Curs BNR

1 EUR = 4.9765 RON

1 USD = 4.6373 RON

1 GBP = 5.8018 RON

1 XAU = 350.3208 RON

1 AED = 1.2626 RON

1 AUD = 3.0320 RON

1 BGN = 2.5444 RON

1 BRL = 0.8988 RON

1 CAD = 3.3966 RON

1 CHF = 5.0832 RON

1 CNY = 0.6399 RON

1 CZK = 0.1978 RON

1 DKK = 0.6673 RON

1 EGP = 0.0968 RON

1 HUF = 1.2662 RON

1 INR = 0.0556 RON

1 JPY = 2.9616 RON

1 KRW = 0.3369 RON

1 MDL = 0.2597 RON

1 MXN = 0.2686 RON

1 NOK = 0.4220 RON

1 NZD = 2.7605 RON

1 PLN = 1.1498 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0504 RON

1 SEK = 0.4261 RON

1 TRY = 0.1428 RON

1 UAH = 0.1171 RON

1 XDR = 6.1121 RON

1 ZAR = 0.2442 RON

Editia 8171 - 26 apr 17:20

A3, Braşov - Comarnic: a 5-a oară… privată

Autor: Marius BOERIU

Publicat la 22 martie 2024

A3, Braşov - Comarnic: a 5-a oară… privată

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat că Autostrada Comarnic-Braşov s-ar putea face în parteneriat public-privat (PPP), iar pe această autostradă va exista taxă de trecere. „Există o listă de proiecte, toate eligibile pe programe europene, toate, doar că n-ajung banii europeni. Care se termină vor avea finanţare. Dacă se termină mai repede Paşcani-Suceava sau Paşcani-Siret, din acea sumă din banii europeni acea sumă va fi decontată. Toate aceste lucruri te duc până la 40 de miliarde, oricât am face noi, maxim. Diferenţa ca să ajungi la acea reţea decentă e de încă 30 de miliarde. Pentru aceste 30 de miliarde, poate Craiova – Severin – Caransebeş – Lugoj va fi pe PPP”, a declarat ministrul Transporturilor la Digi 24. „Comarnic–Braşov, (PPP, n.r.) poate fi o soluţie. Dacă lucrurile vor înainta foarte repede, am dat exemplu sectorul de la Codlea, dacă semnăm anul acesta, şi vom semna anul acesta contractul, va fi pe bani europeni, nu va fi pe PPP”, a adăugat Sorin Grindeanu.
Întrebat dacă autostrada Comarnic-Braşov va fi cu taxă de acces în cazul în care va fi realizată prin PPP, ministrul a răspuns: „Aproape sigur da. Scuzaţi-mă, am mers cu toţii în Europa. În momentul în care vom ajunge totuşi la un sistem cât de cât decent de autostrăzi în România, eu cred că va exista un sistem de vinietă, de taxe. Aţi mers undeva în Europa şi n-aţi plătit, în afară de Germania? (…) Aţi mers în Italia? Plăteşti când ai urcat şi când cobori. Peste tot, în afară de Germania, peste tot în Europa se plăteşte, în Ungaria, în Austria, peste tot”.
Varianta PPP pentru A3, tronsonul Braşov – Comarnic, a mai eşuat de 4 ori în ultimii 20 ani. Ultima oară în 2020.


CRONOLOGIA EŞECURILOR  
2004  
Guvernul Năstase semnează cu francezii de la Vinci contractul pentru construirea celor 36 de kilometri de autostradă între Comarnic şi Predeal în PPP.

2007
Guvernul Tăriceanu modifică legea parteneriatului public-privat şi tronsonul Comarnic - Braşov este propus spre realizare în sistem de concesiune.

2010
Guvernul Boc semnează un contract de concesiune cu francezii de la Vinci şi grecii de la Aktor. Trei luni mai târziu, consorţiul Vinci-Aktor denunţă unilateral contractul fără a plăti penalizări.

2014
Guvernul Ponta negociază cu Vinci, austriecii de la Strabag şi grecii de la Aktor pentru un contract de 8,5 mld. euro, urmând ca lucrările la acest tronson să se finalizeze în 4 ani.

2015
Statul anulează procedura, motivând că nu şi-ar fi putut respecta angajamentele faţă de Comisia Europeană şi FMI privind indicatorii macroeconomici (deficit bugetar şi datorie publică).

2017
Ministrul Răzvan Cuc semnează cu Alpenside contractul pentru proiecţia şi execuţia lotului 5 din autostrada Comarnic - Braşov, adică sectorul Râşnov - Cristian.

2019
Guvernul Dăncilă anunţă că reunţă la metoda parteneriatului public-privat şi declară că tronsonul Comarnic -Braşov va fi construit din fonduri publice.

2020
Ionel Dancă, şeful cancelariei premierului Orban, propune în şedinţa de guvern anularea procedurilor de contractare a investiţiilor în parteneriat public-privat, inclusiv pentru construcţia A3 Comarnic - Braşov.

2021
CNAIR a semnat în luna februarie cu Consitrans SRL contractul de circa 16,5 milioane de lei pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate (realizat ultima oară în 2006). Termen, 46 de luni.
Prima valoare comunicată a fost de 8 miliarde euro, de la Guvern s-a declarat că e prea scumpă. S-a cerut reproiectarea, inclusiv cu modificări de traseu, pentru 4 miliarde de euro.
 

Comentarii

'Gigi'

2024-03-22 23:28:27


'Da d-nul Brasoveanul are dreptate. Atata timp cat prin capitala Romaniei va curge Dambovita nimic nu se va lega in tara aceasta. Daca azi d-nul Grindeanu s-a sculat cu tartita la rasarit asa a vorbit. Maine daca se scoala pe partea cealalta gandeste invers. Numai politicieni care stiu sa faca gargara , nici o picatura de sange in instalatie! Talentatul domn Grindeanu cand vrea sa-si dea importanta isi da ochii peste cap ca o prima dona.'

'Willy'

2024-03-22 10:01:52


'Bravo @Brasovene!'

'Gladiatorul'

2024-03-22 08:59:46


'Sunt mai multe tari in care nu se plateste taxa de autostrada, dar ce pretenti sa ai de la dl. Grindeanu...primul ministru din istorie care a fost dat cu o motiune de cenzura de catre propriul partid:)\nCu sau fara plata macar faceti-o pana la urma de de gargara ieftina numai pentru a creste traficul ziarelor si portalurilor tabloide ne-am saturat...'

'Willy'

2024-03-22 03:08:24


'Hotii dracului!'

'Brașoveanul '

2024-03-22 02:20:21


'Până la urmă conducerea de la București ne face un serviciu prin sabotarea acestui proiect: de abia nu o să aibă miticii infrastructura pe care să ne inunde mai-dihai cu mizeria lor. Plus că ne va fi mult mai ușor să tragem inevitabila graniță ce va să vie de la Predeal începând, poate de data aceasta cu beton armat și sârmă ghimpată și musai fără nici o poartă. Orientul cu orientul, occidentul cu occidentul.'

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie