Curs BNR

1 EUR = 4.9764 RON

1 USD = 4.6500 RON

1 GBP = 5.8180 RON

1 XAU = 344.1075 RON

1 AED = 1.2660 RON

1 AUD = 3.0368 RON

1 BGN = 2.5444 RON

1 BRL = 0.8953 RON

1 CAD = 3.3893 RON

1 CHF = 5.0964 RON

1 CNY = 0.6422 RON

1 CZK = 0.1980 RON

1 DKK = 0.6671 RON

1 EGP = 0.0968 RON

1 HUF = 1.2774 RON

1 INR = 0.0557 RON

1 JPY = 2.9944 RON

1 KRW = 0.3380 RON

1 MDL = 0.2617 RON

1 MXN = 0.2743 RON

1 NOK = 0.4198 RON

1 NZD = 2.7572 RON

1 PLN = 1.1482 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0504 RON

1 SEK = 0.4254 RON

1 TRY = 0.1436 RON

1 UAH = 0.1175 RON

1 XDR = 6.1277 RON

1 ZAR = 0.2497 RON

Editia 8174 - 02 mai 19:33

REPORTAJ BBC:

Bolnavă de cancer, îşi doreşte doar scuze

Autor: Marius BOERIU

Publicat la 18 aprilie 2024

Inginera din Braşov care de 10 ani se luptă în procese cu Elon Musk. A contribuit într-atât de mult la crearea maşinii Tesla, încât numele său este gravat pe bateria auto

Bolnavă de cancer, îşi doreşte doar scuze

Săptămâna aceasta, BBC i-a luat un interviu Cristinei Bălan, unul dintre cei mai celebraţi ingineri de la începuturile Tesla, care s-a luptat cu Elon Musk şi compania sa prin tribunale timp de aproape un deceniu.
Inginerul Cristina Bălan a fost cândva o stea în ascensiune la Tesla în SUA, încât iniţialele sale erau gravate pe bateriile din interiorul fiecărui automobil electric Model S.
Dar, după ce a ridicat o problemă de siguranţă cu privire la un defect de proiectare care ar putea afecta frânarea maşinilor în 2014, ea susţine că managementul a devenit ostil, iar ea şi-a pierdut locul de muncă.
Ea a câştigat un proces de concediere abuzivă, dar ulterior a fost acuzată public de Tesla că a folosit resursele acesteia pentru un „proiect secret” - acuzaţii care echivalează cu o deturnare de fonduri, ceea ce constituie o infracţiune conform legislaţiei americane.
Balan a negat în mod constant acuzaţiile şi a iniţiat acţiuni în justiţie, pentru defăimare, dar, după ani de zile, încă aşteaptă ca cazul ei să fie audiat pe deplin într-o instanţă publică din California.

Vrea să îi arate fiului ei că nu este o hoaţă: „Sunt mămica care face avioane şi maşini”
Între timp, s-a îmbolnăvit de cancer la sân, iar acum, epuizată de boală şi lupta din instanţă, îşi doreşte, până să moară, măcar scuze de la Elon Musk şi Tesla.
Ea spune că este hotărâtă să îşi dovedească nevinovăţia de dragul fiului ei: „Sunt eroina lui", spune ea. „Sunt mămica care face avioane şi maşini”.
Şi nu vrea ca el să crească crezând că mama lui a fost o hoaţă. Spre finalul interviului acordat BBC, Cristina Bălan şi-a scos peruca şi a spus cu lacrimi în ochi că tocmai terminase tratamentul pentru cancer de sân. „Spre sfârşitul apelului nostru Zoom, când fostul inginer Tesla Cristina Bălan îşi îndepărtează peruca şi îmi spune în lacrimi că tocmai a terminat tratamentul pentru cancerul de sân - şi că acum luptă, ca mamă singură, atât pentru viaţa, cât şi pentru reputaţia ei, este imposibil să nu-i simţi emoţia”, scrie BBC.
„Vreau să-mi reabilitez numele. Mi-aş dori ca Elon Musk să aibă decenţa de a-şi cere scuze", a fost mesajul braşovencei către şeful miliardar al companiei. Şi spune că, deşi în prezent se află în remisie din cauza cancerului de sân în stadiul 3B, cea mai mare îngrijorare a ei este că s-ar putea să nu trăiască pentru a vedea ultima zi în instanţă.



Pentru două e-mailuri
Cristina Balan a împărtăşit cu BBC News diverse comunicări între ea şi Tesla din perioada în care a lucrat acolo. Ea a avut un început bun, până în 2014, a fost o stea în devenire în cadrul companiei de maşini electrice din SUA. Îşi aminteşte că a discutat cu Musk la coada de la masa de prânz de la cantina personalului şi spune că era fericită şi avea succes - trăindu-şi visul, după ce a crescut în România cu o pasiune de o viaţă pentru maşini. „Totul a luat-o razna când mi-am dat seama că ascundeau unele probleme critice de siguranţă", susţine ea. Cristina Balan era îngrijorată de faptul că covoarele se încolăceau sub unele pedale - un defect de proiectare simplu, dar potenţial letal - şi a spus că clienţii s-au plâns. „Dacă nu poţi apăsa frâna, altcineva, în afara unei Tesla, poate fi rănit", spune ea.
„Trebuia doar să spună: «Ne dăm seama că covoarele sunt proaste - scoateţi-le din maşini»”. Dar managerii i-au respins îngrijorările şi au devenit ostili, susţine Balan.
Aşa că i-a trimis un e-mail lui Musk, care îi încurajase direct pe angajaţi să vină personal la el cu orice îngrijorare care ar putea afecta reputaţia Tesla. „I-am trimis două e-mailuri", spune Cristina Balan. „I-am trimis unul înainte de a pleca [de la Tesla], spunându-i că suntem cu toţii ameninţaţi. Mă gândeam în mintea mea: «El încă vrea să facă ceea ce este bine pentru Tesla»”. Dar a eşuat - şi Cristina Balan şi-a pierdut locul de muncă.
Tesla nu a răspuns la solicitările de comentarii ale BBC News. Firma nu a oferit niciodată alte detalii despre acuzaţia sa. Site-ul companiei spune: „Siguranţa este cea mai importantă parte a fiecărei Tesla”. „Noi proiectăm vehiculele pentru a depăşi standardele de siguranţă”.

„Ştiu că, dacă nu câştig asta, nu mai contează cât de bună sunt”
Un alt avertizor de integritate al Tesla, Lukasz Krupski, a povestit o experienţă similară, fără legătură cu cea a româncei, după ce i-a trimis un e-mail lui Elon Musk în legătură cu îngrijorările legate de condiţiile de muncă la sediul Tesla din Norvegia. Iar Cristina Bălan spune că şi alţi membri ai personalului Tesla ar vrea să vorbească, dar „le-ar fi frică”.
Cazul româncei Cristina Bălan va fi audiat în cele din urmă de Curtea de Apel din al nouălea circuit din California - dar nu există încă o dată stabilită pentru înfăţişare. Este singura ei şansă de reabilitare profesională, spune Cristina Bălan.
„Nu vreau să renunţ la cariera mea”, afirmă ea. „Şi ştiu că, dacă nu câştig asta, nu mai contează cât de bună sunt. Toată lumea se va uita la ce spune Tesla despre mine, aşa că cariera mea a dispărut. Nu vreau asta".

A absolvit la Transilvania
Cristina Bălan a ieşit în prim-plan în România în 2016, fiind descoperită de Ziarul Financiar în urma unui articol din Wall Street Journal. Ea a venit la ZF Live în 2016 şi a vorbit despre timpul petrecut la Tesla.
În România, Cristina Bălan a urmat timp de 5 ani cursurile Universităţii Transilvania din Braşov, iar după absolvire a emigrat în Canada, iar ulterior în Statele Unite. Înainte să lucreze la Tesla, ea a lucrat ca inginer la Boeing, timp de 3 ani, la Meridian Lightweight Technologies pentru 2 ani şi la Honeywell Process Solutions pentru un an şi 7 luni.

+9 -1

Comentarii

'Gladiator'

2024-04-18 08:59:38


'Celebrati?!'

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie