Curs BNR

1 EUR = 4.9762 RON

1 USD = 4.6699 RON

1 GBP = 5.7698 RON

1 XAU = 344.5697 RON

1 AED = 1.2715 RON

1 AUD = 3.0092 RON

1 BGN = 2.5443 RON

1 BRL = 0.9039 RON

1 CAD = 3.4052 RON

1 CHF = 5.1198 RON

1 CNY = 0.6444 RON

1 CZK = 0.1969 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0971 RON

1 HUF = 1.2629 RON

1 INR = 0.0560 RON

1 JPY = 3.0160 RON

1 KRW = 0.3388 RON

1 MDL = 0.2600 RON

1 MXN = 0.2728 RON

1 NOK = 0.4241 RON

1 NZD = 2.7564 RON

1 PLN = 1.1508 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0500 RON

1 SEK = 0.4286 RON

1 TRY = 0.1435 RON

1 UAH = 0.1180 RON

1 XDR = 6.1406 RON

1 ZAR = 0.2425 RON

Editia 8169 - 24 apr 20:34

De ce se lucrează „cu încetinitorul” pe DN 73?

Autor: Radu COLŢEA

Publicat la 11 sepembrie 2017

Reprezentanţii CNAIR şi ai constructorii, chemaţi la apel de prefect, să dea explicaţii braşovenilor despre „istoricul” coşmar al şoferilor.

De ce se lucrează „cu încetinitorul”
pe DN 73?

Conducerea Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Braşov şi constructorul , Asocierea Azvi SA - Straco Grup SRL - Piomar Development – Tractebel, au prezentat, într-o conferinţă de presă, stadiul lucrărilor de modernizare a segmentului din judeţul Braşov al DN 73, după ce şoferii au reclamat de nenumărate ori modul în care evoluează lucrările.  
De altfel, la conferinţă a participat şi prefectul Braşovului, Marian Rasaliu, care a precizat că toată „toată lumea a fost deranjată în cursul verii de lucrările efectuate pe acest sector de drum. M-ar bucura dacă firma care realizează lucrările ar face astfel încât lucrările să fie executate în termen”.
Proiectul de modernizare a DN 73 (Piteşti – Braşov) este derulat de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), iar sucursala din Braşov monitorizează efectuarea lucrărilor şi raportează săptămânal derularea acestora la Bucureşti. Potrivit datelor disponibile pe site-ul CNAIR, în luna august, artera, cu o lungime totală de 103,25 km, era modernizată în proporţie de 28%, iar potrivit aceleiaşi surse, ar trebui să fie gata în 31 decembrie 2018, după ce, de-a lungul anilor, au fost anunţate mai multe termene limită.
Totodată, potrivit directorului Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri  Braşov, Adriana Nicula (foto), constructorul ar trebui să termine lucrările pe raza judeţului în 19 septembrie 2017, dar se va mai obţine o „extensie” a contractului.
Modernizarea DN 73, care trece prin zona turistică Râşnov-Bran-Moieciu, este un proiect „istoric”, contractul fiind semnat încă din anul 2011. De altfel, directorul DRDP Braşov susţine că vechimea proiectului este şi unul dintre motivele pentru care lucrările au întârziat foarte mult.
„Contractul de lucrări a fost încheiat încă din anul 2011 şi din cauza asta sunt numeroase probleme în derularea lui. Lucrările au început în judeţul Argeş şi abia în acest an s-a intrat şi în judeţul Braşov, după ce au fost obţinute autorizaţiile de construire pe anumite sectoare de drum. În judeţul Braşov, amplasamentul a fost predat la sfârşitul lunii martie, iar constructorul a demarat efectiv lucrările în luna iunie.  După minivacanţa din 15 august s-a putut observa o altă mobilizare a constructorului, asta şi în urma implicării Prefecturii Braşov şi a DRDP. Se lucrează intens în Bran, unde, pe o porţiune se montează borduri, dar şi pe tronsonul Cristian – Braşov, unde s-au închis şi s-au deschis casete de lărgire”, a explicat  Nicula.

Pauze tehnologice pe tronsonul Braşov – Cristian
Pe tronsonul dintre Braşov şi Cristian, Adriana Nicula a precizat că „sunt anumite pauze tehnologice, peste care nu se poate sări. Trebuie să fie respectate toate normativele tehnice, având în vedere că garanţia acestor lucrări este de 10 ani. Fiind vorba de un drum care se modernizează sub trafic, se deschide o casetă de maxim 500 de metri, după care este o porţiune de un kilometru, apoi se realizează iar o casetă. Nu se poate lucra în alt ritm şi în alt mod”.  
Detaliile tehnice au fost prezentate de reprezentatul constructorului, Bogdan Mitache, care a spus că pentru realizarea unei casete de lărgire este nevoie de două - trei săptămâni: „Pentru stabilizarea straturilor de pietriş sau a cimentului, este nevoie de 7 zile în care nu se poate circula pe aceste porţiuni şi nici nu se poate lucra. Apoi se fac teste de laborator, iar dacă acestea sunt pozitive, se trece la faza următoare”.
Pe acest segment de drum el a spus că sunt două excavatoare, opt basculante, doi cilindri compactori şi un răspânditor de pietriş care înlocuieşte cu succes două gredere. „De multe ori, utilajele stau. Excavaţia casetelor durează o singură zi, după care se face stabilizarea şi se stă 7 zile”, a afirmat Mitache.  Numărul utilajelor, a completat Nicula, este suficient având în vedere că se lucrează pe porţiuni mici.

Ce se va mai lucra anul acesta şi ce este programat pentru anul 2018
Potrivit şefului DRDP Braşov, până în 15 sau 30 octombrie, în funcţiile de condiţiile meteo, pe acest sector vor fi terminate lucrările la toate casetele deschise după care se va turna un strat de asfalt de bază, astfel încât să se poată circula în cursul iernii. Şantierul va fi redeschis anul viitor, când se vor realiza ultimele lucrări  prevăzute în proiect.  Pe segmentul DN 73 din judeţul nostru, aceste casete de lărgire se realizează numai pe segmentul Braşov – Cristian.
Adriana Nicula a afirmat că, pe lângă lucrările la tronsonul Braşov – Cristian (cu o lungime de 4,5 km), anul acesta se va mai lucra în localităţile Cristian şi Bran (cu excepţia unui segment de un kilometru, în zona castelului, care va fi „atacat” în primăvară) şi în zona Tohan. Anul viitor vor începe lucrările pe segmentul Cristian – Râşnov, inclusiv în oraş.

Autorizaţie de construire pentru 24 din 36 de kilometri şi se aşteaptă un acord de mediu
Conform directorului DRDP Braşov, Adriana Nicula, DN 73 are aproape 104 km, iar modernizarea este finalizată în judeţul Argeş, pe 37 de kilometri, între Piteşti şi Câmpulung, şi pe 11 kilometri, între Câmpulung şi Rucăr.
În judeţul Braşov nu sunt finalizate lucrările pe nici un segment, în momentul de faţă fiind în execuţie tronsonul Braşov – Cristian şi câte în kilometru de drum în localitatea Bran şi în zona Tohan. Ba mai mult, dintre cei 36 de kilometri, de la limita cu judeţul Argeş, până la intrarea în municipiul Braşov, există autorizaţii de construire pentru 24 km.
„Nici în prezent, sectorul de drum nu este autorizat în totalitate. La ieşire din Moieciu nu există autorizaţie. Practic, nu există autorizaţie pe aproape jumătate din distanţa de la Braşov la ieşirea din judeţ”, a precizat Bogdan Mitache. Această situaţie, a completat Nicula, a apărut pentru că nu s-a obţinut acordul de mediu şi nu au putut fi predate toate segmentele către constructor: „Sunt trei sectoare de drum, unul de la limita cu judeţul Argeş până la intrarea în Fundata, în Moieciu este un sector spre ieşirea spre Braşov şi mai este o porţiune de 500 de metri, chiar în Bran, la ieşirea spre Braşov, pentru care nu există acordul de mediu, având în vedere că acestea trec prin situri Natura 2000. Procedurile sunt destul de dificile şi de lungă durată. Sperăm ca anul viitor să putem preda şi aceste sectoare de drum”, a spus directoarea DRDP Braşov.

Proiectul tehnic fost „schimbat din mers”
Contractul pentru modernizare a DN 73 (Braşov – Piteşti) a fost semnat în anul 2011, valoarea totală a proiectului, pentru care s-a obţinut o finanţare nerambursabilă europeană prin Programul Operaţional Sectorial Transporturi 2007 – 2013, fiind de 275,86 milioane de lei. Lucrările au început în 19 mai 2014 şi ar fi trebuit să fie gata în 31 decembrie 2015, pentru ca proiectul să se încadreze în ciclul bugetar european 2007 – 2013, însă acest termen nu a fost respectat, motiv pentru care investiţia a fost „fazată”, finanţarea fiind acum asigurată prin Programul Operaţional Infrastructura Mare 2014 – 2020.
Modernizarea DN 73 a început în baza unui proiect tehnic aprobat în anul 2012, în elaborarea căruia s-a luat în considerare o expertiză tehnică realizată în anul 2008, de SC Iptana SA. În anul 2014 a fost realizată o nouă evaluare a stării tehnice a drumului, motiv pentru care în anul 2015 a fost elaborat un nou proiect tehnic, în care au fost prevăzute lucrări suplimentare (consolidări, relocări utilităţi, etc) faţă de soluţia tehnică iniţială. În aceste condiţii a fost nevoie de noi exproprieri şi autorizaţii sau avize, inclusiv de la administratorii siturilor  Natura 2000, prin care trece artera.
Memoriul de prezentare pentru proiectul de revizuire a proiectului tehnic a fost elaborat în luna iulie a acestui an, iar pe site-ul Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, anunţul public privind depunerea solicitării de revizuire a deciziei etapei de încadrare de către CNAIR a fost postat în data de 11 august 2017.

Extinderea DN 73 este imposibilă
În timpul conferinţei de presă, Adriana Nicula reamintit că DN 73 a devenit prea mic pentru cerinţele actuale, problema nu poate fi rezolvată din cauza dezvoltărilor imobiliare. „Capacitatea drumului este depăşită. Din cauza unei simple treceri de pietoni, se formează cozi de câţiva kilometri. Fizic nu există posibilitatea extinderii acestui drum, pentru că întreaga zonă a fost «mobilată» şi nu se poate găsi terenul necesar efectuării unor astfel de lucrări”, a declarat şeful DRDP Braşov.
 
 

+2 -0

Comentarii

Mihai

2017-09-11 09:39:49


Banda proaspăt asfaltata, dintre Hutchinson și Duvenbeck, are deja o denivelare (adâncitură pe toată lățimea benzii) în apropiere de capătul dinspre Hutchinson.

Cristian

2017-09-11 06:20:30


Cu alte cuvinte cei 4,5 km nu se vor termina anul aceste iar dn73 Cristian-Brasov este dovada clara a incapacitati si indolentei tuturor factorilor responsabili,lucrarea inceputa in mai si acum cu casete,7 zile de stabilizare nu este terminat nici macar complect 1 km.matematic 4,5 km vor dura cel putin 2ani asa ca nici anul viitor nu vom circula normal, alte tari realizeaza 2-3km de autostrada in 4 luni si noi aseptam iar si iar poate poate se rezolva de la sine,sperante desarte.Ce se intampla cu tronsonul autostrazi care ocoleste Cristian-Rasnov si ar mai rezolva din aglomeratia din cele 2 localitati,iar la Sf.asteapta.

franck ribery

2017-09-11 06:16:20


Aceasta "modernizare" este un exemplu de cum NU ar trebui sa se faca o astfel de lucrare.Domnule Prefect, de ce nu implicati si Curtea de Conturi in urmarirea raportului lucrari/plati? ori nu este nimeni interesat de buna gospodarire a banilor publici.Ar fi interesant sa ascultati ce comenteaza contribuabili referitor la costuri, lucrari, SPAGI. Oricum, faptul ca ati participat la analiza relatata mai sus este pozitiv, dar va implica si un esec tehnico economic al proiectului va fi un esec al dv personal

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie