Investiţia se ridică la peste 40 de milioane de euro, IAR Ghimbav urmând să fie unul dintre principalii furnizori ai facilităţii din grupul Airbus.
Construcţia fabricii de elicoptere Super Puma de la Ghimbav urmează să demareze pe 17 noiembrie, potrivit unei invitaţii a francezilor de la Airbus remisă oficialităţilor braşovene. Fabrica va fi operată prin compania Airbus Helicopter Industries, investiţia cifrându-se la aproximativ 40 de milioane de euro, potrivit datelor făcute publice de companie.
Se caută tehnicieni, electricieni, mecanici
Între timp, pe site-ul Airbuis Helicopters România (fosta Eurocopter România) a fost postat un anunţ de recrutare de personal, în care viitoarea fabrică Airbus Helicopters Industries anunţă că are disponibile posturi ca „tehnician materiale compozite”, „tehnician teste la sol”, „tehnician mecanic de linie încercări în zbor”, „şef Serviciu Calitate”, „inspector calitate încercări în zbor”, „inspector calitate linie de asamblare”, „electrician linie de asamblare”, „mecanic ansamble linie de montaj / operator linie de asamblare”, „mecanic ansamble linie de montaj / hidraulică” şi „administrator IT”. Intersant este că adresa pe care sunt aşteptate cv-urile este una de gmail.
În vară, prefectul anunţa că „s-a finalizat angajarea gulerelor albe” – aproximativ 30 de persoane care vor fi plasate pe posturi de conducere, fiind aşteptate cv-uri pentru angajarea „gulerelor albastre”.
Pe terenul IAR
Demersurile pentru construcţia fabricii de elicoptere Super Puma MK1 au început în urmă cu doi ani, când s-a solicitat acţionarilor IAR Ghimbav un teren de 12.000 de metri pătraţi, suplimentaţi mai apoi cu alţi 15.000 de metri pătraţi. Potrivit propunerii iniţiale, IAR Ghimbav ar urma să fie un furnizor important pentru fabrica de elicoptere. Printre propunerile francezilor pentru IAR Ghimbav se numără „fabricarea din prima zi a unor componente de structură (circa 2.000 de ore de manoperă pe elicopter), cu condiţia ca IAR să îşi execute, cu costuri proprii, pregătirea de fabricaţie aferentă componentelor respective, fabricarea în termen mediu a fuselajului acestui tip de elicopter, cu condiţia obţinerii de către Airbus Helicopters a acordului TAI Turcia (aceasta deţine în prezent drepturile exclusive de a fabrica fuselajul şi alte câteva subansamble)”. De asemenea, IAR ar putea produce şi cablajele electrice, cu condiţia reducerii cu cel puţin 10% a costurilor nerecurente comparativ cu Labinal Maroc, furnizorul actual al gigantului. Pentru ca IAR Ghimbav să îşi adapteze pregătirea de fabricaţie la nivelul solicitat de grupul Airbus ar fi nevoie de investiţii de 11 milioane de euro.
O hală de 8.550 de metri pătraţi
Fabrica va fi operată de compania Airbus Helicopter Industries, iar hala industrială se va întinde în prima fază pe 8.550 de metri pătraţi. Investiţia se va derula în trei etape. În primele două etape este avută în vedere „varianta civilă a elicopterului Super Puma MK1, caz în care autoritatea de proiectare şi a asigurare a aeronavigabilităţii va fi în sarcina Airbus Helicopters, industrializarea elicopterului se va face în România, prin deschiderea unei linii de asamblare finală, care să permită existenţa pe flux a unor elicoptere în diverse faze pentru a permite livrarea de elicoptere la termene scurte”, se arată într-un document supus aprobării acţionarilor IAR Ghimbav anul trecut. Airbus Helicopter Industries va fi responsabilă cu contractarea directă a motoarelor, trenului de aterizare, structurii, cablajelor etc, direct de la furnizori. Susţinerea post-livrare şi service-ul elicopterelor vor fi asigurate pentru flota existentă de către Airbus Helicopters, iar pentru viitorii clienţi de către Airbus Helicopter Industries.
În etapa a doua se mai are în vedere şi varianta militară a elicopterului, precum şi o variantă alungită a modelului C1e, precum şi creşterea numărului de componente ce vor fi cumpărate din România. „În etapa a treia de dezvoltare a proiectului se are în vedere ca, pentru aceste modele, autoritatea de proiectare şi de asigurare a aeronavigabilităţii să fie în sarcina Airbus Helicopter Industries, iar elicopterul civil să obţină un Certificat de Tip Românesc. Din punct de vedere al industrializării, se are în vedere creşterea numărului de componente asigurate local, structura elicopterului rămânând a fi fabricată la TAI Turcia. Susţinerea post-livrare şi service-ul pentru flota mondială de elicoptere MK1 vor fi asigurate de către Airbus Helicopter Industries”.
Proiectul prevede ca în 2017 să iasă de pe linia de fabricaţie primul elicopter civil de tip C1e, urmată în 2018 de ieşirea de pe linia de fabricaţie a primului elicopter de tip militar, plus forma alungită a acestuia. Proiectul mai prevede ca în 2016 să fie vândute elicoptere Super Puma MK1 produse pe linia de fabricaţie Airbus Helicopters, în perioada 2017 – 2018 să fie vândute elicoptere produse atât de Airbus Helicopters, cât şi pe linia dezvoltată în România, iar din 2019 să fie vândute doar elicoptere de acest tip produse în România.
Chirci Adrian
2015-10-28 09:37:02
Buna ziua am 46 sunt inginer in constructii civile si cu o experienta de 20 ani in constructii 10 ani in Spania in colaborare cu Gran Europa unde am lucrat incepand de la hale metalice pana la constructii de edificii In Romania am mai multe lucrari la Pitesti consolidarea si ridicarea blocurilor din cartierul Razboienietc vorbesc limba engleza si spaniola T-0726930106;0767088255