Curs BNR

1 EUR = 4.9763 RON

1 USD = 4.6625 RON

1 GBP = 5.8158 RON

1 XAU = 356.8680 RON

1 AED = 1.2695 RON

1 AUD = 3.0043 RON

1 BGN = 2.5443 RON

1 BRL = 0.8909 RON

1 CAD = 3.3895 RON

1 CHF = 5.1291 RON

1 CNY = 0.6441 RON

1 CZK = 0.1968 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0960 RON

1 HUF = 1.2637 RON

1 INR = 0.0558 RON

1 JPY = 3.0201 RON

1 KRW = 0.3392 RON

1 MDL = 0.2616 RON

1 MXN = 0.2750 RON

1 NOK = 0.4235 RON

1 NZD = 2.7635 RON

1 PLN = 1.1489 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0495 RON

1 SEK = 0.4281 RON

1 TRY = 0.1436 RON

1 UAH = 0.1177 RON

1 XDR = 6.1402 RON

1 ZAR = 0.2449 RON

Editia 8166 - 19 apr 20:42

Acţionarii IAR Ghimbav au aprobat suplimentarea terenului pentru proiectul SuperPuma MK1

Autor: Ovidiu VRÂNCEANU

Publicat la 25 noiembrie 2014

Francezii promit comenzi de până în 220.000 de ore de manoperă/an pentru firma ghimbăşană, aceasta urmând să devină furnizor principal pentru elicopterul Super Puma MK1 care va fi produs de o companie a concernului aeronautic pe o linie de fabricaţie care fi amplasată chiar pe terenul fabricii braşovene de elicoptere.

Acţionarii IAR Ghimbav au aprobat suplimentarea terenului pentru proiectul SuperPuma MK1
Acţionarii companiei IAR Ghimbav au aprobat, ieri, propunerea administratorilor societăţii de suplimentare a terenului ce va fi cedat prin contract de superficie companiei Vadstena SRL (membră a grupului Airbus Helicopters), cea care urmează să construiască o hală industrială în suprafaţă de 8.550 de metri pătraţi, destinată proiectului pentru producerea elicopterelor de tip SuperPuma MK1 în România. Astfel, după ce iniţial se solicitase o suprafaţă de 15.000 de metri pătraţi pentru acest proiect, aceasta a fost suplimentată cu un teren adiacent de 12.000 de metri pătraţi.
Terenul va fi pus la dispoziţia Vadstena pe durata derulării proiectului privind producerea elicopterelor de tip SuperPuma MK1 în România, dar nu mai mult de 99 de ani, în timp ce preţul trebuie să fie cel puţin egal cu cel stabilit de o firmă autorizată de evaluare. Contractul referitor la teren nu va putea fi transferat unui terţ decât cu acordul IAR. În plus, Vadstena trebuie să achite taxele şi impozitele locale pentru teren şi clădiri.
Contractul pentru terenul de 27.000 de metri pătraţi va intra în vigoare numai după luarea deciziei privind implementarea acestui proiect pe platforma IAR şi după scoaterea terenului vizat din inventarul capacităţilor de apărare ale IAR, se arată în raport. De asemenea, în urma solicitării companiei Airbus Helicopters ca acest contract de superficie să fie novat către o companie imobiliară, acţionarii au decis ca acest lucru să se poată realiza doar cu acordul companiei braşovene. 
 
Investiţie în trei etape 
Investiţia se va derula în trei etape. În primele două etape este avută în vedere „varianta civilă a elicopterului Super Puma MK1, caz în care autoritatea de proiectare şi a asigurare a aeronavigabilităţii va fi în sarcina Airbus Helicopters, industrializarea elicopterului se va face în România, prin deschiderea unei linii de asamblare finală, care să permită existenţa pe flux a unor elicoptere în diverse faze pentru a permite livrarea de elicoptere la termene scurte”. Vadstena SRL va fi responsabilă cu contractarea directă a motoarelor, trenului de aterizare, structurii, cablajelor etc, direct de la furnizori. Susţinerea post-livrare şi service-ul elicopterelor vor fi asigurate pentru flota existentă de către Airbus Helicopters, iar pentru viitorii clienţi de către Vadstena SRL.
În etapa a doua se mai are în vedere şi varianta militară a elicopterului, precum şi o variantă alungită a modelului C1e, precum şi creşterea numărului de componente ce vor fi cumpărate din România. „În etapa a treia de dezvoltare a proiectului se are în vedere ca, pentru aceste modele, autoritatea de proiectare şi de asigurare a aeronavigabilităţii să fie în sarcina Vadstena SRL, iar elicopterul civil să obţină un Certificat de Tip Românesc. Din punct de vedere al industrializării, se are în vedere creşterea numărului de componente asigurate local, structura elicopterului rămânând a fi fabricată la TAI Turcia. Susţinerea post-livrare şi service-ul pentru flota mondială de elicoptere MK1 vor fi asigurate de către Vadstena SRL”, se mai arată în documentul supus aprobării acţionarilor IAR.
Potrivit planurilor aprobate de Airbus Helicopters, în perioada următoare va începe pregătirea dezvoltării pregătirii de fabricaţie a modelului C1e, şcolarizarea personalului şi construirea clădirilor, astfel încât în 2017 să iasă de pe linia de fabricaţie primul elicopter civil de tip C1e, urmată în 2018 de ieşirea de pe linia de fabricaţie a primului elicopter de tip militar, plus forma alungită a acestuia. Proiectul mai prevede ca din 2019 să fie vândute elicoptere de acest tip produse doar în România.
 
IAR Ghimbav trebuie să investească 11 milioane de euro
Pentru IAR Ghimbav deschiderea liniei de fabricaţie a Airbus Helicopters la Braşov va reprezenta posibilitatea unei colaborări importante. Printre acestea se numără „fabricarea din prima zi a unor componente de structură (circa 2.000 de ore de manoperă pe elicopter), cu condiţia ca IAR să îşi execute, cu costuri proprii, pregătirea de fabricaţie aferentă componentelor respective (se estimează o valoare a investiţiei de circa un milion de euro), fabricarea în termen mediu a fuselajului acestui tip de elicopter, cu condiţia obţinerii de către Airbus Helicopters a acordului TAI Turcia (aceasta deţine în prezent drepturile exclusive de a fabrica fuselajul şi alte câteva subansamble). Acest lucru ar presupune din partea IAR Ghimbav o investiţie de 10 milioane de euro în pregătirea de fabricaţie/şcolarizare/asistenţă tehnică”, se mai arată în document. De asemenea, IAR ar putea produce şi cablajele electrice, cu condiţia reducerii cu cel puţin 10% a costurilor nerecurente comparativ cu Labinal Maroc.
Acţionarii IAR Ghimbav vor trebui să îşi dea acordul cu privire la folosirea profitului Eurocopter România rămas nerepartizat în ultimii ani, din care 35,8 milioane de lei doar la nivelul anului 2013, în vederea achiziţiei de acţiuni la societatea Vadstena SRL. IAR Ghimbav deţine 49% din titlurile societăţii Eurcopter România. De asemenea, acţionarii trebuie să îşi dea acordul cu privire la cedarea în superficie a terenului de 15.000 de metri pătraţi, pe o durată de 99 de ani, la un preţ de 10,83 euro/metrul pătrat.
 
Vadstena, societate pre-evaluată la 37 - 60 de milioane de euro
Eurocopter România a reuşit în 2012 să obţină un profit de 32,83 milioane de lei, iar în 2013 valoarea profitului net a ajuns la 7,44 milioane de lei. Propunerea avansată de acţionarul majoritar al Eurocopter România este ca profitul cumulat rămas nerepartizat să fie utilizat pentru achiziţia de părţi sociale la Vadstena SRL. 
Având în vedere că pre-evaluarea reprezentanţilor Airbus Helicopters pentru Vadstena SRL se ridică la 37 - 60 de milioane de euro, în cazul unei participări cu aproximativ 8 milioane de euro la capitalul noii societăţi se vor obţine între 10 şi 25% din acţiuni pentru compania Eurocopter România.
Administratorii IAR Ghimbav consideră că acţionarii ar trebui să fie de acord cu propunerile Airbus Helicopters în condiţiile în care se va obţine un angajament ferm din partea concernului aeronautic de implicare substanţială a fabricii braşovene în fabricarea de serie a unor componente ale elicopterului Super Puma MK1, de genul instalaţiilor electrice şi fuselajului care să conducă, pe termen mediu, la transferarea unor activităţi însumând 140.000 - 220.000 de ore de manoperă/an, sau, în cazul în care acest lucru nu este posibil, la transferarea unor lucrări pentru alte tipuri de elicoptere, până la atingerea volumului de manoperă menţionat anterior.
„Aceste comenzi, pe lângă faptul că vor constitui activitatea viitoare de bază a societăţii în momentul în care elicopterele IAR 316B Alouette III şi IAR 330 Puma vor ieşi din exploatare, vor constitui şi o sursă de profit şi, pe cale de consecinţă, o sursă de dividende pentru acţionarii IAR Ghimbav”, se arată în documentul supus votului acţionarilor.
+0 -0

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie