Curs BNR

1 EUR = 4.9763 RON

1 USD = 4.6356 RON

1 GBP = 5.9010 RON

1 XAU = 347.0661 RON

1 AED = 1.2620 RON

1 AUD = 3.0913 RON

1 BGN = 2.5443 RON

1 BRL = 0.8519 RON

1 CAD = 3.3791 RON

1 CHF = 5.2368 RON

1 CNY = 0.6388 RON

1 CZK = 0.1998 RON

1 DKK = 0.6671 RON

1 EGP = 0.0972 RON

1 HUF = 1.2574 RON

1 INR = 0.0555 RON

1 JPY = 2.9367 RON

1 KRW = 0.3357 RON

1 MDL = 0.2602 RON

1 MXN = 0.2519 RON

1 NOK = 0.4384 RON

1 NZD = 2.8442 RON

1 PLN = 1.1471 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0558 RON

1 SEK = 0.4440 RON

1 TRY = 0.1422 RON

1 UAH = 0.1142 RON

1 XDR = 6.1145 RON

1 ZAR = 0.2576 RON

Editia 8206 - 21 iun 06:25

Inginerii IAR Braşov au lucrat la primul automobil 100% românesc

Autor:

Publicat la 16 august 2014

Producţia maşinii Malaxa a fost oprită când sovieticii au decis să mute linia de asamblare în URSS, în 1947, după doi ani de la lansare.

Inginerii IAR Braşov au lucrat la primul automobil 100% românesc
Primul automobil 100% românesc a fost produs la mijlocul secolului trecut, la uzinele Malaxa de la Reşiţa. Un articol al vremii relevă că la acesta au lucrat şi tehnicieni de la IAR Braşov, prima fabrică de avioane din România. 
„Proiectul autoturismului aparţine unui grup de ingineri şi tehnicieni de la uzinele A.S.A.M. şi Malaxa din Bucureşti şi IAR din Braşov, conduşi de ing. Petre Carp. Maşina avea un motor cu trei cilindri în stea, cu răcire forţată cu aer, capabil să dezvolte 30 de cai putere (după măsurătorile vremii). Soluţia constructivă era «totul în spate», motorul formând un tot cu diferenţialul şi cutia de viteze. Greutatea motorului era de 80 kg, iar ansamblul cu diferenţialul şi cutia de viteze ajungea la 150 kg. Pentru a asigura răcirea motorului, între plafon şi acoperiş era lăsat un spaţiu pentru canalizarea aerului necesar. Aerul era captat din faţă, de deasupra parbrizului şi era canalizat prin acoperişul cu pereţi dubli, cu ajutorul unui ventilator, care îl absorbea, dirijând o parte peste cilindri, iar restul la carburator. Viteza maximă era de 120 km/h. Malaxa oferea un nivel înalt de confort şi putea transporta până la şase persoane. Caroseria avea o formă aerodinamică, foarte elegantă, cu portbagajul în partea din faţă, sub capotă, unde se afla şi roata de rezervă. Prinderea caroseriei pe şasiu se făcea prin tampoane de cauciuc. Consumul de benzină era de 10 l/100 km”.
Conform informaţiilor, s-au produs cam 800 de automobile pe an, între 1945 şi 1947. Producţia a fost oprită când sovieticii au decis să mute linia de asamblare în URSS, după ce Leonid Brejnev, aflat la Sofia, a fost transportat cu un automobil Malaxa şi a rămas impresionat de performanţele acestuia. Acesta a cerut mutarea uzinei Malaxa din Reşiţa, la Podgorye, în Urali.
MARTA (Magyar Automobil Reszveny Tarsasag Arad) este prima fabrică de automobile de pe actualul teritoriu al României, înfiinţată în 1909 la Arad, ca sucursală a firmei americane Westinghouse, prin intermediul filialei franceze din Le Havre. Firma producea diferite modele de autoturisme, printre care şi un autoturism autohton denumit Marta.
 
Foto: MALAXA, autoturismul românesc construit în 1945 la Reşița în fabricile industriaşului român Nicolae Malaxa, al cărui nume îl poartă.
 
+8 -0

Comentarii

Cozea Catalin

2015-08-20 14:24:19


pe wikipedia gasiti un articol. si nu, rusnacii nu ne-au dat nici un sfant pe uzina ! au furat-o ca jigoriile !

ionita i.

2014-08-17 15:58:39


Sunt surprins, nu stiam. Asadar rusii ne-au luat si acest produs tehnic al industriei noastre. Ne-a dat ceva pe el, sau a fost prada de razboi? Multe avem sa-i reprosam Rusiei si Occidentului. Nici nu mai stiu din ce a mai existat Romania. Stie acest istoric Boia ,,De ce Romania este altfel?"

Mihai

2014-08-17 09:25:31


Puteati sa puneti si sursa acestui articol si a imaginii, adica automobileromanesti.ro

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie