”, de G. Puccini. Cu acest „Rigoletto” actual, instituţia braşoveană are în repertoriu doar producţii noi, de după anul 2000.
Pentru regizoul italian, Rigoletto este o provocare, şi nu doar din cauza operei în sine, ci din cauza poveştii sale personale cu această operă. „Când eram tânăr, mergeam să iau nişte partituri pentru «Rigoletto», dar am avut un accident de motocicletă şi am fost foarte aproape să mor. Niciodată n-am mai făcut această operă, pe care am considerat-o blestemată pentru mine. Am aşteptat aproape 20 de ani înainte de a face Rigoletto şi mă bucur că am această ocazie aici, la Braşov”, a povestit Matteo Mazzoni.
El a mai dezvăluit şi câteva dintre subterfugiile la care a apelat ca regizor: recrearea atmosferei tipic italiene a unei străzi de Ev Mediu din oraşul Mantova, cu natura şi clădirile specifice, reproducerea picturii „Căderea Titanilor” a discipolului lui Michelangelo, Giulio Romano, apelarea la tehnici moderne cum ar fi bodypainting-ul – realizat de Giusy Campolungo (campioană europeană şi vicecampioană mondială la bodypainting) şi Lucia Postacchini din Italia, dar şi prin introducerea unui personaj surpriză. Scenografia şi costumele au fost create de Rodica Garştea, care a avut o misiune dificilă pentru faptul că decorurile se schimbă des pe parcursul desfăşurării acţiunii. Conducerea muzicală a celor două reprezentaţii ale premierei îi aparţine maestrului Traian Ichim.
Succes extraordinar chiar de la prima reprezentaţie
„Rigoletto”, alături de „Il Trovatore” şi „Traviata”, face parte dintr-o trilogie pe care Verdi a compus-o într-o perioadă extrem de scurtă – doi ani (1851 – 1853) – având în vedere monumentalismul acestor opere.
Premiera mondială a lucrării a avut loc pe 11 martie 1851, la Teatrul „La Fenice” din Veneţia, bucurându-se de un succes extraordinar chiar de la prima reprezentaţie. Deşi Verdi a ţinut să fie secretă pe toată perioada repetiţiilor, celebra arie „La donna è mobile”, din actul al treilea, a fost cântată, în acea seară, de patru ori, la cererea publicului!
Povestea tragică se centrează pe licenţiosul duce de Mantova, pe Rigoletto şi pe frumoasa fiică a lui Rigoletto, Gilda. Titlul original al operei, „La maledizione” (Blestemul), se referă la blestemul adresat Ducelui şi lui Rigoletto de către un curtean a cărui fiică a fost sedusă de duce, cu încurajarea lui Rigoletto. Blestemul are loc când Gilda se îndrăgosteşte de duce şi îşi sacrifică viaţa pentru a o salva pe a acestuia de asasinii angajaţi de tatăl ei.
2 noiembrie 2018:
Lucian Petrean (Opera Naţională Bucureşti) - Rigoletto
Nicoleta Chirilă – Gilda
Liviu Iftene - Ducele de Mantova
Petru Burcă (Opera Naţională Română Cluj-Napoca) - Sparafucile
Gabriela Hazarian - Maddalena
Sonia Hazarian - Giovanna
Marian Reşte - Contele de Monterone
Nicolae Zaharia - Marullo
Dan Ionescu - Borsa
Lorand Cristian - Contele de Ceprano
Anca Panait - Contesa de Ceprano
Mihaela Marele - Pajul
3 noiembrie 2018:
Fülöp Marton (Opera Maghiară Cluj-Napoca) – Rigoletto
Fülöp-Gergely Tímea (Opera Maghiară Cluj-Napoca) - Gilda
Mihai Irimia - Ducele de Mantova
Dan Popescu - Sparafucile
Asineta Răducan - Maddalena
Cristina Roşu - Giovanna
Ştefan Schuller - Contele de Monterone
Paul Tomescu - Marullo
Cristian Dicu - Borsa
Marian Reşte - Contele de Ceprano
Simona Manole - Contesa de Ceprano
Alina Ichim - Pajul
nu este nici un comentariu
Corturile de campanie şi banner-ele şefei AUR Braşov au fost vandalizate, bănuiţi fiind Gabriela Urse şi Eduard Bălăşcan
2024-04-23 citeste mai multBraşoveanul Iuliu Bodola, al treilea golgeter al României după Hagi şi Mutu, ar fi colaborat cu naziştii unguri
2024-04-22 citeste mai multPentru o treime dintre români, cea mai importantă sursă de îngrijorare o reprezintă posibilitatea unui conflict/război în care să fie implicată România, pe locul al doilea[...]
2024-04-23 citeste mai multUnul dintre criteriile importante pe care persoanele care caută să închirieze sau să cumpere un apartament îl iau în considerare este siguranţa. Aceasta este dată inclusiv de cât[...]
2024-04-24 citeste mai multUn proiect de lege controversat a ajuns pe masa senatorilor, după ce a fost adoptat tacit în Camera Deputaţilor. Deşi există suspiciuni că documentul ar permite filarea cetăţenilor fără[...]
2024-04-23 citeste mai mult
Adaugă un comentariu