Curs BNR

1 EUR = 4.9763 RON

1 USD = 4.6625 RON

1 GBP = 5.8158 RON

1 XAU = 356.8680 RON

1 AED = 1.2695 RON

1 AUD = 3.0043 RON

1 BGN = 2.5443 RON

1 BRL = 0.8909 RON

1 CAD = 3.3895 RON

1 CHF = 5.1291 RON

1 CNY = 0.6441 RON

1 CZK = 0.1968 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0960 RON

1 HUF = 1.2637 RON

1 INR = 0.0558 RON

1 JPY = 3.0201 RON

1 KRW = 0.3392 RON

1 MDL = 0.2616 RON

1 MXN = 0.2750 RON

1 NOK = 0.4235 RON

1 NZD = 2.7635 RON

1 PLN = 1.1489 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0495 RON

1 SEK = 0.4281 RON

1 TRY = 0.1436 RON

1 UAH = 0.1177 RON

1 XDR = 6.1402 RON

1 ZAR = 0.2449 RON

Editia 8166 - 19 apr 22:33

Boli de nervi de la cardul de sănătate

Autor: Sorin ŢÎRCĂ

Publicat la 05 mai 2015

Zeci de pacienţi au fost trimişi ieri la uşa CAS de medicii sau farmaciştii care nu aflaseră încă de ordinul care îi obligă să nu-i refuze pe cei care nu card de sănătate

Boli de nervi de la cardul de sănătate
De la 1 mai, cardurile de sănătate au devenit obligatorii. Cozile şi haosul au revenit la Casa de Asigurări de Sănătate odată cu intrarea în vigoare a deciziei prin care orice serviciu medical se prestează numai pe baza acestui card. La CAS Braşov s-au prezentat ieri zeci de cetăţeni din întreg judeţul care se plâng că nu au primit cardul de sănătate ori nu l-au putut utiliza din diverse motive. Oamenii le-au cerut explicaţii angajaţilor de la Casa de Asigurări de Sănătate, iar când spiritele s-au încins, funcţionarii au făcut apel la calm şi le-au explicat asiguraţilor că serviciile medicale se pot oferi şi pe baza vechiului sistem, prin verificarea calităţii de asigurat în baza de date existentă. 
Chiar dacă la CAS Braşov cardurile de sănătate neridicate de la Poştă se distribuie de luni bune, cetăţenii în cauză nu s-au prea înghesuit să o facă. Aşa s-a ajuns ca luni să se formeze o coadă imensă la ghişee, aşa cum puteam vedea cu doar câţiva ani în urmă. Unii dintre cei veniţi la Braşov au avut nevoie urgentă de un serviciu medical şi au fost convinşi că nu îl pot obţine fără cardul de sănătate. „Nu l-am primit acasă şi nici medicul de familie nu îl are. Deci este clar că nu s-a tipărit, dar legea s-a aplicat”, spunea, extrem de supărat, un bărbat. „Am venit aici pentru că am nevoie de card. Mi l-au trimis acasă, dar eram în concediu şi ni l-au trimis aici. Eu sunt de la Făgăraş şi acuma stau aicea la coadă să mi-l dea înapoi. Nu ştiu cu ce trebuie să venim: cu un miel, cu ceva ţuică...”, făcea haz de necaz un alt bărbat aşezat la rând. „Ai mei părinţi l-au primit, eu nu l-am primit. Vin aici în fiecare lună de cel puţin câte 2-3 ori, mi se spune că există în sistem, dar unde este, nu ştiu. Norocul meu că nu am avut nevoie, dar nu ştii niciodată când apare o situaţie şi mi se pare că îţi trebuie chiar şi la farmacie”, spune o femeie. 
O altă categorie de nemulţumiţi este cea a celor care au primit cardurile de sănătate, dar nu le-au putut folosi. „Am primit cardul, dar este nefuncţional. Cardul a fost activat la medicul de familie. Azi dimineaţă am fost la cabinet şi la ora 9:00 s-a încercat introducerea datelor în sistem: îl autentifică, îl vede, dar nu se poate încheia. A trebuit să trimită oameni acasă dintre cei care au fost programaţi pentru că nu au putut opera în sistem”, ni s-a plâns un bărbat revoltat. 
Reprezentanţii Casei de Asigurări de Sănătate i-au asigurat pe braşoveni că pot beneficia de servicii medicale şi în cazul în care nu au card funcţional. „În cazul în care există situaţii când acest card nu poate fi utilizat, conform modificărilor la normele metodologice de aplicare a contractului-cadru, asistenţa medicală se acordă pe baza vechiului sistem de validare a serviciului medical, prin consultarea instrumentului electronic pus la dispoziţie de către Casa Naţională, respectiv sistemul informatic unic integrat”, a explicat jurist Ancuţa Daisa, purtător de cuvânt CJAS Braşov. 
Pentru că este mult mai uşor să beneficieze de servicii medicale în cazul în care au un card funcţional, reprezentanţii autorităţilor le recomandă braşovenilor să facă demersurile pentru a intra în posesia cardului sau de a-l activa în cazul în care acesta nu a fost activat, mai ales că, potrivit legii, serviciile se oferă doar prin intermediul cardului. „Nimeni nu trebuie să rămână fără serviciul medical acordat. Cu toate acestea, trebuie ca toată lumea să înţeleagă că, de astăzi, regula de acordare a serviciilor medicale este cardul naţional pentru cei care au card naţional emis şi vechiul sistem de validare a calităţii de asigurat pentru cei care nu au card emis”, a mai explicat Ancuţa Daisa. Braşovenii care nu şi-au ridicat până acum cardurile o pot face de la sediul Casei de Asigurări de Sănătate zilnic, de luni până vineri, între orele 8.00 şi 14.00. În judeţ au rămas nedistribuite 16.800 de carduri, iar 35 de persoane l-au refuzat din motive personale sau religioase.
Potrivit Ordinului Ministrului Sănătăţii şi al preşedintelui CNAS nr. 557/246/2015 şi Ordinul preşedintelui CNAS nr.248/2015, persoanele care nu au intrat încă în posesia cardului de sănătate vor primi servicii medicale şi medicamente şi după 1 mai. „Este adevărat că în acest zile mulţi dintre furnizorii de servicii medicale care au fost probabil plecaţi din localitate nu s-au informat suficient. Chiar dacă noi am asigurat permanenţa şi în zilele de 1 şi 2 mai s-a lucrat la casele de asigurări şi s-au eliberat cardurile de sănătate iar preşedinţii caselor de asigurări judeţene au informat toţi furnizorii despre prevederile acestui ordin, au fost înregistrate situaţii în care unii nu au ştiut de acest modificări. Acele situaţii au fost rezolvate şi soluţionate punctual", a afirmat ieri Radu ţibichi, director în cadrul CNAS.
 
CNAS anunţă sancţiuni drastice pentru cei care nu acordă servicii medicale asiguraţilor fără card
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Vasile Ciurchea, a declarat luni, într-o conferinţă de presă, că vor fi aplicate sancţiuni care ar putea merge până la întreruperea contractului în cazul furnizorilor ce nu acordă servicii medicale asiguraţilor care nu au intrat încă în posesia cardului de sănătate. „Dacă cineva nu a intrat în posesia cardului şi sunt aproximativ 3% din numărul total de carduri care au fost tipărite şi nu au ajuns la pacienţi, aceşti pacienţi nu trebuie să îşi facă nicio grijă, pentru că vor primi servicii medicale. Atât timp cât la introducerea datelor în sistem acel cetăţean are cardul emis, înseamnă că îndeplineşte toate condiţiile de a primi servicii medicale. La fel şi furnizorul care le acordă are dreptul să îşi încaseze contravaloarea. Ai card, îl foloseşti. Nu ai card din diverse motive şi ai nevoie de un serviciu medical, îl primeşti. Acel serviciu medical va fi decontat", a susţinut preşedintele CNAS. El a subliniat că serviciile acordate fără card sunt monitorizate separat de CNAS.
+0 -0

Comentarii

AUREL AMALINEI

2015-05-05 16:53:56


asai romanul lasa totul pe ultima suta de matri si apoi tot el se plange .eu am cardul in regula de doua lun si jumatate

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie