Curs BNR

1 EUR = 4.9763 RON

1 USD = 4.6625 RON

1 GBP = 5.8158 RON

1 XAU = 356.8680 RON

1 AED = 1.2695 RON

1 AUD = 3.0043 RON

1 BGN = 2.5443 RON

1 BRL = 0.8909 RON

1 CAD = 3.3895 RON

1 CHF = 5.1291 RON

1 CNY = 0.6441 RON

1 CZK = 0.1968 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0960 RON

1 HUF = 1.2637 RON

1 INR = 0.0558 RON

1 JPY = 3.0201 RON

1 KRW = 0.3392 RON

1 MDL = 0.2616 RON

1 MXN = 0.2750 RON

1 NOK = 0.4235 RON

1 NZD = 2.7635 RON

1 PLN = 1.1489 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0495 RON

1 SEK = 0.4281 RON

1 TRY = 0.1436 RON

1 UAH = 0.1177 RON

1 XDR = 6.1402 RON

1 ZAR = 0.2449 RON

Editia 8166 - 19 apr 13:48

Financial Times: De ce nu are Transilvania autostradă? Din cauza munşilor şi a scuzelor proaste

Autor:

Publicat la 21 sepembrie 2017

Financial Times: De ce nu are Transilvania autostradă? Din cauza munşilor şi a scuzelor proaste

Infrastructura din ţara noastră, una dintre cele mai slab dezvoltate din Europa, este dependentă pentru dezvoltare de relief şi de liderii politici. Asta susţine Andrew MacDowall, în unul dintre articolele de marţi dedicate de Financial Times României, în campania „Investind în România”. Autorul titrează ca „munţii şi politica zădărnicesc planurile de infrastructură ale României” şi subliniază că lipsa de bani reprezintă „o scuză proastă”.
Financial Times da exemplul Autostrăzii Transilvania, care măsura, în anul 2013, 52 de kilometri, cu mult sub cei 415 cât ar trebui să aibă. Construcţia rutieră ar fi urmat să fie o adevărată coloană vertebrală pentru sistemul de transport din ţara noastră, între Braşov şi Oradea.
Însă Autostrada Transilvania este un exemplu grăitor al problemelor cu transportul, susţine Nikolai Bojilov, preşedinte executiv al companiei de logistică Unimasters. „Infrastructura de transport în România este într-o stare destul de proastă. Drumurile şi căile ferate nu s-au îmbunătăţit vizibil”, spune acesta. Excepţia o reprezintă portul din Constanşa, unul dintre cele mai productive de la Marea Neagră. Totuşi, transportul terestru de acolo a pus frână potenţialului României de a concura cu porturile de la Marea Nordului pentru traficul de containere între Asia şi Europa.
Şi nici geografia nu ne ajută. Carpaţii reprezintă o barieră naturală redutabilă, iar dealurile îngreunează de asemenea construirea de autostrăzi în mare parte a ţării. O lipsă de fonduri din primul deceniu şi jumătate după căderea comunismului a făcut ca infrastructura să se deterioreze în această perioadă. Însă, de la aderarea la Uniunea Europeană, care a adus acces la finanţare pentru infrastructura, lipsa banilor a devenit o scuză penibilă, mai ales atunci când sunt date drept exemplu căile ferate, autostrăzile şi metroul pe care Polonia le-a construit cu ajutorul banilor Bruxellesului.
Această situaţie din România este cauzată în parte de lipsa unei capacităţi instituţionale de a cheltui banii şi în parte de alegerile politice. Investiţiile publice au scăzut de la 6% din PIB în anul 2012, la 3,4% în anul 2016, continuând să scadă şi în 2017.
UE a alocat 9,5 miliarde de euro României, în Programul Operaţional Infrastructură Mare, însă statul nu s-a zbătut să acceseze şi să implementeze fondurile, şi din cauza mai multor schimbări de guvern de la lansarea programului. Guvernul îşi pune acum speranţele în Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii. Însă rămân în continuare întrebările despre cum poate reuşi fondul suveran acolo unde trimiterea de generoase fonduri europene a eşuat deseori. Principalele provocări sunt autostrăzile Piteşti - Sibiu, Piteşti - Craiova şi, cel mai mare şi dificil proiect, Tîrgu Mureş - Iaşi.

+0 -1

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie