Curs BNR

1 EUR = 4.9762 RON

1 USD = 4.6699 RON

1 GBP = 5.7698 RON

1 XAU = 344.5697 RON

1 AED = 1.2715 RON

1 AUD = 3.0092 RON

1 BGN = 2.5443 RON

1 BRL = 0.9039 RON

1 CAD = 3.4052 RON

1 CHF = 5.1198 RON

1 CNY = 0.6444 RON

1 CZK = 0.1969 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0971 RON

1 HUF = 1.2629 RON

1 INR = 0.0560 RON

1 JPY = 3.0160 RON

1 KRW = 0.3388 RON

1 MDL = 0.2600 RON

1 MXN = 0.2728 RON

1 NOK = 0.4241 RON

1 NZD = 2.7564 RON

1 PLN = 1.1508 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0500 RON

1 SEK = 0.4286 RON

1 TRY = 0.1435 RON

1 UAH = 0.1180 RON

1 XDR = 6.1406 RON

1 ZAR = 0.2425 RON

Editia 8170 - 25 apr 10:39

Ce se întâmplă cu Braşov - Predeal, singurul tronson CFR nereabilitat pe ruta Braşov - Constanţa?

Autor: Ionuţ DINCĂ

Publicat la 07 martie 2019

CFR va cheltui peste 5 milioane de lei pentru întocmirea unor „proiecte mature” de modernizare a unor căi ferate, inclusiv a celei dintre Predeal şi Braşov. Din cauza reliefului dificil, costurile pentru acest tronson de 27 de km sunt cele mai mari dintre toate cele estimate pentru reabilitare, 12 milioane euro/km

Ce se întâmplă cu  Braşov - Predeal, singurul tronson CFR nereabilitat pe ruta Braşov - Constanţa?

Foto: BRAȘOV - PREDEAL. Cei 27 de km de cale ferată nu au fost reabilitaţi în ultimele decenii şi au nevoie de reparaţii urgente.

CFR vrea să acceseze fonduri europene în vederea modernizării mai multor tronsoane de cale ferată din ţară în vederea creşterii vitezei de deplasare a trenurilor. Printre acestea se numără şi ruta Bucureşti – Braşov, respectiv tronsonul dintre Predeal şi Braşov, unde nu au fost efectuate în ultimele decenii lucrări de reabilitare.
Pentru început, CFR va contracta un proiectant care să realizeze studiile de fezabilitate pentru reabilitarea celor şase tronsoane de cale ferată, costul total estimat pentru realizarea acestor documentaţii fiind de 5,41 milioane de lei, inclusiv TVA. „Prestatorul va trebui să realizeze Tema de proiectare şi Studiul de Fezabilitate în vederea prezentării unui proiect «matur», care să corespundă celei mai eficiente soluţii din punct de vedere tehnico – economic, pentru care să se aprobe asigurarea sursei de finanţare pentru implementarea obiectivului de investiţie”, se precizează în anunţul de licitaţie. Contractul va fi atribuit în funcţie de cel mai bun raport calitate – preţ, iar după semnarea contractului, proiectantul ar urma să realizeze documentaţiile solicitate în cel mult 11 luni.
Acest proiect de reabilitare, în care a fost inclusă şi linia dintre Predeal şi Braşov, va fi derulat pentru asigurarea unei viteze sporite şi creşterea calităţii serviciilor de transport feroviar şi face parte din capitolul „Proiecte de cale ferată cu viteză sporită, orar cadenţat şi servicii feroviare – Quick Wins”, care este inclus în Master Planul General de Transport al României (MPGT) şi este propus pentru finanţare din POIM, Axa Prioritară (AP) 2. Dezvoltarea unui transport multimodal, de calitate, durabil şi eficient, Obiectivul Specific Promovarea sistemelor de transport sustenabile şi eliminarea blocajelor din cadrul infrastructurilor reţelelor majore.
În prezent, cel mai rapid tren face 5 ore şi un minut între Constanţa şi Braşov, iar porţiunea cu cea mai mică viteză medie este cea dintre Braşov şi Predeal, singura care nu a fost reabilitată. În prezent vitezele medii nu sunt prea mari pe acest tronson de27 de km: trenurile IR fac între 25 şi 38 de minute, iar cele Regio, între 42 şi 44 de minute.

Ce probleme sunt pe această linie
Acest tronson de cale ferată are nevoie de reabilitare, în primul rând pentru că pereţii celor două tuneluri au zone cu infiltraţii de apă, zone care iarna îngheaţă şi intră în gabaritul de liberă trecere a căii. Linia este afectată de zapadă şi de îngheţ pe timpul iernii şi documentaţia menţiona faptul că pământul din zona de infrastructură a liniei face parte din categoria „sensibil şi foarte sensibil” pentru cea mai mare parte a secţiunii, zonele rezistente la îngheţ fiind reduse.

Cât costă proiectul
În Master-Planul de Transport estimările privind valoarea proiectului Braşov – Predeal arată 418 milioane euro, fără TVA. Din cauza reliefului dificil costurile pentru Braşov – Predeal sunt cele mai mari dintre toate cele estimate pentru reabilitare 12 milioane euro/km, în timp ce în zonele uşoare de câmpie cele mai mici costuri pot fi chiar şi de sub 2 milioane euro/km.
Anul viitor, se împlinesc 140 de ani de când trenurile circulă între Braşov şi Predeal, iar acel moment a fost unul istoric, fiindcă Predealul era la graniţa dintre România şi Imperiul Austro-Ungar şi se stabilea legătură directă cu Transilvania. În 1884 Predealul făcea parte dintr-o comună care mai includea Azuga, Buşteniul şi Poiana Ţapului. Abia în 1965 a devenit oraş.
Linia ferată a fost dublată spre finalul anilor ‘30, iar între 1961 şi 1965 a fost electrificată, fiind primul tronson din ţară care primea acest „tratament”. În 1959 s-a decis electrificarea tronsonului Braşov – Bucureşti, iar în decembrie 1965 s-a deschis secţia electrificată Braşov – Predeal. În aprilie 1966, s-a deschis circulaţiei linia electrificată Predeal – Câmpina.

+2 -4

Comentarii

ionel

2019-03-07 13:14:03


Greu de imaginat in ce tara ne aflam. Nu se doreste nimic concret. Studii peste studii de fezabilitate si atat. Aceasta portiune de drum trebuia inceputa si finalizata imediat dupa portiunea Bucuresti-Predeal. Ce au facut pina acum cei de la CFR??????

rammstein

2019-03-07 07:29:18


noroc cu imperiul !!!...ca altfel mergeam cu caruta la vale....poate peste 100 de ani...

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie