Curs BNR

1 EUR = 4.9754 RON

1 USD = 4.6739 RON

1 GBP = 5.8294 RON

1 XAU = 359.4100 RON

1 AED = 1.2727 RON

1 AUD = 3.0029 RON

1 BGN = 2.5439 RON

1 BRL = 0.8841 RON

1 CAD = 3.3857 RON

1 CHF = 5.1301 RON

1 CNY = 0.6459 RON

1 CZK = 0.1973 RON

1 DKK = 0.6669 RON

1 EGP = 0.0958 RON

1 HUF = 1.2669 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0239 RON

1 KRW = 0.3381 RON

1 MDL = 0.2628 RON

1 MXN = 0.2760 RON

1 NOK = 0.4260 RON

1 NZD = 2.7610 RON

1 PLN = 1.1462 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0495 RON

1 SEK = 0.4274 RON

1 TRY = 0.1437 RON

1 UAH = 0.1182 RON

1 XDR = 6.1501 RON

1 ZAR = 0.2467 RON

Editia 8166 - 19 apr 09:01

Proiectele CFR din zona Braşovului s-au scumpit cu sute de milioane de euro, într-un singur an

Autor: Ionuţ DINCĂ

Publicat la 17 noiembrie 2017

Lucrările au deja doi de ani de întârziere

Proiectele CFR din zona Braşovului s-au scumpit cu sute de milioane de euro, într-un singur an

Compania de infrastructură CFR SA ar fi trebuit să înceapă în perioada 2016 - 2017 15 proiecte, în valoare de circa 3,21 miliarde de euro, pentru modernizarea a 1.724 de kilometri de cale ferată, potrivit Master Planului General de Transporturi al României (MPGT), adoptat în luna septembrie a anului trecut. Majoritatea acestor proiecte sunt deja întârziate, iar altele nici nu au început. Cu toate acestea, deşi sunt încă doar pe hârtie, la un an de la adoptarea Master Planului, proiectele s-au scumpit considerabil, ele fiind evaluate acum la peste 5,67 miliarde de euro, arată Jurnalul Naţional.
După mai bine de doi ani de amânări şi modificări, în septembrie anul trecut s-a reuşit adoptarea Master Planului General de Transporturi al României. Un document ambiţios prin care au fost stabilite priorităţile în domeniu, termenele de implementare şi sumele care ar urma să fie investite. La un an de la adoptare însă, Master Planul se dovedeşte a fi tot mai mult o schiţă orientativă, pentru că la aproape toate proiectele termenele de execuţie sunt depăşite, iar sumele care urmează să fie investite în realizarea lor au crescut considerabil, asta şi din cauza faptului că s-au folosit proiecte vechi sau care au fost făcute pe genunchi.
În zona Braşovului ar urma să fie implementate două proiecte de infrastructură feroviară, iar faţă de cifrele prezentate în master plan, costurile reale de realizare au ajuns să creacă cu sute de milioane de euro.

Predeal - Braşov s-a scumpit cu 58 milioane de euro
Astfel, proiectul pentru modernizarea căii ferate Predeal - Braşov (33 km) este cuprins în MPGT cu suma de 418 milioane de euro, având perioada de execuţie 2017 - 2022. Acelaşi proiect figura în Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) anul acesta cu suma de 476 milioane de euro, iar termenul de finalizare fusese împins în 2023. Cu siguranţă că nici acest al doilea termen nu va fi respectat în condiţiile în care CFR SA încă nu a semnat contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate, iar lucrul efectiv în teren nu va începe mai devreme de 2019. În prezent, pe acest tronson, trenurile circulă cu viteză redusă, iar distanţa de 33 km este parcursă în aproape 40 de minute.

Diferenţă ca de la cer la pământ între costuri pentru proiectul Braşov - Sighişoara
Modernizarea rutei Braşov - Sighişoara (128 km) figurează în MPGT cu un cost de 716 milioane de euro şi o perioadă de implementare de cinci ani, 2016 - 2020. Cifre şi date care pot fi complet nerealiste dacă avem în vedere că la începutul lunii octombrie CFR SA a scos la licitaţie reabilitarea a circa 28 km de cale ferată între localităţile Caţa şi Apaţa de pe sectorul Braşov - Sighişoara, în cadrul unui contract estimat la nu mai puţin de 624 milioane de euro, fără TVA. Perioada de execuţie este de patru ani, iar termenul limită pentru depunerea ofertelor a expirat miercuri. Pentru celelalte două secţiuni în care a fost împărţit tronsonul, Braşov - Apaţa şi Caţa - Sighişoara, CFR SA a lansat licitaţiile în decembrie 2016, cu o valoare estimată de circa 674 milioane de euro (circa 3,1 miliarde de lei), fără TVA. Procedurile s-au prelungit însă foarte mult, astfel încât abia spre sfârşitul lui august s-au depus ofertele, acestea fiind încă în stadiul de evaluare.

+0 -7

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie