Curs BNR

1 EUR = 4.9761 RON

1 USD = 4.6567 RON

1 GBP = 5.7878 RON

1 XAU = 346.6114 RON

1 AED = 1.2678 RON

1 AUD = 3.0265 RON

1 BGN = 2.5442 RON

1 BRL = 0.9073 RON

1 CAD = 3.4036 RON

1 CHF = 5.0938 RON

1 CNY = 0.6426 RON

1 CZK = 0.1971 RON

1 DKK = 0.6673 RON

1 EGP = 0.0972 RON

1 HUF = 1.2649 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0059 RON

1 KRW = 0.3389 RON

1 MDL = 0.2605 RON

1 MXN = 0.2744 RON

1 NOK = 0.4252 RON

1 NZD = 2.7633 RON

1 PLN = 1.1511 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0503 RON

1 SEK = 0.4287 RON

1 TRY = 0.1432 RON

1 UAH = 0.1179 RON

1 XDR = 6.1310 RON

1 ZAR = 0.2433 RON

Editia 8171 - 26 apr 03:57

„La noi s-au terminat banii”

Autor: Radu COLȚEA, Ana ȚÎRCĂ

Publicat la 08 august 2019

Reparatorii de locomotive de la SCRL Braşov au intrat în grevă. Sunt singurii angajaţi din Feroviar rămaşi fără majorări salariale. Maxim 2.400 de lei net pentru un muncitor care lucrează în ture

„La noi s-au terminat banii”

Muncitorii de la societatea de reparaţii „CFR SCRL Braşov” SA, care repară locomotivele CFR , au încetat activitatea, nemulţumiţi că nu beneficiază de o majorare de salariu similară celorlalte societăţi comerciale din domeniul feroviar aflate în subordinea Ministerului Transporturilor.
Oamenii sunt nemulţumiţi că, deşi toţi ceilalţi angajaţi ai CFR au salariile majorate, ei nu au primit nici măcar un leu în plus. Mulţi dintre angajaţi lucrează pe salarii apropiate de minimul pe economie, deşi o locomotivă este o adevărată uzină, iar repararea ei necesită cunoştinţe şi experienţă vaste.
„Motivul acestei întreruperi spontane este, de fapt, unul singur: vechea conducere a CFR a semnat pentru un buget de 76 de milioane, iar noua conducere oferă un buget de numai 72 de milioane. În aceste condiţii, angajaţii nu pot primi nicio majorare salarială, aşa cum au primit toţi ceilalţi angajaţi ai CFR şi există chiar pericolul să nu se poată desfăşura activitatea”, ne-a declarat Nicolae Ghiţă (foto), preşedinte Uniunea Reparatorilor de Locomotive din România.



În conflict, de marţi
Unitatea, cu sediul principal la Braşov, are puncte de lucru în 24 de oraşe din România, iar marţi au încetat activitatea salariaţii de la Galaţi şi Braşov. De miercuri dimineaţa, toţi cei 1.570 ai SCRL Braşov au intrat în grevă. Oamenii cer o majorare a salariilor cu 15% începând cu data de1 septembrie 2019  şi spun că nu acceptă nici un compromis în acest sens.
„CFR Călători, care are mari probleme financiare şi CFR Marfă, care este în pragul falimentului, au acordat majorări salariale de 15%, începând cu data de 1 septembrie 2019. În cazul nostru văd că nu se poate. La SCRL, acţionar unic este CFR Călători. Practic, suntem nişte «copii» ai CFR Călători. Salariile noastre nu sunt majorate cu 15% din cauza directorului CFR Călători, Valentin Dorobanţu, care nu ne-a aprobat bugetul. Oamenii sunt decişi să rămână în grevă până în momentul în care vor fi majorate salariile cu 15%. Practic, această creştere ar înseamnă 7 lei/oră. Nu cerem decât să fim trataţi în mod egal”, a declarat şi liderul sindicatului „SNS 2012”, Eugen Neagu.   

Trenurile de călători riscă să fie „trase pe dreapta”
Greva salariaţilor de la SCRL Braşov afectează direct CFR Călători, pentru că, în cazul în care conflictul de muncă se va prelungi nu vor mai putea fi scoase locomotivele pe traseu.
„Noi asigurăm mentenanţa pentru 730 cele de locomotive al CFR Călători. Miercuri, de la punctul de lucru din Braşov nu au mai ieşit trei locomotive din revizie. Vor urma altele. Dacă îşi asumă cei de la CFR Călători să le scoată pe traseu fără revizia făcută e treaba lor”, a avertizat Neagu.
Liderul sindical a mai spus că „probabil că se doreşte falimentarea SCRL Braşov, pentru că în acest mod se va putea da liber a licitaţii pentru repararea locomotivelor la societăţi private. În acest moment, noi avem cele mai mici preţuri de pe piaţă. Noi îi cerem ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc să intervină în acest conflict de muncă”.

Conducerea SCRL a cerut renegocierea preţurilor pentru manoperă
De cealaltă parte, directorul SCRL Braşov, Cristian Coconaşu, a declarat că a încercat să obţină  resursele financiare pentru asigurarea creşterii salariale solicitate de sindicat. „Societatea noastră realizează venituri în proporţie de 95% din prestaţii de mentenanţă şi reparaţii pentru vehicule feroviare ale CFR Călători. În aceste condiţii, încă din 10 iulie noi am început demersurile pentru renegocierea tarifelor de servicii, dar în 7 august am primit un răspuns negativ”, a declarat directorul.
Acesta a precizat că SCRL Braşov este în insolvenţă încă din anul 2014, şi nu se pot angaja  cheltuieli salariale suplimentare nebugetate fără corespondenţa acestora în veniturile realizate, pentru că s-ar crea premisele falimentului societăţii.
Directorul SCRL Braşov le-a propus angajaţilor variante de majorare a salariilor, dar sub nivelul de 15%, lucru care nu a fost acceptat de sindicalişti. „Am propus şi o creştere a salariilor cu 15%, concomitent cu o redistribuire a personalului, măsură de care ar fi afectate aproximativ 200 de persoane. Sindicatul nu a fost de acord”, a continuat Coconaşu.

2 oameni la o locomotivă, în loc de 5
Salariul mediu brut al unui salariat de la SCRL Braşov este de 4.075 lei pe lună, cel mediu net al unui angajat care lucrează în ture este de maxim 2.400 lei.
La SCRL Braşov, ultima majorare salarială a fost aplicată la 1 decembrie 2018, când creşterea a fost de 10%.
SCRL Braşov a fost înfiinţată în anul 2001, printr-o hotărâre de Guvern, iar la momentul respectiv avea 2.700 de salariaţi. În anul 2010, mai erau 2.500 de angajaţi, iar acum mai sunt 1.570.
Practic, potrivit liderului sindical, în acest moment, pentru repararea unei locomotive, care este extrem de complexă, sunt alocaţi 2 oameni. Nicolae Ghiţă spune că ar fi nevoie de minim 5 oameni la o locomotivă, nu 2, cum sunt acum. În plus, mai toate locomotivele sunt foarte vechi, reparaţiile dese şi costisitoare, iar specialiştii în această activitate se pregătesc în ani de zile.

Lotul „Elodia”
După informaţiile oferite de angajaţi, ultimul lot de locomotive noi a sosit în urmă cu 12 ani, iar angajaţii le-au botezat „Elodia”, deoarece au venit la puţin timp după dispariţia celebrei avocate. Acestea reprezintă însă doar 5 procente din totalul de maşini, iar cele mai multe sunt de dinainte de Revoluţie.

Vor cei 15%
Proteste au fost în ţară, miercuri, la toate cele 24 de puncte de lucru ale SCRL Braşov din ţară. „Toţi cei de la SCLR suntem în conflict spontan. Principala cauză este neacordarea celor 15% la salariu. Suntem în perioada negocierii Contractului Colectiv de Muncă. El a încetat de la 1 august, dar nu l-am semnat pe cel nou. La toţi colegii s-au aplicat o majorare salarială de 15%, iar la noi s-a terminat bugetul. La o mână de oameni nu mai au. Se fac discriminări salariale. Un mecanic de locomotivă ia cu 15% mai mult, iar noi, cei care le reparăm locomotivele, lucrăm în condiţii mai dificile pentru a menţine parcul de locomotive, nu luăm aceşti bani care ni se cuvin”, a declarat un alt lider sindical, Iustin Borş, care reprezintă zona Iaşi.

Protest şi joi
Deocamdată, traficul trenurilor de călători nu a fost afectat, însă aceasta se va întâmpla cât de curând, probabil chiar de joi.
SCRL a intrat în insolvenţă în anul 2014, după ce beneficiarul principal, CFR Călători, nu a plătit la timp facturile.







 

+5 -0

Comentarii

Lazar

2019-08-08 10:02:50


Cum sa se termine banii din moment ce economia Romaniei duduie sub conducerea incompetentei guvernarii pesediste. Felicitari celor care i-au votat.

rammstein

2019-08-07 17:54:58


"ca care" locomotive ??>..ca alea care au luat foc azi ???...ce-ar fi sa intre diicot-ul peste voi,???...atentat la siguranta calatorilor....sau nu ???...dca ati facut-o intentionat??....

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie