Curs BNR

1 EUR = 4.9262 RON

1 USD = 4.0800 RON

1 GBP = 5.6770 RON

1 XAU = 238.7720 RON

1 AED = 1.1108 RON

1 AUD = 3.1708 RON

1 BGN = 2.5187 RON

1 BRL = 0.7732 RON

1 CAD = 3.3476 RON

1 CHF = 4.4941 RON

1 CNY = 0.6322 RON

1 CZK = 0.1913 RON

1 DKK = 0.6625 RON

1 EGP = 0.2604 RON

1 HUF = 1.3738 RON

1 INR = 0.0555 RON

1 JPY = 3.7392 RON

1 KRW = 0.3640 RON

1 MDL = 0.2293 RON

1 MXN = 0.2033 RON

1 NOK = 0.4911 RON

1 NZD = 2.9451 RON

1 PLN = 1.0756 RON

1 RSD = 0.0419 RON

1 RUB = 0.0550 RON

1 SEK = 0.4854 RON

1 TRY = 0.4931 RON

1 UAH = 0.1469 RON

1 XDR = 5.8577 RON

1 ZAR = 0.2861 RON

Editia 7450 - 10 mai 10:34

Efecte în lanţ, după ce Construcţii SA Sibiu a abandonat şantierul de la Aeroportul Braşov

Autor: Radu COLŢEA

Publicat la 15 aprilie 2021

Recepţia terminalului şi a balizajului nu poate fi făcută, pentru că acestea nu pot fi alimentate cu energie electrică

Efecte în lanţ, după ce Construcţii SA Sibiu a abandonat şantierul de la Aeroportul Braşov

Foto: ASTA AU REUŞIT SĂ FACĂ CEI DE LA CONSTRUCŢII SA SIBIU ÎN 2 ANI. Fotografii făcute ieri, 14 aprilie 2021.

Chiar dacă a obţinut un contract pentru nişte construcţii care nu aveau un grad deosebit de complexitate, firma sibiană Construcţii SA Sibiu nu a reuşit să ducă la bun sfârşit contractul de 33,9 milioane de lei, iar administraţia judeţeană a fost pusă în situaţia de a rezilia contractul (după 2 ani, la un grad de execuţie de 11,39%). Această situaţie afectează întreg proiectul Aeroportului Braşov, pentru că, au explicat reprezentanţii Consiliului Judeţean Braşov, nu se poate face nici recepţia aerogării şi a balizajului, pentru că nu este realizată clădirea energetică (inclusă pe lista de lucrări a Construcţii SA Sibiu).
Istoricul relaţiei cu firma sibiană, dar şi alte detalii referitoare la proiectul Aeroportului Internaţional Braşov au fost prezentate miercuri, într-o conferinţă de presă, de preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian Veştea, dar şi Alexandru Anghel, şeful Direcţiei Implementare Aeroport din cadrul Consiliului Judeţean Braşov.

De ce au fost acceptaţi  
Astfel, preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian Veştea, a amintit că pentru realizarea celor nouă obiecte a fost lansată o licitaţie în anul 2018 şi a fost depusă o singură ofertă, depus de PORR Construct, însă aceasta a depus o ofertă neconformă. Licitaţia a fost reluată, au fost depuse două  oferte, una de către Construcţii Sibiu, iar cealaltă de către PORR Construct. Chiar dacă în presa sibiană existau informaţii privind neseriozitatea firmei din Sibiu, Adrian Veştea a precizat că cei de la Construcţii Sibiu nu aveau „nici un fel de problemă în ceea ce priveşte interdicţia. Au avut toate drepturile să participe la procedură şi să obţină contractul”. Potrivit legii, nu puteau fi excluşi de la licitaţie.
Problemele cu firma sibiană au apărut încă de la început. Mai exact, potrivit contractului semnat în 4 ianuarie 2019, perioada de proiectare a fost stabilită la 3 luni, iar cea de execuţie a lucrărilor la 8 luni. „După ce am recepţionat proiectul, care a venit undeva în luna august, în septembrie 2019 am emis ordinul de începere a lucrărilor”, a continuat Veştea.
Ulterior, lucrurile nu au mers aşa cum era prevăzut în contract,  chiar dacă era vorba de lucrări minore, comparativ cu lucrări ce se desfăşurau pe aeroport.
„Am avut două contracte mari, respectiv terminalul şi sistematizarea pe verticală şi balizaj. Dacă ne raportăm la contractul pentru terminal, valoarea acestuia este de cinci ori mai mare decât cea pentru cele nouă obiecte. De asemenea, contractul pentru balizaj este de aproximativ 65 de milioane de lei, sumă de două ori mai mare decât cea pentru cele nouă obiecte”, a continuat preşedintele Consiliului Judeţean Braşov.

Au invocat şi coronavirusul
Chiar dacă avea cel mai simplu contract, firma sibiană nu a respectat graficul de lucrări, iar administraţia judeţeană a fost pusă în situaţia de a trimite numeroase notificări înainte de a rezilia contractul.  „Toate aceste proceduri trebuiau să se încheie prin predarea amplasamentului şi prin prezentarea ultimei situaţii de lucrări. Sub pretextul coronavirusului sau din alte motive, am putut să preluăm amplasamentul abia în luna ianuarie. De la preluarea amplasamentului a trebuit să facem expertize, care au stat la baza procedurii de achiziţie pentru noua licitaţie”, a mai spus preşedintele Consiliului Judeţean Braşov.

Avizul ISU, după ce sunt gata cele nouă obiecte
Conform informaţiilor şefului administraţiei judeţene, din punct de vedere financiar, proiectul terminalului este finalizat în proporţie de 91,44% la sută, fiind achitată suma de 136 milioane lei. În ceea ce priveşte balizajul şi sistematizarea pe verticală, proiectul este finalizat în proporţie de 90%, fiind făcute plăţi în valoare de aproximativ 60 milioane lei.  
 „Aceste proiecte urmează să fie recepţionate. Am fost puşi în situaţia în care, neexecutând uzina electrică, gospodăria de apă sau calea de acces, să nu putem face recepţia la terminal şi balizaj. Am avut inclusiv adrese de la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă (ISU – n.r.) că nu vor semna documente decât în momentul în care vor fi gata şi aceste nouă obiecte. Din păcate, acest contract este finalizat în proporţie de 11,39%. Toate aceste lucrări, nefiind executate, ne pun în pericol celelalte două investiţii de la aeroport”, a mai spus Veştea.

Lucrări 440.000 de lei, facturate cu 4,4 milioane de lei
Totodată, Adrian Veştea a amintit că administraţia judeţeană a început demersurile pentru a pune poprire pe garanţia de bună execuţie în valoare de 2,7 milioane de lei, depusă de constructorul sibian. De asemenea, nu a fost plătită ultima factură emisă de firmă. „Ei au transmis o factură în valoare de 4.400.000 lei. Dirigintele de şantier a estimat că lucrările facturate nu depăşesc valoarea de 440.000 lei”, a mai spus Veştea.
Nu în ultimul rând, reprezentantul Consiliului Judeţean a declarat că au început şi demersurile la Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice (ANAP), în vederea emiterii unui certificat constatator pentru neîndeplinirea contractelor cu autorităţi publice pe numele companiei sibiene. Acest document va putea fi folosit de alte autorităţi contractante pentru a nu accepta ofertele depuse de Construcţii SA Sibiu.

Proiect  de „nivelul unei case”
Pe de altă parte, Alexandru Anghel a precizat cu lucrările ce trebuiau făcute de Construcţii SA Sibiu nu erau de o complexitate deosebită. „Este vorba de clădiri suport de complexitate medie, care nu ar fi ridicat probleme mari. La clădiri şi la drumuri se putea lucra în paralel. Ba mai mult, noi am avut probleme şi cu recepţionarea proiectului. Reprezentanţii acestei firme au avut o abordare neprofesionistă şi neserioasă. Pe parcursul derulării lucrărilor, firma schimba des persoanele responsabile. De asemenea, spre finalul contractului am aflat că nu şi-a plătit subcontractorii”, a precizat Anghel.
Ba mai mult, Anghel a amintit că firma sibiană nu a realizat lucrări de conservare a drumurilor la care lucra, motiv pentru care la acestea este nevoie de lucrări suplimentare.
Cu toate problemele lăsate de firma sibiană, Anghel a declarat că un constructor serios poarte termina repede lucrările.

„Dacă şi-ar fi făcut treaba cu noi ieşeau dintr-o obişnuinţă”
Adrian Veştea a afirmat în timpul conferinţei de presă că administraţia judeţeană primea adrese de la executorii judecătoreşti, prin care se solicita poprirea unor sume. „Aceasta este seriozitatea dumnealor. Nu cred că ei sunt în măsură să arunce cu mizerie într-o instituţie care respectă contractele într-un mod profesionist (Consiliul Judeţean Braşov – n.r.)”, a declarat Veştea.  
La rândul său, Alexandru Anghel a declarat că a studiat comportamentul companiei din Sibiu şi   relaţia cu alte autorităţi contractante. „Cred că dacă şi-ar fi făcut treaba cu noi ieşeau dintr-o obişnuinţă a lor”, este concluzia lui Anghel.

+0 -2

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie

banner promotionalbanner promotionalbanner promotional