Curs BNR

1 EUR = 4.9763 RON

1 USD = 4.6625 RON

1 GBP = 5.8158 RON

1 XAU = 356.8680 RON

1 AED = 1.2695 RON

1 AUD = 3.0043 RON

1 BGN = 2.5443 RON

1 BRL = 0.8909 RON

1 CAD = 3.3895 RON

1 CHF = 5.1291 RON

1 CNY = 0.6441 RON

1 CZK = 0.1968 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0960 RON

1 HUF = 1.2637 RON

1 INR = 0.0558 RON

1 JPY = 3.0201 RON

1 KRW = 0.3392 RON

1 MDL = 0.2616 RON

1 MXN = 0.2750 RON

1 NOK = 0.4235 RON

1 NZD = 2.7635 RON

1 PLN = 1.1489 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0495 RON

1 SEK = 0.4281 RON

1 TRY = 0.1436 RON

1 UAH = 0.1177 RON

1 XDR = 6.1402 RON

1 ZAR = 0.2449 RON

Editia 8166 - 19 apr 06:31

De la concediat, la pomul lăudat

Autor: Radu COLŢEA

Publicat la 06 decembrie 2019

Şoferii nu mai au parte de gropi pe DN 73, între Braşov şi Bran. Spaniolii de la Azvi, concediaţi în mai de ministrul Răzvan Cuc, lăudaţi ieri de şeful DRDP Braşov, după primul strat de asfalt

De la concediat, la pomul lăudat

Spaniolii de la Azvi au terminat lucrările importante de pe sectorul din judeţul Braşov al DN 73, programate pentru acest an, astfel că, începând de miercuri, au fost ridicate toate restricţiile de circulaţie de pe sectorul Râşnov – Bran. Practic, conform declaraţiei directorului Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Braşov, Horia Stancu, „pe sectorul de drum Braşov – Bran se poate circula în condiţii normale, fiind ridicate toate restricţiile de circulaţie”.
Anunţul a fost făcut joi, în timpul unei vizite în teren la care a fost invitată şi presă. „După mult timp, este prima dată când, între Braşov şi Bran nu sunt restricţii de circulaţie. Pe întreg sectorul a fost turnat primul strat de asfalt, cel de bază, astfel că turiştii vor putea circula de acum în condiţii normale”, a declarat Stancu.
Reprezentantul DRDP a prezentat şi lucrările realizate anul acesta. Astfel, pe lângă realizarea celebrelor „casete de lărgire”, care presupuneau închiderea unor tronsoane de drum pentru două sau trei săptămâni, în cursul acestui an a fost construit un pod (între Zărneşti şi Râşnov), dar şi două podeţe. Tot anul acesta au fost reabilitate două poduri.
În vara acestui an a început şi amenajarea unui sens giratoriu la ieşirea din Râşnov spre Zărneşti (la intersecţia DN 73 cu drumul care duce spre Pârâul Rece), la acesta urmând a ajunge şi un drum de legătură cu Autostrada Comarnic – Braşov.  Acest sens giratoriu este funcţional, chiar dacă lucrările sunt finalizate în proporţie de 80%.
Anul acesta au mai fost amenajate şi două sensuri giratorii provizorii, unul la Râşnov (la intersecţia DN 1E – DN 73A – DN 73), iar altul între Braşov şi Cristian, în dreptul Schaeffler România.

Mobilizare de 10 ori mai mare
În primăvara acestui an, fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, se declara nemulţumit de modul în care evoluează lucrările la DN 73. De altfel, în 20 mai, el a rupt  contractul cu Azvi, cerând conducerii de atunci a Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere să finalizeze cât mai repede procedura de reziliere a contractului. Acest lucru nu s-a mai întâmplat, constructorul a început să se ocupe serios de acest proiect, iar joi a fost lăudat de directorul DRDP Braşov.
„Lucrările pe sectorul din judeţul Braşov au început în anul. În perioada 2017 –  august 2019, pe un tronson de 17 kilometri din judeţul Braşov, lucrările au fost finalizate în proporţie de 35%. Din august 2019 şi până acum, pe acelaşi sector s-a ajuns la un stadiu fizic al lucrărilor de 65%, mobilizarea fiind de 10 ori mai mare decât în perioada anterioară”, a precizat Stancu.

Constructorul a reamintit de pământul argilos
Anul trecut, constructorul a fost „chemat la ordine” de mai multe ori de Prefectura Braşov şi de conducerea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere,  pentru că spaniolii lucrau foarte încet. De altfel, pentru perioade destul de lungi, pe unele porţiuni drumul era săpat, semaforul funcţiona, şoferii aşteptau, dar muncitorii lipseau. Atunci, constructorul a spus că nu poate avansa cu lucrările din cauza ploilor şi a solului îmbibat cu apă. De altfel, şi joi, reprezentantul constructorului, Ştefan Gondosch a amintit de această problemă, când a fost întrebat care au fost principalele dificultăţi: 
„Au fost multe probleme de ordin geotehnic. După ce făceam săpăturile, descopeream că terenul de fundare nu corespundea condiţiilor prevăzute de proiect, fiind un pământ argilos, cu o capacitate portantă slabă. În aceste condiţii, pe kilometri întregi, a trebuit să înlocuim acest pământ cu umplutură de carieră”.
Totodată, acesta a amintit că s-a lucrat în condiţii de trafic şi în localităţi, ceea ce este mult mai complicat decât atunci când se realizează un drum de la zero.

Planul pentru anul 2020 
Conform informaţiilor DRDP Braşov, anul viitor vor începe lucrările la segmentul din comuna Moieciu, amânate până acum din cauza unui proiect de reabilitare a reţelelor de apă şi canalizare. „Proiectul de modernizare reţelei de apă-canal de la Moieciu trebuie terminate până în 3 iunie 2020. Apoi vor începe şi lucrările la DN 73, pe un segment de 4,1 kilometri”, a anunţat directorul DRDP Braşov. Tot anul viitor se vor mai face lucrări şi pe alte porţiuni din Bran - Moieciu - Fundata.
Pentru anul 2020 sunt programate şi lucrările la sensurile giratorii permanente de la Schaffler (care va fi amenajat mai aproape de localitatea Cristian) şi din Râşnov. În Râşnov, mai trebuie amenajată şi trecerea la nivel cu calea ferată dinspre Cristian.
În etapa finală a proiectului de modernizare se vor turna ultimele două straturi de asfalt, cel de legătură şi cel de uzură. Lucrările amintite nu vor mai impune instalarea unor semafoare pentru perioade îndelungate, aşa cum s-a întâmplat în cazul casetelor de lărgire.

Încă o amânare a termenului de finalizare
Lucrările de modernizare a DN 73 (Braşov – Piteşti, cu o lungime de 103,25 km), proiect pentru care Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a obţinut o finanţare europeană, sunt realizate de Asocierea Azvi SA - Straco Grup SRL – Piomar Development – Tractebel. Valoare totală a proiectului este de 275  milioane lei, iar lucrările propriu-zise au început în 19 mai 2014. De atunci, au fost anunţate mai multe termene de finalizare, însă nici unul nu a fost respectat. În prima parte a acestui an, conform datelor disponibile pe site-ul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, termenul estimat pentru finalizarea proiectului era luna decembrie a anului 2020.
Joi, atât directorul DRDP Braşov, cât şi reprezentantul constructorului au anunţat un noi termen: anul 2021.

Azi: 45%
„Pentru unele sectoare, ultima autorizaţie de construire a fost emisă în luna august a anului 2019. Conform contractului, lucrările trebuie terminate în termen de 28 de luni de la data emiterii ultimei autorizaţii de construire, adică în anul 2021”, a explicat Ştefan Gondosch, termenul anunţat de acesta fiind confirmat şi de Horia Stancu.
Directorul DRDP Braşov a precizat că, în acest moment, modernizarea DN 73 este finalizată în proporţie de 45%, iar plăţile către constructor sunt la zi.

 

 

+2 -6

Comentarii

Costea Ion

2019-12-06 11:19:44


Râd ăia de la Azvi și cu partea dorsală de noi. De ce li se permite s-o lălăie cum vor?

Cata Arisanu

2019-12-05 22:36:30


Felicitari pentru mobilizarea din ultima perioada dar am si eu o nelamurire,nu a mai fost nevoie de perioada de compactare? Cele doua tronsoane pe care s a turnat asfalt peste betonul vechi se refac in primavara? In rest ....spor la treaba????????

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie