Curs BNR

1 EUR = 4.9762 RON

1 USD = 4.6699 RON

1 GBP = 5.7698 RON

1 XAU = 344.5697 RON

1 AED = 1.2715 RON

1 AUD = 3.0092 RON

1 BGN = 2.5443 RON

1 BRL = 0.9039 RON

1 CAD = 3.4052 RON

1 CHF = 5.1198 RON

1 CNY = 0.6444 RON

1 CZK = 0.1969 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0971 RON

1 HUF = 1.2629 RON

1 INR = 0.0560 RON

1 JPY = 3.0160 RON

1 KRW = 0.3388 RON

1 MDL = 0.2600 RON

1 MXN = 0.2728 RON

1 NOK = 0.4241 RON

1 NZD = 2.7564 RON

1 PLN = 1.1508 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0500 RON

1 SEK = 0.4286 RON

1 TRY = 0.1435 RON

1 UAH = 0.1180 RON

1 XDR = 6.1406 RON

1 ZAR = 0.2425 RON

Editia 8170 - 25 apr 10:13

Arafat, luat la ochi şi de salvamontiştii braşoveni

Autor: Sorin ŢÎRCĂ

Publicat la 02 sepembrie 2016

Scandalul „pilotul erou din Piatra Craiului” capătă conotaţii de conspiraţie politică, pe miza privatizării SMURD-ului.

Arafat, luat la ochi şi de salvamontiştii braşoveni
După ce preşedintele PSD, Liviu Dragnea, i-a luat apărarea lui Constantin Apăvăloaie, pilotul care a salvat viaţa unei turiste căzute într-o zonă extrem de dificilă din Munţii Piatra Craiului, salvamontiştii de la Zărneşti fac şi ei dezvăluiri uluitoare cu privire la activitatea ISU şi la Raed Arafat. Salvamontist din 2000, Ciprian Lolu (foto stânga) este cunoscut şi pentru performanţele sale sportive din Munţii Alpi, unde a făcut cinste României în competiţiile destinate salvamontiştilor. 
Lolu prezintă mai întâi condiţiile din timpul acţiunii de salvare a turistei. „În primul rînd, în ipoteza accidentului avem condiţiile ideale de a vedea o misiune de salvare fără complicaţii: încă din secunda 1 de după accident avem în ecuaţie un salvator montan care a putut evalua situaţia din punct de vedere al terenului, localizarea exactă a accidentului şi, nu în ultimul rând, asigurarea zonei, aşa cum am învăţat cu mulţi ani în urmă la şcolile salvamont. Apoi am un cadru medical autorizat, reprezentat printr-un medic ortoped care a făcut o evaluare primară medicală foarte exactă şi care a rămas în tot acest interval de timp alături de victimă. Mai mult, comunicarea lor cu salvamontistul şi, evident, toate detaliile despre accident au fost realizate după acel apel prin 112 prin staţie emisie recepţie. Mă gândesc cu o mare dezamăgire ce s-ar fi întâmplat dacă toate aceste condiţii de-a dreptul ideale, completate cu buletinul meteo care a fost favorabil oricărei idei de salvare montană nu ar fi existat”, explică Lolu. 
 
Reproşuri la adresa statului
Primul reproş făcut de Lolu celor de la ISU este faptul că nu au efectuat nici măcar un antrenament în Munţii Piatra Craiului. „În fond cum putem că avem o salvare montană coordonată de ISU când reprezentanţii ISU nu au făcut vreodată vreo simulare de salvare montană în Piatra Craiului...? Cum putem vorbi aceeaşi limbă când vine vorba de salvare montană, când ei sunt în birou, iar noi, salvatorii montani, suntem cei din teren...? Cum putem avea sprijinul celor de la ISU când ei nu au fost vreodată în acest masiv...? Să îi văd eu că vin să vadă terenul, să înţeleagă că aici se află pe un teren necunoscut, mai mult să aibă cel puţin o întâlnire cu acei pioni ai muntelui? Deci despre ce vorbim în fond? Dacă aş trage un bilanţ al tuturor acţiunilor de salvare montană din Piatra Craiului, eu unul nu am văzut vreodată vreun reprezentant ISU, ci doar telefoane al căror sens nu l-am înţeles, sincer vorbind ...”, adaugă alpinistul.
 
Misiunea SMURD, sortită eşecului
După ce analizează întreaga situaţie din punctul de vedere al unui profesionist, Ciprian Lolu trage o singură concluzie: misiunea celor de la ISU era sortită eşecului. „Concluziile sunt simple, întrebările multe... În primul rând, acest sistem «Situaţii de urgenţă» în care înglobezi pionii de salvatori montani, apoi cei cu tastele de la birouri şi implicarea unui SMURD care clar nu este pregătit pentru o misiune de salvare montană nu poate funcţiona aşa din pocnitul degetelor sau din marile decizii ale d-ului Arafat. Nu poţi îngloba ceva pentru o misiune perfectă fără nici cea mai mică intenţie de a executa în de-a lungul timpului un exerciţiu de simulare. E ca şi cum echipa Salvamont Zărneşti merge la o acţiune cu aspiranţi care merg prima dată pe munte... Clar misiunea aceea va fi un eşec. Sper să fiu înţeles şi cred că ar trebui să reflectăm constructiv la aceste erori date de orgoliile celor cu puterea în mână, mai ales că avem viaţa unui om în balanţa acestor decizii. Am tot respectul pentru d-ul Arafat, pentru ce a făcut pentru SMURD şi evident acelaşi respect pentru SMURD, dar clar domeniul de activitate nu se află aici, pe acest masiv care se numeşte Piatra Craiului. Nu poţi tu, pilot pe SMURD, să vii să declari că nu ai putut ajunge la crevasă. Clar, pilotul nu cunoaşte termenii elementari ai reliefului montan... Aş avea o mică întrebare: să se dea un singur exemplu când elicopterul roşu smurd a reuşit o misiune de salvare în Piatra Craiului... Niciodată!... Delicat, nu?”, a încheiat salvamontistul zărneştean în postarea de pe reţeaua de socializare. 
 
Raed Arafat şi liberalizarea sistemului de urgenţă: Dărâmăm tot ce s-a construit
Cazul „Pilotul erou sau inconştient” a fost dezbătut pe larg în cadrul emisiunii „Sinteza Zilei” de la Antena 3, miercuri seara, invitat în platou fiind secretarul de stat Raed Arafat.
Potrivit acestuia, toate atacurile din ultima perioadă asupra SMURD-ului au şi un alt substrat, „privatizarea” sistemului de urgenţă. Arafat chiar l-a acuzat pe pilotul elicopterului privat, Constantin Apăvăloaie (care este şi patronul firmei care deţine aparatul de zbor, SC Cobrex Helicopteres SRL Braşov), că i-ar fi cerut bani femeii căzute în prăpastie. 
„Nu am cerut bani la nimeni”, l-a contrazis Apăvăloaie, în direct. Pilotul a mai susţinut că intervenţia nu a fost una riscantă pentru el şi echipă, deşi elicopterul a mers cu spatele în munţi, motivând miile de ore de zbor pe care le are la activ. „Nu a fost pentru mine o intervenţie riscantă. Eu aşa am considerat că trebuie să fac, nu am pus în pericol viaţa echipajului. (...) Copilotul este colegul meu şi are şi el mii de ore de zbor”, a mai spus pilotul. Potrivit acestuia, reticenţa celor de la SMURD ar ţine şi de restricţiile pe care le impune sistemul din care fac parte.
Punctual, pe sistemul de intervenţii de urgenţă în zona montană, Arafat a arătat că se doreşte de mult o liberalizare, lucru în care Apăvăloaie nu l-a contrazis pe secretarul de stat, provocându-l chiar la o dezbatere pe subiect. Discuţia nu a mai continuat, „nu e acum momentul, nu aceasta este tema emisiunii, cu altă ocazie”, i-a răspuns Arafat.
Secretarul de stat a ţinut însă să puncteze un lucru: privaţii nu au ce căuta în sistemul de urgenţă, experienţele similare ale altor state, precum Franţa, Elveţia, confirmând acest lucru.
„Cazul din Piatra Craiului: aici discuţia e mult mai complexă. Este vorba despre forţarea limitei, trecerea peste o anumită limită de a risca. Dacă cineva e foarte bun, a făcut o treabă bună, putem să chemăm şi altădată, nu e nicio problemă, că aici se poate colabora fără să schimbi legislaţia, că legislaţia actuală îmi permite şi fără să deschid poarta complet pentru treaba asta. Totuşi în Piatra Craiului a fost o situaţie care ne face să ne gândim foarte serios. Am discutat şi cu colegi de afară acest lucru. Ce dorim? E un singur om, care are o anumită experienţă care astăzi este, mâine se pensionează, nu mai poate să zboare, nu mai este. Pot construi un sistem doar pe această bază? Nu!
Noi încercăm să creăm un sistem pe care alţii l-au construit în ani buni. Noi am început să creăm pe plan naţional din 2007 – atunci am început. Cursuri, pregătiri, tot. Ideea creării acestui sistem: când îţi vin aceste cazuri punctuale, da, pentru moment a fost ok, a reuşit intervenţia, dar nu înseamnă că pilotul SMURD care a abandonat misiunea e mai puţin pregătit sau e mai slab. Acolo a avut limitele instituţionale care spun clar: până aici te lăsăm să rişti.
Sectorul privat, care e un pilot singur pe elicopterul lui, a hotărât că vrea să facă o misiune mai grea, după o regulă a lui. De exemplu, dacă pe acest pilot îl introduc în sistemul public cu siguranţă va avea alte reguli pe care să le respecte. Pentru că dacă intră în sectorul public va trebui înregimentat într-o structură, nu poate să lucreze de capul lui, singur”, a declarat Raed Arafat.
Întrebat dacă nu există o cale de mijloc, acesta a precizat că  „noi semnăm cu voluntari, cu companii, dar stabilim clar în ce moment îi chemăm. Una este să apelezi, la nevoie, la un sprijin, dacă ai un protocol de colaborare şi acest lucru îl construim, lucrăm la acest lucru... ?i alta este când cineva vine şi te atacă, şi pe la spate, şi direct. Porneşte pe tine atacul. Să o zicem deschis: aici vorbim despre atacuri continue pe toate liniile: pe Facebook etc. împotriva sistemului, împotriva persoanelor. Cu oameni ca ăştia nu poţi colabora. Modul în care ei pun problema către sistem este unul foarte important. În momentul în care vezi că ai o persoană agresivă,  care spune eu sunt mai bun, eu vreau să colaborez, tu trebuie să mă laşi... Şi după asta începe: tu trebuie să mă plăteşti. Tu ştii că de aici tu ai deschis o nişă, că această persoană are alte interese în spate. Se deschide o cutie a Pandorei”.
„S-a lucrat cu privaţii, nu s-a pus problema. Dar când problema devine o forţare, atacuri şi arătat cu degetul, credeţi-mă, în niciun stat nu s-ar accepta acest lucru pentru că devine pericol. Noi creăm o premiză de competiţie între piloţii noştri şi un pilot care vine din afară, se uită de sus şi spune: eu voi face aşa. Asta înseamnă că mâine – poimâine un pilot de la noi va încerca un pic mai mult decât poate. Şi o să-şi rupă gâtul cu echipă cu tot”.
„Asta e datoria pe care o am. Să explic, până în ultima secundă, că în momentul în care am liberalizat sistemul de urgenţă o apucăm pe un drum care e fără întoarcere. Dar cu siguranţă o să dărâmăm ce s-a construit în atâţia ani. Pentru că n-a construit doctorul Arafat. A construit o ţară întreagă ce este acum în sistem”, a concluzionat Raed Arafat.
+1 -0

Comentarii

rammstein

2016-09-02 07:39:16


oare arafat asta nu face parte dintr-o grupare ??>....

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie