Curs BNR

1 EUR = 4.9761 RON

1 USD = 4.6567 RON

1 GBP = 5.7878 RON

1 XAU = 346.6114 RON

1 AED = 1.2678 RON

1 AUD = 3.0265 RON

1 BGN = 2.5442 RON

1 BRL = 0.9073 RON

1 CAD = 3.4036 RON

1 CHF = 5.0938 RON

1 CNY = 0.6426 RON

1 CZK = 0.1971 RON

1 DKK = 0.6673 RON

1 EGP = 0.0972 RON

1 HUF = 1.2649 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0059 RON

1 KRW = 0.3389 RON

1 MDL = 0.2605 RON

1 MXN = 0.2744 RON

1 NOK = 0.4252 RON

1 NZD = 2.7633 RON

1 PLN = 1.1511 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0503 RON

1 SEK = 0.4287 RON

1 TRY = 0.1432 RON

1 UAH = 0.1179 RON

1 XDR = 6.1310 RON

1 ZAR = 0.2433 RON

Editia 8171 - 26 apr 08:59

RAT Metropolitan din 3 decembrie? Extinderea transportului public, într-un punct mort

Autor: Radu COLŢEA

Publicat la 27 noiembrie 2019

Asociaţia Metropolitană de Transport Braşov mai are nevoie de două avize

RAT Metropolitan din 3 decembrie? Extinderea transportului public, într-un punct mort

Anunţată pentru 1 iulie şi amânată ulterior pentru 3 decembrie, etapa a treia a extinderii transportului public de călători în zona metropolitană este iar într-un punct mort.
Astfel, mai sunt 6 zile până când localităţile din Codlea, Râşnov, Zărneşti, Vulcan, Feldioara, Hălchiu, Hărman, Prejmer, Teliu, Vama Buzăului, Tărlungeni şi Budila ar trebui să fie deservite de autobuzele RATBV, însă data primei curse, anunţată pentru 3 decembrie de Asociaţia Metropolitană de Transport Braşov (denumirea oficială este Asociaţia Metropolitane pentru Dezvoltare Durabilă a Transportului Public Braşov), este incertă. Asta pentru că asociaţia mai are de obţinut două avize, unul de la Consiliul Concurenţei şi altul de la ANRSC.

Primăriile au temele făcute, cazul Râşnov
În ceea ce priveşte primăriile, acestea şi-au făcut treaba. De exemplu, Primăria Râşnov aproape toate hotărârile de Consiliu Local necesare şi a urmat toate procedurile. „Noi am emis toate hotărârile de Consiliu Local şi am urmat toate procedurile. Pentru ca această linie să devină funcţională, trebuie finalizate demersurile de către Asociaţia Metropolitană de Transport”, a precizat primarul Râşnovului, Liviu Butnariu.
De altfel, potrivit primarului oraşului Râşnov, în această localitate a fost stabilit şi traseul viitoarei linii 120, dar şi frecvenţa de circulaţie a autobuzelor. „Am stabilit şi preţurile, pe care le putem aproba în orice moment prin Hotărâre de Consiliu Local. O vom face imediat ce există avizul de operabilitate. O călătorie va costa 5 lei, acesta fiind şi tariful practicat de operatorul privat. De asemenea, a fost stabilit şi traseul noii linii. Practic, autobuzele RATBV ar urma să oprească în staţiile folosite de operatorul privat care asigură traseul Râşnov – Braşov. Tarifele, precum şi suma aferentă susţinerii acestui serviciu de la bugetul local pe luna decembrie le putem aproba prin Hotărâre de Consiliu Local în cel mai scurt timp, imediat după ce avem semnalul pozitiv de la Asociaţia Metropolitană de Transport”, a declarat primarul Râşnovului.
Potrivit sursei citate, costul pentru susţinerea liniei metropolitane Râşnov – Braşov  va fi împărţit de Primăriile Râşnov şi Cristian. De altfel, acesta susţine că în cazul în care se ajunge la un grad de încărcare de 27%, de la bugetele locale nu va fi asigurat nici un leu.
În Râşnov, capătul de linie va fi pe strada I.L. Caragiale, iar în Braşov la Stadionul Municipal. În primă fază, reprezentantul Primăriei Râşnov a declarat că linia RATBV nu va acoperi cartierul Romacril, acest lucru urmând să se întâmple în momentul în care va fi introdusă şi linia Braşov - Zărneşti.
Conform graficului stabilit între reprezentanţii Asociaţiei Metropolitane de Transport Braşov şi cei ai Primăriei Râşnov, autobuzele vor circula din 30 în 30 de minute, cu o frecvenţă mai mare la orele de vârf. „În zilele lucrătoare vor fi câte 23 de curse pe zi, iar sâmbăta şi duminica vor fi câte 16 curse pe zi”, a mai spus Liviu Butnariu.
În ceea ce priveşte achiziţionarea biletelor de călătorie, acestea vor putea fi procurate în Râşnov de la magazinele cu care operatorul de transport va încheia acorduri de parteneriat. „Abonamentele şi cardurile electronice vor fi încărcate de la terminalul RATBV de la Stadionul Municipal, unde este capătul de linie Braşov – Râşnov”, a mai spus primarul.

Nerăbdare şi la Codlea
Și  Primăria Codlea aşteaptă introducerea transportului metropolitan, însă, cel puţin acum, nu se ştie dacă linia 220 va fi funcţională din 3 decembrie. „Noi am făcut toate demersurile necesare. Am aprobat tarifele, am alocat, printr-o hotărâre de Consiliu Local, suma de 100.000 lei de bugetul local, pentru acoperirea costurilor pe luna decembrie a acestui an. Va mai fi nevoie de o hotărâre de Consiliu Local după ce va fi emisă decizia Consiliului Concurenţei, pe care o putem aproba foarte repede, printr-o şedinţă extraordinară”, a explicat viceprimarul Erwin Albu.
Acesta a precizat că au fost stabilite traseele, un bilet va costa 5 lei, iar preţul unui abonament va fi de 170 lei. „Biletul pe ruta Codlea - Braşov va avea o valabilitate de 50 de minute şi va putea fi folosit şi pe liniile din municipiul Braşov, în limita acestui interval”, a declarat Erwin Albu. Acesta a precizat că abonamentele vor putea fi cumpărate de la terminalul RATBV Stadionul Municipal. În ceea ce priveşte biletele, pentru început, acestea vor putea fi cumpărate de la şoferi. „Ulterior, pe parcursul lunii decembrie, acestea vor putea fi procurate şi de la unele magazine, în baza unor parteneriate încheiate între RATBV şi unităţile economice respective”, a mai spus viceprimarul.
Cursele vor circula din 30 în 30 de minute la orele de vârf (între orele 06.00 – 08.00 şi 14.00 – 16.00), iar în rest din oră în oră. În week-end-uri, cursele vor fi din două în două ore.

Probleme de comunicare, reclamate de Primăria Codlea
Practic, potrivit viceprimarului Erwin Albu, municipiul Codea este pregătit pentru introducerea transportului metropolitan. „Pe tot parcursul derulării acestor proceduri, noi am fost de bună credinţă şi am acceptat toate condiţiile Asociaţiei Metropolitane de Transport Braşov, chiar dacă unele dintre ele ni s-au părut exagerate”, a afirmat  Albu, care a  mai spus că „şi eu mă aşteptam la o comunicare mai clară din partea asociaţiei”.
De altfel, în ceea ce priveşte transportul metropolitan, primul loc în care oamenii întreabă „când ajunge RAT-ul Metropolitan la noi” este primăria, astfel că este de înţeles poziţia viceprimarului municipiului Codlea.

Vama Buzăului, teren pregătit
Și Primăria Vama Buzăului aşteaptă introducerea transportului metropolitan. „Aşteptăm ca Asociaţia de Transport Metropolitan să finalizeze demersurile. Noi am emis toate hotărârile de Consiliu Local solicitate de asociaţie. De asemenea, am înţeles că va mai trebui să emitem o hotărâre după ce vine o decizie de la Consiliul Concurenţei”, a declarat primarul comunei, Tiberiu Chirilaş.

Avizele, poate la sfârşitul lunii noiembrie sau la începutul lunii decembrie
De cealaltă parte, conducerea Asociaţiei Metropolitane pentru Dezvoltare Durabilă a Transportului Public Braşov a dat asigurări că extinderea transportului public prin curse regulate către  localităţile programate rămâne o prioritate. „Extinderea transportului public este o prioritate şi  datorită faptului că leagă Râşnovul şi Cristianul de municipiul  Braşov într-o manieră europeană, acest demers fiind susţinut atât de către Liviu Butnariu – primarul oraşului Râşnov, Gicu Cojocaru – primarul Cristianului, cât şi de primarul Braşovului, George Scripcaru, unul dintre susţinătorii extinderii  transportului metropolitan”, se arată într-un răspuns transmis de conducerea asociaţiei către conducerea Primăriei Râşnov, care a solicitat clarificări privind introducerea transportul metropolitan.
De asemenea, reprezentanţii Asociaţiei de Trasport Metropolitan Braşov au comunicat faptul că „în acest moment actul adiţional de modificare a Contractului de delegare se află în avizare la Consiliul Concurenţei şi ANRSC, aviz pe care estimăm să îl avem până la finalul acestei luni, cel mult începutul lunii următoare”, fară, însă, a da o dată exactă. De altfel, o estimare este destul de greu de făcut, având în vedere că „mingea este  în terenul celor două instituţii avizatoare”.
De altfel, prin materialul amintit, asociaţia a ţinut se sublinieze faptul că „în acest an am avut o foaie de parcurs împreună cu cele trei administraţii, iar zecile de ore de muncă materializate în întâlniri cu reprezentanţii celor trei autorităţi şi cu operatorul RATBV, au condus la apropierea de momentul final, inaugurarea cursei 120 Braşov – Cristian –  Râşnov. Operaţionalizarea acestei linii de transport mai înseamnă pregătirea staţiilor şi a întregii logistici necesare desfăşurării activităţii acestei linii – alocarea de maşini, şoferi, pregătirea staţiilor şi a punctelor de acces către achiziţionarea de bilete şi abonamente de către cetăţeni,  demersuri care se realizează cu sprijinul operatorului RATBV. Pe lângă acestea, mai avem de obţinut mandatul Consiliului Local Râşnov în vederea semnării contractului de delegare şi obţinerea aprobării AGA, precum şi alocarea resurselor financiare necesare operaţionalizării acestei curse. Toate acestea se realizează având în vedere foaia de parcurs pe care am avut-o în anul 2019, astfel încât, sub rezerva tuturor aprobărilor, să  putem marca - cât se poate de curând -  inaugurarea liniei 120 Braşov -Râşnov”. Reprezentanţii asociaţiei au ţinut să sublinize faptul că „suntem convinşi că mai este necesară o componentă: „sprijinul râşnovenilor în utilizarea acestei linii de transport, în a sprijini demersurile administraţiei publice locale de dezvoltare a transportului, iar acest lucru este posibil prin gestul fiecărui râşnovean de a alege linia 120 atunci când doresc să meargă la Cristian sau Braşov. Suntem convinşi că această linie înseamnă un transport mai civilizat, mai sigur, mai predictibil pentru fiecare râşnovean”.

Schimbările de legi, frână pentru proiect
Prima etapă a extinderii transportului public în zona metropolitană, prin RATBV, a fost operaţionalizată începând cu data de 1 ianuarie 2019, odată cu prima cursă Braşov - Cristian. Etapa a 2-a era anunţată pentru 1 iulie, pentru celelalte localităţi, dar s-a întâmplat doar pentru Sânpetru, Bod şi Ghimbav. Celelalalte linii nu au putut fi operaţionalizate din cauză că, pe ultima sută de metri, au intervenit modificări în legislaţie. Una dintre ele e ordonanţa surpriză a PSD, care prelungea licenţele actualilor operatori privaţi cu încă 4 ani, fără licitaţie. S-a promis atunci amânare pentru 3 decembrie şi, oricum, în noile condiţii, cu concurenţă şi nu cu monopol pe trasee.

+9 -1

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie